arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۱ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۲

آيا حملات سايبری می‌تواند شبکه جهانی اينترنت را از کار بياندازد؟

شبکه جهانی اينترنت در عين دقت و ظرافتی که برای کارکرد خود نياز دارد عرصه‌ای بی‌قانون است و...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه جهانی اينترنت در عين دقت و ظرافتی که برای کارکرد خود نياز دارد عرصه‌ای بی‌قانون است و هر از چند گاه يک بار نيروهايی که با يکديگر مخالفند می‌کوشند از اين طريق با هم تسويه حساب کنند.

نمونه اخير اين نوع تسويه حساب‌ها حمله انتقام جويانه «اسپم گستران» (Spammers)  به گروه‌هايی بود که با پخش اسپم مبارزه می‌کنند. اين حملات از همه لحاظ بزگترين حملات سايبری روی شبکه اينترنت بود.

در روزهای اوج اين حملات يعنی بيست و هفتم ماه مارس اسپم گستران با قدرت بی‌سابقه‌ای حدود سيصد گيگا بايت در ثانيه، اطلاعات زائد و مخرب را به مراکز کامپيوتری گروه مبارزه با پخش اسپم نشانه رفتند.

کارشناسان ايمنی شبکه کامپيوتر می‌گويند از يک چنين حمله نيرومندی فقط زمانی استفاده می‌شود که مهاجمان با انتقال اين حجم وسيع از اطلاعات قصد دارند تمام شبکه کامپيوتری حريف و يا طعمه خود را از کار بياندازند.

ابعاد اين حمله سه برابر حملات مشابهی بود که به عنوان نيرومندترين حمله سايبری در سال ۲۰۱۰ ثبت شد و در عين حال قدرت آن شش برابر حملاتی است که معمولا عليه شبکه‌های کامپيوتری بانک‌ها انجام می‌شود.

گروه‌های مبارزه با پخش اسپم می‌گويند مرکز گروهی که اين حمله را انجام داده در کشور هلند است. دامنه تاثيرات اين حمله سايبری در کشور هلند در حدی بود که سرعت تمام شبکه کامپيوتری کشور به شکل محسوسی کاهش يافت.

در برخی ديگر از کشورهای اروپايی نيز سرعت وب سايت‌های پرطرفداری نظير نت فيکس (Netfix) که کار آن اجاره اينترنتی فيلم‌های سينمايی است به شکل محسوسی کاهش يافت.

کارشناسان ايمنی شبکه‌های کامپيوتری می‌گويند اگر اين حمله ادامه می‌يافت و يا قدرت بيشتری پيدا می‌کرد استفاده از ای‌ميل‌های شخصی و حتی حساب‌های بانکی نيز احتمالا مختل می شد.

گروه مبارزه با پخش اسپم که Spamhaus  نام دارد يک گروه غيردولتی و مرکز آن در لندن و ژنو است. وظيفه آن کمک به شبکه‌های کامپيوتری برای فيلتر کردن اسپم از حساب کاربران خصوصی است. این نهاد اعلام کرده که به خاطر زحمات بی‌دريغ مهندسان خود توانسته است با حمله شديد گروه رقيب مقابله کند. اين گروه مدعی است که تبهکاران حرفه‌ای شبکه اينترنت در انجام اين حمله به  Cyberbunker  کمک کرده اند.

در طرف مقابل اين جنگ سايبری، شرکت اصلی پخش اسپم به نام  Cyberbunker  قرار دارد که مرکز آن در هلند و در يکی از پناهگاه‌های سابق سازمان ناتو است. اين شرکت به هر نوع فعاليت روی شبکه اينترنت به غير از موارد مربوط به کودک آزاری و يا فعاليت‌های تروريستی خدمات ارائه می‌دهد. به همين خاطر فعالترين و بزرگترين سيستم پخش اسپم را در جهان ميزبانی می‌کند.

حملات روزهای گذشته از نظر قدرت آن تاکنون بی سابقه بوده‌اند ولی اکثر کارشناسان ايمنی شبکه‌های کامپيوتری معتقدند که در آينده نزديک اين رکورد شکسته خواهد شد و ما شاهد حملات نيرومندتری خواهيم بود.

کارشناسان هشدار می‌دهند که با توجه به پيشرفت سريع فن آوری‌های کامپيوتری اين نوع حملات گسترده‌تر و نيرومندتر خواهند شد. يکی از دلايل آن اين است که سازمان دهندگان يک چنين حملاتی به نسبت گذشته از امکانات فنی و مالی بيشتری برخوردار هستند.

در عين حال به نظر می‌رسد که طراحی و انجام اين نوع حملات می‌تواند انگيزه های متعدد و گوناگونی داشته باشد. در مورد اخير ظاهرا هدف اصلی انتقام جويی از گروهی بوده که فعاليت آن مغاير اهداف مهاجمان است. ولی در موارد ديگری هدف حملات سايبری به اين شکل اخاذی افراد و يا گروهی از يک موسسه مالی و يا نهاد دولتی و خصوصی بوده است.

اما آيا جنگ روی شبکه اينترنت می‌تواند چنان ابعاد گسترده و قدرت زيادی پيدا کند که عرصه مجازی را به طور کامل از کار بياندازد؟

کارشناسان می‌گويند که حداقل در حال حاضر بعيد است شاهد چنين چيزی باشيم. اما همين‌طور که تجربه حملات روزهای گذشته نشان داد پيامدهای يک نبرد محدود و متمرکز بين دو گروه را می‌توان روی بخش قابل توجهی از شبکه اينترنت احساس کرد. بنابراين پيامدهای جنگ‌های اينترنتی گسترده‌تر و نيرومندتر مسلما از آنچه که ديديم بيشتر خواهد بود.
نظرات بینندگان