arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۲۱۴
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۲

حاشیه های جنجالی سفر اولاند به مراکش

700 تخته قالی در این میدان اصلی شهر دارالبیضاء (کازابلانکا) مراکش پهن شده بود و حتی خودرو مهمان و پادشاه نیز روی قالی ها حرکت می کردند. یکی از روزنامه های فرانسوی هم نوشت: به نظر می رسد پادشاه مراکش نمی تواند روی چیزی غیر از قالی راه برود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حاشیه های استقبال از رئیس جمهور فرانسه در سفر اخیرش به مراکش با انتقاداتی روبه رو شده است.

به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، از جمله این انتقادات می توان به پهن کردن تعداد زیادی قالی در محل استقبال حسن ششم پادشاه مراکش از فرانسوا اولاند و همسرش اشاره کرد.

به گفته رسانه های فرانسوی و مراکشی، 700 تخته قالی در این میدان اصلی شهر دارالبیضاء (کازابلانکا) مراکش پهن شده بود و حتی خودرو مهمان و پادشاه نیز روی قالی ها حرکت می کردند.

یکی از روزنامه های فرانسوی هم نوشت: به نظر می رسد پادشاه مراکش نمی تواند روی چیزی غیر از قالی راه برود.

حضور هسمر غیررسمی اولاند در سفر او به مراکش نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در رسانه های مراکشی بود چرا که براساس قوانین اسلامی، چنین ارتباطی، غیرقابل پذیرش است.

از دیگر موضوعات مورد توجه این مراسم، بوسیدن پیاپی و پرتعداد دست پادشاه مراکش و کودک 9 ساله اش (ولیعهد) از سوی مقامات مختلف این کشور در مقابل دیدگان رئیس جمهور فرانسه بود.

مجری یکی از این شبکه های فرانسوی با حالت تمسخر آمیز گفت: پادشاه مراکش دستش را در اختیار جمع قرار می داد تا هر کس دوست دارد جلوی چشم رئیس جمهور فرانسه، آن را ببوسد.

در مراکش، پادشاه این کشور به عنوان دینی "امیرالمومنین" نیز خطاب می شود.

حضور ولیعهد 9 ساله مراکش به نام "مولای حسن" هم در این مراسم جلب توجه کرد، کودک 9 ساله ای که به مانند دیگر مقامات ارشد در این مراسم رسمی حاضر شده بود و رفتارهای رسمی را به جا می آورد.

در این برنامه همچنین ، تصاویری از رفتارهای ولیعهد کودک مراکش پخش شد به ویژه زمانی که او در مراسم امضای توافقنامه ها توسط وزیران دو کشور روی صندلی کوچکی نشسته بود اما پاهایش به زمین نمی رسید.

علاوه بر این، تصاویری از برنامه های رسمی سابق این ولیعهد کم سن مانند حضور او در مراسم رسمی افتتاح باغ وحش شهر رباط پخش شد و اینکه افراد کشوری و لشکری، دست ولیعهد کوچک را می بوسند.

البته طرح این انتقادات و انتشار برخی از آنها به نقل از رسانه های فرانسوی در مطبوعات و رسانه های مراکشی خود نشانه ای از تغییر فضای رسانه ای این کشور و افزایش آزادی رسانه هاست تا جایی که می توانند برخلاف گذشته انتقاداتی را درباره کاخ پادشاه مطرح کنند.


دست بوسی ولیعهد 9 ساله مراکش در مراسم رسمی






سان دیدن ولیعهد کوچک از گارد تشریفات








پادشاه 49 ساله مراکش در کنار ولیعهد 9 ساله 







تعداد زیاد قالی ها در مراسم استقبال پادشاه مراکش از رئیس جمهور فرانسه






توصیف پادشاه مراکش با عنوان "امیرالمومنین"

نظرات بینندگان