arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۱ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۲

شأن ریاست جمهوری را بازگردانیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

غلامعلی رجایی * - در یک بررسی اجمالی، با توجه به شنیده ها و اعلام حضورها وشایعات مرتبط که هر از گاهی از این سو و آن سو به گوش می رسد تعداد نامزدهای احتمالی وقطعی در حال رسیدن  به تعدادحروف الفباست ، این هم  شاید یکی از عوارض " اشتباه 84" باشد که خیلی ها را به این نتیجه رسانده که اگر فلانی توانست چرا ما نتوانیم ؟ براستی ما باید امروز به این سوال مهم پاسخ بدهیم که با شأن صندلی ریاست جمهوری چه کردیم؟.

 

از ویژگی های انتخابات فراروی ریاست جمهوری درسال آینده نسبت به انتخابات ریاست جمهوری در دوره های سابق، تعداد بیش از حد نامزدهایی است که برای تصدی این مسئولیت خود را آماده می بینند.در هیچ دوره ای  از انتخابات ریاست جمهوری اینگونه نبوده که کسانی که حتی برای نمایندگی مجلس یا شوراهای شهر امکان رای آوردن ندارند،خود را برای تصدی ریاست قوه مجریه و صندلی ریاست جمهوری مستعد ببینند! .

این هم البته یکی از خسارت های پیش آمده از انتخابات 84 به بعد است. انتخاباتی که منجر به انتخاب رئیس جمهوری شد که الآن بعضی مدعی هستند شورای نگهبان در تایید وی بعنوان رجل سیاسی به خطا رفته و سابقه شهرداری تهران یا استانداری یک استان تازه تاسیس ، نباید مستند تایید رجل سیاسی بودنش قرار می گرفت.

لابد آنها که اینگونه بی مهابا از حضور خود در انتخابات 92 و بدست آوردن صندلی ریاست جمهوری می گویند با خود فکر می کنند که ازمنتخب 84 چه چیزی کمتر دارند که نباید برای تصاحب این مسند به صحنه بیایند؟ و حق هم همین است. بعضی از آنها که برای اولین بار می خواهند به این عرصه وارد شوند نسبت به احمدی نژاد 84 سابقه روشن تری به لحاظ فعالیت وتجربه سیاسی دارند.

نکته قابل تامل بعدی در همین رابطه آمدن یا نیامدن آیت الله هاشمی در انتخابات 92 است.دیروز به کسی می گفتم با توجه به عملکرد این دو دوره ریاست جمهوری ،این صندلی دیگر برای امثال هاشمی که ذخیره ارزشمند شش دهه مبارزه و تجربه برای این کشور است  و بعضی او را در کنار رهبری ،دارای نقشی بالاتر از ریاست جمهوری می دانند، ارزش نشستن ندارد!.

در این چند ماه اخیر گاه از نزدیک شاهد بوده ام گروههای بسیاری ازاحزاب و نخبگان وسیاسیون چپ و راست کشور به آیت الله هاشمی مراجعه و با اصرار بسیار زیاد تقاضا می کنند که بعنوان تنها گزینه عبور کشور از بحران و ناجی این وضعیت به میدان بیاید و کشور را ازاین گردنه سخت نجات دهد.اما ایشان به این همه تقاضاهای رو به فزون غالبا یک پاسخ داده است که: بنا بدلایلی- که یکی از آنها سن بالای اوست - بنای آمدن ندارد و حاضراست هرکس را که مردم به او رای می دهند کمک کار باشد. با این همه شاید نیامدن هاشمی هم صدر درصد منتفی نباشد .که البته این امر به رایزنی نهایی ایشان و رهبری وابستگی تام و تمامی دارد .

البته من که درلیست 91 نفره اصلاح طلبان از سید محمد خاتمی خواستم درانتخابات حضور پیدا کند بدان جهت بود که با شواهدی که دارم، آمدن هاشمی را تقریبا منتفی می دانم .درعین حال مثل جناب آقای خاتمی معتقدم شرایط کشور اکنون به کسی مثل هاشمی نیازمند است. شاید اگرخاتمی بیاید دیگرآقای هاشمی با اطمینان کامل از نیامدنش سخن بگوید ولی جالبترین نکته در اینجاست که خود خاتمی شخصا معتقد به آمدن هاشمی است.

نظرات بینندگان