arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۲۲۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۶ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۲

آیت الله مکارم: کاندیداها برای جلب آراء بدحجاب‌ها و قماربازها شعارهای شرک آلود ندهند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از مراجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه دموکراسی غربی آلوده به شرک است، گفت: کاندیداهای انتخابات باید مراقب باشند، شعاری ندهند تا آرای افرادی چون بدحجاب‌ها، قماربازها و ... را جذب کنند، اینها نوعی شرک است.

به گزارش مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در آغاز درس خارج خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از امام هادی‌(ع)، اظهار داشت: بر اساس این روایت، کسی که از خدا اطاعت کند، به خشم مخلوق اعتنایی نمی‌کند، ولی کسی که خدا را به خشم بیاورد، یقین داشته باشد که خداوند خشم مخلوق را هم متوجه او خواهد کرد.

وی با بیان این که باید تمامی کارهای انسان در مسیر رضای خداوند باشد، گفت: زمانی که کار انسان در مسیر رضای خداوند برای خدمت به خلق باشد، مشکلی به وجود نمی‌آید، مشکل زمانی آغاز می‌شود که رضای خدا با رضایت خلق در دو قطب مخالف قرار می‌گیرد.

تفاوت دموکراسی غربی و اسلامی

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه اگر انسان در مسیر این دو راهی رضای خدا را بر رضای خلق ترجیح دهد، در مسیر ایمان قرار گرفته است، ادامه داد: در دنیای امروزی مسئله دموکراسی غربی و دموکراسی اسلامی مطرح  است؛ دموکراسی غربی می‌گوید که باید ببنیم مردم چه می‌گویند و رضایت آنها در چیست؟ حال خلاف دین و اخلاق هم باشد آنها صاحب رای هستند و باید رای آنها را جمع کرد. بر اساس این تعریف از دموکراسی اگر افرادی به کارهای خلاف انسانی و دینی علاقه داشته باشند باید آرای آنها را جذب کنند؛ به گونه ای که قانونی را تصویب و یا قول‌هایی به آنها می‌دهند تا کار این دسته از افراد قانونی شود، مانند کاری که در برخی کشورها برای قانونی جلوه دادن همجنس‌بازی صورت می‌گیرد.

آیت‌الله‌ مکارم‌شیرازی با بیان اینکه این کار تنها برای جذب آراء است و این تعریف از دموکراسی تنها برای رضای خلق است، تصریح کرد: در دموکراسی اسلامی انجام دادن هرکاری برای به دست آوردن آرای بیشتر، وجود ندارد.

این مرجع تقلید افزود: دموکراسی اسلامی، دموکراسی هدایت شده‌ای است که می‌گوید آرای مردم وجود داشته باشد، ولی اگر در آنها انحرافی وجود داشت، باید مردم را هدایت کرد و نباید تسلیم محض خواسته‌های آنان شد.

شعارهای شرک آلود انتخاباتی

وی با تاکید بر این که دموکراسی غربی آلوده به شرک و دموکراسی اسلامی خالی شرک است، به شرایط انتخابات کشور اشاره کرد و افزود: در ایام انتخابات کسانی که کاندیدا می‌شوند با مردم صحبت ‌هایی می‌کنند و قول‌هایی می‌دهند، آنها باید مراقب باشند چیزهایی را مطرح کنند که مورد رضایت خداوند است، نه این که بر خلاف رضای خدا حرفی بزنند تا آرای افرادی را که طرفدار اموری خارج از حیطه الهی هستند را جذب نمایند؛ این که برای خوشایند بدحجاب‌ها، قماربازها  و ... شعارهایی بدهیم، اینها نوعی شرک است.

تاکید بر لزوم حرکت در مسیر الهی

آیت الله مکارم با اشاره روایتی از امام علی‌(ع) مبنی بر این که در طریق هدایت از کمی نفرات نترسید، یادآور شد: اگر مردم در مسیر غیر الهی گام بر دارند، ما نباید به دنبال آنها حرکت کنیم، بلکه باید آنها را هدایت نماییم، همان کاری که پیامبران الهی انجام می‌دادند و هیچ‌گاه تسلیم خواسته مشرکان نشدند.

این مرجع تقلید همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به برخی بداخلاقی‌های عربستان سعودی نسبت به شیعیان و دستگیری پنج‌ تن از علما و بزرگان شیعه این کشور اشاره کرد و اظهارداشت: از عربستان اخبار موثقی رسیده است که اخیرا حکومت سعودی به شیعیان خیلی سخت گرفته و توطئه‌ای به نام کشف تیم جاسوسی را به راه انداخته است.

