arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۲

شمارش معكوس براي تعطيلي صنعت قطعه سازي

در سال گذشته بواسطه سياست هاي غلط اقتصادي و تحركات نادرست مالي در بخشنامه هاي بانك مركزي و افت بيش از 50 درصدي توليد خودرو در كشور بيش از سي و پنج درصد از شاغلين مستقيم و غير مستقيم صنعت خودرو كه قريب به 600 هزار نفر نيروي ماهر و آموزش ديده بودند از اين صنعت ناگريز حذف شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبيرانجمن قطعه سازان ايران وضعيت بغرنج توليد در قطعه سازان خودرو را در سال جاري نيز ادامه دار دانست و گفت: درصورت تداوم فضاي كسب و كار سال گذشته تعداد بيشتري از نيروهاي مشغول بكار در اين صنعت بي كار خواهند شد.

ساسان قرباني دبير انجمن قطعه سازان در گفت و گو با انتخاب با بيان اين مطلب اظهار داشت: در سال گذشته بواسطه سياست هاي غلط اقتصادي و تحركات نادرست مالي در بخشنامه هاي بانك مركزي و افت بيش از 50 درصدي توليد خودرو در كشور بيش از سي و پنج درصد از شاغلين مستقيم و غير مستقيم صنعت خودرو كه قريب به 600 هزار نفر نيروي ماهر و آموزش ديده بودند از اين صنعت ناگريز حذف شدند.

قرباني ادامه داد در اين بين چيزي در حدود 130 هزار نفر از شاغلين مستقيم بكار و تعداد بي شماري از شاغلين غير مستقيم از كار بيكار و در بهترين شكل ممكن با از بين رفتن درآمد و كاهش آن مواجه شده اند.

دبير انجمن قطعه سازان از تداوم اين روند در صورت ادامه فضاي كسب و كار نامطمئن بوجود آمده و عدم حمايت هاي مرسوم از اين صنعت و بيكاري تعداد بيشتري از كارگران اين صنعت خبر داد.
قرباني تصريح كرد: حدود 80درصد قيمت تمام شده يك خودرو را قطعات آن تشكيل مي دهد و مهمترين عامل در حفظ اشتغال در صنعت پر اشتغال خودرو حمايت و همراهي با صنعت قطعه سازي است.

وي افزود: كشور ما در يك بيان كلي براي شاغلين در اين صنعت هزينه كرده است و در تعابير كلان مديريتي مي گويند سرمايه ملي هر كشوري نيروي انساني آن كشور بوده و درحال حاضر كشورهايي كه نيروي انساني شاغل ماهر و آموزش ديده دارند اصولا در رده هاي بالاي اقتصادي دنيا قرار دارند.

قرباني با اشاره به گستردگي صنعت قطعه سازي تاكيد كرد: وقتي شما از اين صنعت صحبت مي كنيد قطعاً از صنعت فلز، لاستيك، پارچه، قطعات الكتريكي و بسياري از صنايع ديگر حرف مي زنيد در واقع مي توان صنعت خودرو را لوكومتيو صنعت داخلي دانست چون اين صنعت با صنايع بالادستي نظير فولاد، و پائين دستي مرتبط بوده و تاثير مستقيمي در ادامه بكار بسياري از صنايع دارد.

دبيرانجنن قطعه سازان اذعان داشت: كشور ما به لحاظ تركيب جمعيتي جامعه اي جوان است و حدود 70 درصد جمعيت كشور را زير 30 ساله ها تشكيل مي دهند و اين تعداد نياز به شغل و كار دارند و در اين بين شرايط حفظ كسب و كار و صنايع پر اشتغال كشور از واجبات تصميم گيرندگان چه در مجلس چه در صنعت و چه مسئولانيك ه مرتبط با صنعت كشور هستند خواهد بود.

متاسفانه ما در سال گذشته علي رغم اينكه سال توليد و حمايت بود انتظار داشتيم كه در جهت حفظ توليد فعاليت هاي اساسي صورت بگيرد ولي حداقل مي توان گفت كه در صنعت خودرو و صنايع ديگر اين اتفاق نيافتاد و زبان آمار نشان دهنده است كه موفقيتي در اين خصوص ايجاد نشده است.

نظرات بینندگان