arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۲

جزئیات واگذاری مالکیت 4 جزیره خلیج فارس به شرکت نفت

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه هنوز واگذاری مالکیت این 4 جزیره به وزارت نفت قطعی نشده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود تا چند ماه اینده بررسی‌های کارشناسی واگذایر مالکیت این جزایر قطعی و نهایی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با تشریح جزئیات واگذاری مالکیت 4 جزیره خلیج فارس به شرکت ملی نفت ایران دلایل نفتی شدن مالکیت این جزایر را تشریح کرد.

محمود زیرکچیان‌زاده در گفتگو با مهر درباره جزئیات واگذاری مالکیت چهار جزیره خلیج فارس به شرکت ملی نفت ایران، گفت: این طرح توسط مجموعه وزارت نفت در دولت در حال پیگیری و بررسی است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه هنوز واگذاری مالکیت این 4 جزیره به وزارت نفت قطعی نشده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود تا چند ماه اینده بررسی‌های کارشناسی واگذایر مالکیت این جزایر قطعی و نهایی شود.

این مقام مسئول در خصوص ضرورت‌های واگذاری مالکیت این 4 جزیره شامل مالکیت جزایر فارو یک و دو، هندورآبی و فارسی، اظهار داشت: در تمامی این جزایر ذخایر عظیم نفت خام و گاز طبیعی کشف شده و یا در مراحل نهایی اکتشاف قرار دارد.

نائب رئیس هیات مدیره مدیره شرکت نفت فلات قاره با یادآوری اینکه واگذاری مالکیت این جزایر منجر به اجرای دقیق تر ماموریت های کشف و استخراج منابع هیدروکربوری در منطقه خلیج فارس خواهد شد، تبیین کرد: علاوه بر این از تداخل و یا موازی کاری با سایر دستگاه‌های مرتبط هم ممانعت خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی از مکاتبات اداری، تداخلات کاری و مذاکرات بین مجموعه وزارت نفت و سایر دستگاه ها دولتی و غیر دولتی بعضا وقت گیر و زمان بر است، تاکید کرد: اما اگر کل مالکیت یک جزیره به مجموعه وزارت نفت واگذار شود قطعا زمینه تسریع بیشتر در عملیات توسعه و اجرای طرح توسعه میادین فراساحلی نفت و گاز در خلیج فارس فراهم خواهد شد.

خبرگزاری مهر دی ماه سال گذشته با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: وزارت نفت با ارسال لایحه‌ای به هیات دولت خواستار واگذاری سند 6 دانگ چهار جزیره نفت و گازخیز کوچک خلیج فارس برای شرکت ملی نفت شده است تا طرح ایجاد سه قلوی نفت و گاز ایران در خلیج فارس را راه‌اندازی کند.

به گزارش مهر، تمامی این چهار جزیره غیر مسکونی و فاقد امکانات مختلفی همچون اسکاه های تخلیه و بارگیری کالا، جاده دسترسی، ساختمان و تاسیسات تامین آب و برق هستند.
 
از سوی دیگر وزارت نفت اخیرا قراردادهایی به منظور توسعه چهار میدان نفتی فرزاد A و B، فروز B، فاروی یک و دو امضا کرده است ضمن آنکه فعالیت‌های اکتشافی هم به منظور کشف ذخایر جدید گاز طبیعی در جزیره هندورابی آغاز شده است.
 
توسعه این میادین جدید نفت و گاز مستلزم هزینه‌های چندین میلیارد دلاری و ایجاد تاسیسات زیر ساختی در چهار جزیره غیر مسکونی ایران در خلیج فارس است، در صورت موافقت دولت و واگذاری مالکیت این جزایر امکان سرمایه گذایر مطمئن و بلندمدت مجموعه وزارت نفت فراهم می شود.
 
یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت نفت در منطقه خلیج فارس ایجاد سه قلوهای نفت و گازی جدیدی است که راه‌اندازی این هاب‌های کوچک انرژی می تواند به افزایش نقش حاکمیتی ایران در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز کمک کند.

مشخصات 4 جزیره نفت و گازخیز خلیج فارس
 
جزیره فارسی با در اختیار داشتن 508 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و 212 میلیون بشکه میعانات گازی حدود 25 درصد بیش از تولید گاز بزرگترین شرکت هند در جنوب این کشور است.
 
بلوک فارسی حوزه‌ای هیدروکربنی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد بی است که پس از کشف ذخایر هیدروکربنی در این منطقه، قرارداد توسعه این میدان با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت آسیایی در سال 2002 میلادی امضا شد.
 
در این جزیره چندین سازند نفت و گاز همچون میادین فرزاد A و B شناسائی شده است که بر اساس برنامه جامع توسعه تعریف شده، در فاز نخست امکان استخراج روزانه 1.1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از این میدان گازی با حفر هفت حلقه چاه دریایی وجود دارد.
 
جزیره هندورابی در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان در خلیج فارس قرار گرفته که در سال 1968 میلادی عملیات لرزه‌نگاری دو بعدی در جزیره کیش آغاز و با بررسی داده‌های لرزه نگاری حکایت از وجود 66 تریلیون فوت‌مکعب گاز در این جزیره داده بود.
 
فروردین ماه سال گذشته هم قرارداد طرح توسعه 2 میدان گازی فارو یک و دو در منطقه خلیج‌فارس امضا شد که هدف از امضای این قرارداد تبدیل گاز این میادین دریایی به برق و صادرات آن به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است.
 
هدف از طرح توسعه میادین فارو یک و دو تولید روزانه 15 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی در فاز نخست است که قراراست تولید گاز طبیعی در فاز دوم توسعه، به 30 میلیون فوت مکعب در روز افزایش یابد که پیش‌بینی می‌شود ارزش این قرارداد برای توسعه میادین گازی فارو یک و دو در مجموع به 5 میلیارد دلار برسد.
نظرات بینندگان