arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۱ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۲

جنجال در عربستان بر سر کشته شدن دو بانوی زائر ایرانی در فرودگاه جده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی کشته شدن دو بانوی زائر ایرانی در فرودگاه جده، مراجع ذی ربط این کشور برای فرار از مسئولیت خود در قبال جان زائران، یکدیگر را متهم می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان هواپیمایی عربستان، مدیریت "خدمات فرودگاهی" را مسئول حادثه فرودگاه ملک عبدالعزیز در جده دانست.

عصر روز پنجشنبه در حالی که زائران ایرانی در آغاز بازگشت به وطن در سالن ترانزيت فرودگاه جده آماده سوار شدن بر اتوبوس و حرکت به سوی هواپیما بودند، بر اثر ورود ناگهانی یک کامیون به محل توقف زائران ایرانی و برخورد با حجاج 2 زائر کشته و 4 تن دیگر زخمی شدند.

"خالد الخیبری" سخنگوی رسمی سازمان هواپیمایی غیر نظامی عربستان در این خصوص به روزنامه الوطن چاپ ریاض گفت: خوروی خدماتی که وارد سالن ترانزیت فرودگاه شد و با زائران ایرانی برخورد کرد، متعلق به شرکت خدمات فرودگاهی خطوط هوایی عربستان است و علت مرگ این زائران را باید از مسئولان این شرکت پرسید.

از سوی دیگر " عبدالله مشبب الأجهر " معاون مدیر کل روابط عمومی خطوط هوایی عربستان سعودی نیز به این سخن اکتفا کرد که این مسئله به فرودگاه جده مربوط می شود.

مقامات ایران نیز اعلام کرده اند که موضوع کشته شدن 2 زائر و زخمی شدن 4 نفر دیگر در فرودگاه جده را با قاطعیت دنبال می کنند و مقامات عربستان مسئول حفظ جان زائران خانه خدا هستند.

معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه هم گفت: طرف سعودی ضمن ابراز تاسف و عذرخواهی قول داده است که پس از بررسی دقیق و کارشناسانه حادثه فوق، نتایج آن را به اطلاع طرف ایرانی برساند.

اما در حالی که مقامات سعودی در اظهارات اولیه نقص فنی را دلیل این تصادف عنوان کردند، شاهدان عینی روایت متفاوتی از حادثه دارند و از احتمال عمدی بودن آن سخن می گویند.

یک شاهد عینی که خود را مترجم حاضر در سالن معرفی کرده، در نامه ای به سایت " شبکه ایران" آورده است: "خیلی از ما دیدیم که شخصی در داخل کامیون در هنگام شروع حرکت وجود دارد که بعد از حرکت از دید ما غایب شد که احتمالا از کامیون بیرون پریده است ... فرمانده نظامیان حاضر در محل حادثه به بنده گفت که کامیون دنده اتوماتیک بوده و در حالیکه دنده در حالت دنده جلو بوده راننده هندی استارت زده است که از نظر کارشناسی غیر ممکن است زیرا هیچ اتومبیل اتوماتیکی در حالت دنده جلو استارت نمی خورد ... بعضی هم می گفتند که کامیون روشن بوده و راننده در حالیکه دنده روی حالت حرکت بوده ترمز دستی کشیده و بعدا اشتباها ترمز دستی رها شده و کامیون حرکت کرده است این موضوع نیز از نظر حاضران مردود است، زیرا اگر ترمز دستی رها شود کامیون با چنین بار سنگینی این قدر سرعت نمی گیرد".

این در حالی است که در میان زائران ایرانی که در این روزها در عربستان به سر می برند، احتمال عمدی بودن این حادثه بسیار مطرح شده است.

از سوی دیگر گویا در فرودگاه حجاج جده تنها یک آمبولانس وجود داشت و با وجود نزدیکی به محل حادثه، نیروی امدادی پس از 15 دقیقه به محل رسیدند. ابتدایی ترین کمک ها به زائران مثل آب آشامیدنی هم پس از یک و ساعت و نیم به حجاج ایرانی ارائه شده است.
نظرات بینندگان