arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۲

پیام های اقتصادی ˈكلاه قرمزیˈ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آنچه ˈكلاه قرمزیˈ را از دیگر برنامه ها متمایز كرد، صدایی بود كه ˈحمید جبلیˈ همراه همیشگی طهماسب بر آن افزود، به نحوی كه پس از مدتی ˈكلاه قرمزیˈ و ˈپسرخالهˈ را به عروسك های محبوب كودك ونوجوان تبدیل كرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، مجموعه ˈكلاه قرمزیˈ با اجرای ایرج طهماسب از اوایل دهه 1370 خورشیدی با برنامه ˈ صندوق پستˈ به تلویزیون باز شد.
 
آن دوران را می توان دوران حكمرانی عروسك ها بر برنامه های كودك تلویزیون به شمار آورد كه برنامه هایی از این دست در دو شبكه یك و دو به وفور یافت می شد.
 
آنچه ˈكلاه قرمزیˈ را از دیگر برنامه ها متمایز كرد، صدایی بود كه ˈحمید جبلیˈ همراه همیشگی طهماسب بر آن افزود، به نحوی كه پس از مدتی ˈكلاه قرمزیˈ و ˈپسرخالهˈ را به عروسك های محبوب كودك ونوجوان تبدیل كرد.
 
ˈكلاه قرمزیˈ از سال 88 در قالب جُنگ نوروزی و با افزودن عروسك ها و داستان های جدید بار دیگر به جمع خانواده های ایرانی بازگشت و در آن سال توانست ركوردار بیشترین بازدیدكننده برنامه های نوروزی را كسب كند.
 
ˈفامیل دورˈ، ˈجیگرˈ، ˈپسرعمه زاˈ، ˈآقای همسادهˈ، ˈببعیˈ، ˈگابیˈ و ... از جمله شخصیت هایی هستند كه در چهار سال گذشته به جمع خانواده ˈكلاه قرمزیˈ افزوده شدند تا این مجموعه دچار روزمرگی و تكرار نشود.
 
بدون شك، امسال نیز ˈكلاه قرمزیˈ یكی از پرمخاطب ترین مجموعه تلویزیونی است كه توانسته این موفقیت را در قبال احترام به شعور مخاطبان و نیز آموزش مهارت های زندگی به كودكان كسب و حفظ كند.
 
البته موفقیت سال های اخیر كلاه قرمزی را می توان در به روز بودن اطلاعات ارایه شده در هر قسمت از این مجموعه دانست و نویسندگان این برنامه سعی می كنند تا در هر قسمت سوژه هایی را متناسب با حال و هوای جامعه انتخاب كنند.
 
برای نمونه می توان به یكی از قسمت های ابتدایی این مجموعه در سال 92 اشاره كرد كه شخصیت های عروسكی قصه، حراج لوازم دسته دوم به راه انداخته بودند و ˈفامیل دورˈ قیمت ها را به دلار اعلام می كرد و مدام در حال گرفتن آخرین نرخ دلار از صرافی ها بود.
 
یا شخصیت ˈببعیˈ كه با به كار بردن اصطلاحات انگلیسی مخاطبان را مجذوب خود ساخته، قیمت یك عدد كلم بروكلی دسته دوم را دو دلار اعلام می كرد كه در نوع خود جالب بود.
 
در یكی دیگر از قسمت های این سریال، ˈفامیل دورˈ در نقش یك درخت پاییزی، سعی داشت تا ˈپسر عمه زاˈ را كه ایفاگر نقش برگ درخت بود از خود جدا كند، موضوع یارانه ها را پیش كشید و گفت: بچه بهت می گم برو؛ یارانه ات را هم قطع كردند من چطور خرج شماها بدهم...ˈ.
 
جانمایی این اصطلاحات در فیلمنامه این برنامه نشان می دهد كه مجموعه ˈكلاه قرمزیˈ فرزند زمان خود است و با بچه ها و بزرگترها به زبان روز صحبت می كند و با اینكه برنامه ای قدیمی است، اما كهنه نمی شود و موضوعات آن نیز به ورطه تكرار نمی افتد.
 
همین موضوع رمز موفقیت ˈكلاه قرمزیˈ است و به اعتقاد كارشناسان رسانه، اگر این اصل از سوی سازندگان آن رعایت شود، حتی اگر در نوروزهای آینده كلاه قرمزی های دیگری داشته باشیم، بطور حتم باز هم حرف های تازه و به روزی برای مخاطبان خواهند داشت.
نظرات بینندگان