arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۲۰۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۲

حمله شدیداللحن وزیرخارجه امارات به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه امارات همچنین از ایران خواست به تعهدات بین المللی خود در مورد انرژی هسته ای و در راستای تبدیل خاورمیانه به منطقه عاری از سلاح هسته ای پایبند باشد و از دخالت در امور داخلی برخی از کشورهای عربی دست بردارد.

به گزارش انتخاب به نقل از شفاف، وزیر خارجه امارات در اظهاراتی اعلام کرد که روابط کشورهای عربی و ایران را اشتباهات زیادی از سوی این کشور دربرگرفته است.
 
" عبدالله بن زاید آل نهیان " در مصاحبه ای با خبرگزاری رسمی قطر ادعا کرد: از جمله اشتباهاتی که ایران مرتکب شده است اشغال جزایر سه گانه، عدم وجود اهداف و جزئیات واضح درباره برنامه هسته ای اش و دخالت در امور داخلی برخی از کشورهای عربی است.
 
وی افزود: ایران باید مواضعش را تصحیح کند و به خواسته های ما در مورد پایان دادن به مسئله جزایر سه گانه از طریق مذاکرات مستقیم یا مراجعه به داوری بین المللی پاسخ دهد.
 
وزیر خارجه امارات اضافه کرد: ایران، ما را با مواضع تشدیدآمیز  مواجه کرده است به همین دلیل با دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موضع مشترکی در این مورد اتخاذ کرده ایم.
 
وی افزود: امارات از موضع کشورهای شورای همکاری نسبت به جزایر سه گانه رضایت کامل دارد. امارات و دیگر اعضای شورا بر راه حل مذاکرات یا مراجعه به داوری بین المللی اتفاق نظر دارند.
 
بن زاید اضافه کرد: امارات به موضوع جزایر سه گانه به عنوان فقط یک مسئله میان ایران و امارات نگاه نمی کند بلکه به عنوان مسئله ای به آن نگاه می کند که بر کشورهای منطقه تاثیر می گذارد زیرا 40 درصد نفت جهان از کنار آنها می گذرد.
 
سه جزیره مورد اشاره یعنی ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارند که محل عبور بخش عمده ای از نفت خام تولیدی کشورهای ساحلی خلیج فارس به سمت مصرف کنندگان جهانی است.
 
وزیر خارجه امارات همچنین از ایران خواست به تعهدات بین المللی خود در مورد انرژی هسته ای و در راستای تبدیل خاورمیانه به منطقه عاری از سلاح هسته ای پایبند باشد و از دخالت در امور داخلی برخی از کشورهای عربی دست بردارد.
 
وی همچنین در مورد فعالیت های هسته ای اسرائیل گفت: از اسرائیل می خواهیم به توافقنامه منع گسترش سلاح هسته ای بپیوندد و تاسیسات هسته ای خود را تحت تضمین کامل قرار دهد.
 
امارات در حال اعای مالکیت جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ را مطرح می کند که هیچ سند تاریخی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.
نظرات بینندگان