arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۸ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۲

هدف محمود احمدی نژاد از نامه نگاری برای برکناری دو رئیس دانشگاه چه بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پارسینه: ماجرای عزل وزیران در دولت نهم و به دنبال آن دولت دهم، داستان تازه‌ای نیست و از حاشیه‌های قدیمی دولت محسوب می‌شود هر چند که با هر عزل حرف و حدیث‌های بسیاری دامن دولت را می‌گیرد،اما به نظر می رسد این موضوع برای دولتی ها از درجه اهمیت برخوردار نیست و هر بار این اتفاق تکرار می شود.

هنوز حاشیه های حذف و تغییر استانداران در آستانه انتخابات از یادها نرفته است که اعتراض های بسیاری را از سوی سیاسیون و حتی ائمه جمعه به همراه داشت.


بعد از آن بود که اولین وزیر تاریخ انقلاب در ماه های پایانی حیات دولت برکنار شد و به دنبال آن نیز در اقدامی ناگهانی، وزیر ارتباطات برکنار شد و علی نیکزاد به طور غیر قانونی به  عنوان سرپرست وزارت ارتباطات معرفی شد.

هر چند که برکناری خانم وزیر به دلیل اعتراض به سیاست های ارزی دولت و همچنین بی پاسخ گذاشتن نامه رئیس جمهور که برای برکناری یکی از معاونین وی نوشته شده بود، دور از ذهن نبود اما برکناری وزیر ارتباطات ناگهانی به نظر می رسید.

ماجرا اما از این قرار بود که  مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت و درمان نامه نگاری و درخواست برای برکناری رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران را که از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده بود، بی جواب گذاشت تا اولین گام ها برای خداحافظی با کابینه را بردارد.

بعد از آن نیز اعتراض به عدم تخصیص ارز به دارو کار خود را کرد تا وزیر بهداشت با کابینه دهم وداع کند.

اما در روزهای پایانی سال 91 اتفاق مشابهی رخ داد تا یکی دیگر از وزرای کابینه را که اتفاقا مورد توجه ویژه محمود احمدی نژاد قرار دارد ، در معرض خطر برکناری قرار دهد.

کامران دانشجو،وزیر علوم دولت دهم نیز در اقدامی مشابه با وزیر سابق بهداشت، نامه رئیس جمهور را برای برکناری دو رئیس دانشگاه تا کنون بی پاسخ گذاشته است تا گمانه زنی ها در باره برکناری احتمالی وی قوت بگیرد.

از وزارت علوم خبر می رسد، درخواست برکناری روسای دانشگاه های تهران و تربیت مدرس که هرکدام از روسای آنها جز نزدیک ترین افراد به کامران دانشجو محسوب می شوند، سناریویی مانند برکناری وزیر بهداشت است به طوریکه به گفته اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اگر کامران دانشجو از درخواست احمدی نژاد تبعیت نکند، همچون مرضیه وحید دستجردی باید با کابینه دولت دهم خداحافظی کند.

این در حالی است که با برکناری کامران دانشجو دولت با مشکل اساسی انحلال کابینه مواجه خواهد شد امری که شبهاتی در خصوص آن با برکناری وزیر ارتباطات نیز وجود داشت.

از سوی دیگر بسیاری از سیاسیون این نامه رئیس جمهور را که در آن به جو امنیتی درون این دانشگاه ها اشاره کرده است! سیاسی و  انتخاباتی می دانند و معتقدند این نامه رئیس جمهور بیشتر برای کسب محبوبت بین قشر دانشجویانی است که علاقه چندانی به دولت نشان نمی دهند و هدف ان برکناری واقعی روسای این دو دانشگاه نبوده است.

در حال تاریخ دولت های محمود احمدی نژاد نشان داده که تمرد از دستور رئیس جمهور مساوی است با برکناری و اگر این اتفاق برای کامران دانشجو رخ ندهد  به نظر می رسد اهداف خاصی پشت این نامه ناگاری نهفته بوده است.
نظرات بینندگان