arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۲

چین سالخورده و ادامه دوباره سیاست تک فرزندی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
« لوموند» امروز با اشاره به چین به عنوان کشوری که به دلیل اعمال سیاست تک فرزندی طی سی سال گذشته جمعیت پیری دارد؛ به قانونی که سال گذشته در مورد لغو قانون تک فرزندی تصویب شد، می پردازد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ سال پیش، دولت چین از ایجاد تغییراتی در سیاست تک فرزندی که از سال‌ها پیش در این کشور در حال اجرا است خبر داده بود.

به نوشته روزنامه لوموند، مردم شناسان معتقد هستند که اکنون جمعیت پرجمعیت ترین کشور جهان رو به پیری است.

اما روزنامه لوموند با اشاره به اینکه چین سالخورده می خواهد به سیاست تک فرزندی بازگردد، می نویسد که لغو سیاست تک فرزندی که از سال 2011 بعد از سی سال اجرا شد، ممکن است کوتاه مدت باشد.

بر این اساس از سال گذشته قرار شده است که زوج های شهری اجازه به دنیا آوردن دو فرزند را دشته باشند.

پیش از این و بر اساس قانون، فقط زوج‌هایی می‌توانستند دو بچه داشته باشند که هیچ یک از پدر یا مادر، برادر یا خواهری نداشته باشند و اکنون به نظر می رسد مسئولان کمیسیون ملی برنامه ریزی خانواده و جمعیت در چین به فکر تغییر در سیاست تک فرزندی این کشور افتاده اند.

چین که اکنون 1.34 میلیارد نفر جمعیت دارد، از سال 1980 سیاست تک فرزندی را اجرا کرده است. هرچند نحوه اجرای این سیاست در مناطق مختلف چین یکسان نبوده و در بعضی مناطق روستایی به خانواده‌هایی که فرزند اول آنان دختر یا معلول باشد؛ یا مهاجران چینی که از خارج به کشور باز می‌گردند، اجازه داشتن فرزند دیگری هم داده می‌شد، اما در اکثر مناطق چین، خانواده‌هایی که مقررات محدودیت تعداد فرزند را نادیده بگیرند با جریمه نقدی و تنبیهات دیگری در زمینه اشتغال و امکانات رفاهی مواجه می‌شوند.

روزنامه لوموند به اظهارات مقامات چینی طی سالیان گذشته اشاره می کند که همواره سیاست تک فرزندی را موفق ارزیابی می کردند، اما به نقل از وزیر بهداشت این کشور می نویسد که سیاست تک فرزندی در سالهای گذشته به 281 میلیون سقط جنین و نیز 516 عمل قرار دادن دستگاه های جلوگیری از بارداری شده است.

از سویی این سیاست که سال گذشته لغو شد، سبب شده تا از نیروی کار در چین که در حال حاضر 930 میلیون تخمین زده شده است، در سال 2025 حدود 10 میلیون نفر کاسته خواهد شد.

این روزنامه همچنین به انتقاد گروه های حقوق بشر از این سیاست طی سال های گذشته می پردازد که به گفته آنان مغایر آزادی های فردی بوده است.

سیاست تک فرزندی در سال 2011 از سوی دولت چین به دلیل بالا رفتن میانگین سن در این کشور و احتمال بروز بحران در آینده لغو شد و بعد از آن هر زوج چینی می توانست حداکثر دو فرزند داشته باشد، اما از ماه مارس گذشته طی اصلاحاتی اداری در حال بررسی برای لغو احتمالی آن است.
نظرات بینندگان