توطئه سعودی‌ها علیه شیعیان

آیت الله مکارم شیرازی گفت: رژیم سعودی با این توطئه و به بهانه کشف تیم جاسوسی، تعدادی از بزرگان شیعه را دستگیر کرده که حتی از سوی دادستان برای یکی از آنها به نام شیخ نمر تقاضای اعدام شده است؛ این توطئه جدیدی است. البته علما و اساتید دانشگاه‌های این کشور اعلامیه‌هایی منتشر کرده‌اند و این کار را توطئه‌ خوانده اند.

استاد حوزه علمیه قم در تبیین دلایل چنین رفتارهایی از سوی حکومت سعودی، ادامه دادند: حکومت سعودی از داخل و خارج تحت فشار است، از داخل تحت فشار اصلاحات است؛ چرا که مردم بیدار شده و سطح آگاهی آنها افزایش یافته است و بر برپایی حاکمیتی مردمی که حق مسلم آنها است، اصرار دارند.

وی افزود: در خارج از این کشور نیز شاهدیم که در دیگر کشورها بهار اسلامی به وجود آمده و حکومت‌های طاغوت و دیکتاتوری یکی پس از دیگری در حال از بین رفتن هستند، همچنین سعودی ها در قضایای سوریه، یمن، بحرین‌ و... نیز شکست‌هایی داشته‌اند، براین اساس حکومت سعودی برای انحراف افکار عمومی، این بازی و توطئه را آغاز کرده و تحت عنوان این که تیمی از جاسوسان را دستگیر کرده ایم تلاش دارند تا به دورغ افکار مردم را به گونه ای جهت دهی کنند که هر چه بدبختی دارند، به خاطر شیعیان است!

شیعیان عربستان تنها نیستند

وی تاکید کرد: حاکمان سعودی باید بدانند شیعیان این کشور تنها نیستند و هر خطری که متوجه آنها شود، یقینا شیعیان دنیا و مسلمانان غیر شیعی سکوت نخواهند کرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی افزود: تصور نکنید که اینها را در دادگاهی محکوم کرده و اگر خطری متوجه آنها شود مسئله‌ای ساده است؛ زیرا این مسئله دروغی است برای انحراف افکاری عمومی از مشکلات داخلی و خارجی؛ حکام سعودی باید کاملا متوجه باشند که شیعیان و مسلمانان غیر وهابی در قبال این مسئله سکوت نخواهند کرد.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به تشدید بداخلاقی‌های سعودی‌ها نسبت به زائران ایرانی، تصریح کرد: این بدرفتاری‌ها دیگر تنها در بقیع صورت نمی گیرد، بلکه آنها در داخل مسجد‌النبی‌(ص) هم اهانت‌هایی به ایرانی‌ها به ویژه روحانیون روا می‌دارند.

رفتار خلاف عرف بین الملل سعودی ها

وی با بیان این که کسی نیست که از سعودی‌ها سئوال کنند که مگر اینها مهمانان خدا نیستند؟ از نظر عرف بین‌الملل هم کسی که از سوی دولتی ویزا می‌گیرد، مهمان آنجاست و جان و مال ناموس او باید حفظ شود، چطور اجازه اهانت به خود می‌دهید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی این کار را مغایر با اسلام و عرف بین‌الملل دانست و گفت: ‌این مسئله انحراف از تمامی اصول انسانی و اسلامی است.

مکه و مدینه ملک شخصی شما نیست

وی ادامه داد: بارها گفته‌ایم شما خیال می‌کنید مکه، مدینه، مسجد‌النبی(ص) و مسجد‌الحرام و ... ملک شخصی شماست که هر طور خواستید، رفتار کنید؛ این امکان مقدس متعلق به تمام مسلمانان جهان است، قاطبه مسلمانان الا گروه وهابیت، زیارت قبور را مستحب می‌دانند.

لزوم تشکیل هیئت ناظر بر اداره اماکن مقدس عربستان

این مرجع تقلید، تشکیل هیئت ناظر از سوی همه مسلمانان را برای اداره این امکان مقدسه ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد: روزی برسد که از سوی سازمان کنفرانس اسلامی مجموعه‌ای تشکیل شود که بر این حرمین نظارت داشته باشد؛ دلیل آن هم روشن است، چیزی که متعلق به همه مسلمانان است لازم است که همه مسلمانان به آن نظارت داشته باشند.

حکام سعودی به عواقب این مسایل بیاندیشند

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله مکارم شرازی در پایان افزود: وضع غیر منطقی در عربستان حاکم است و حکام سعودی باید به عواقب این مسایل کاملا توجه داشته باشند.

نظرات بینندگان