arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۲

زنگ‌هایی که جان‌ها را به خطر می‌اندازند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از معضلاتی که اغلب اوقات دستگاه‌های خدمت رسان و بخصوص آتش نشاني، اورژانس و فوريت‌هاي پزشكي با آن مواجه هستند مشكل مزاحمان تلفنی است.

به گزارش مهر، در زمانی که دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات فوریتی مثل اورژانس و... برای استفاده بهتر از لحظه لحظه وقت برنامه ریزی می‌کنند تا خدمات خود را در کمترین زمان ارائه و به موقع در محل حادثه حاضر باشند عده‌ای هستند که با ایجاد مزاحمت تلفنی این روند را مختل می‌کنند و نمی‌شود گفت که آن‌ها از نتیجه کار خود بی‌خبرند.

معاون مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی قم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه گسترده اورژانس قم برای کاهش زمان رسیدن بر سر بالین بیماران و مجروحان تصریح کرد: متاسفانه مزاحمان 115 همچنان از تهدیدکنندگان اصلی سلامت از حیث تاخیر در رسیدن آمبولانس بر بالین نیازمندان اصلی هستند.

مهدی فراهانی با اشاره به آمار مزاحمان اورژانس افزود: متاسفانه مزاحمان تلفنی اورژانس با ایجاد مزاحمت روند خدمات رسانی بهتر به نیازمندان واقعی را مختل می‌کنند.

به گفته فراهانی از اول فروردین ماه تا اول اسفند ماه سال 91، تعداد 379 هزار و 767 تماس با اورژانس برقرار شده که تعداد 110 هزار و 661 مورد آن مزاحمت تلفنی بوده است.

مزاحمان اورژانس شامل چند دسته می‌شوند: دسته اول از مزاحمان پس از تماس سریعا تلفن را قطع می‌کنند.

دسته دوم پس از تماس با صحبت‌های غیر مرتبط خط تلفن را اشغال می‌کنند و دسته دیگر سئوال‌های غیر مرتبط دارند که نشان از عدم دقت در شماره گیری می‌باشد.

اما دسته دیگر که بسیار خطرناک بوده و از طایفه گروه خطرناک مزاحمین می‌باشند، آن دسته‌ای هستند که پس از تماس با 115 و ارائه شرح حال دروغ، آمبولانس را از پایگاه جدا کرده و به محل و آدرس کاذب اعزام می‌کنند.

معاون مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی قم ضمن تاکید بر خطرناک بودن این گروه در این رابطه اظهار کرد: در این گروه خارج شدن یک آمبولانس و اعزام پرسنل از پایگاه بسیار زجر آور و پرملال است زیرا باعث می‌شود همکاران از پایگاه دور‌تر و مطمئنا زمانی طولانی‌تر به محل حادثه‌ای برسند که در آن نیازمندی واقعی به کمک احتیاج دارد.

فراهانی تصریح کرد: این موضوع هم تبعات جبران ناپذیری برای بیمار و مصدوم خواهد داشت و هم به دلیل عدم اطلاع شهروندان اعتراض و نارضایتی آنان را در بر خواهد داشت.

وی با اشاره به یکی از این حوادث بیان داشت: فوت جوانی به علت برق گرفتگی در کنار پایگاه اورژانس و نبودن آمبولانس اورژانس در کنار پایگاه از جمله این حوادث بود که در آن حادثه آمبولانس آن پایگاه به قصد انجام ماموریتی کاذب که مزاحمتی بیش نبود از پایگاه خارج شده بود.

معاون مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی قم با اعلام اینکه گروه سنی مزاحمان را بیشتر جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند گفت: از خانواده‌ها و اولیای مدارس انتظار می‌رود نسبت به آگاه ساختن فرزندان در این مورد بسیار حساس باشند و نقش پررنگ تری را در این زمینه ایفا کنند.

فراهانی همچنین خواستار برخورد قانونی و جدی مسئولان قضائی، انتظامی و مخابرات با این مزاحمان شد.

وی تصریح کرد: خط‌های اعتباری از جمله گروه اصلی مزاحمت‌های اورژانس هستند که در این راستا نیز دستگاه‌ها و شرکت‌های مرتبط باید تدابیر ویژه‌ای بیاندیشند.

یک کار‌شناس مسائل اجتماعي هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از افراد مزاحم از عواقب کار خود با خبرند اما داشتن روحیه هیجان طلبی در آن‌ها باعث می‌شود تا دست به این کار بزنند.

وی تصریح کرد: ممکن است این افراد پس از برقراری تماس در محل حاضر و نظاره گر اتفاقات باشند.

بیکاری، بی‌برنامگی برای زمان فراقت و عدم تربیت صحیح نیز از دیگر عواملی است که به گفته این کار‌شناس می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

اما نکته قابل تامل اینجاست که چه خوب بود قبل از انجام هر کاری به عواقب آن بیاندیشیم و‌‌ همان گونه که پیشوایانمان فرموده‌اند آنچه ار برای خود می‌پسندیدم برای دیگران نیز بپسندیم.

با توجه به این موضوع شاید آنهایی که دست به انجام کارهایی از این دست می‌زنند؛ متوجه اشتباه‌شان بشوند و برای ارضای روحی خود با جان دیگران بازی نکنند.
نظرات بینندگان