arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۲

مارگارت تاچر؛ دختر بقالی كه نخست‌وزیر شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مارگارت تاچر نخست وزیر پیشین بریتانیا، چهره ای تاثیرگذار در بریتانیای بعد از جنگ جهانی و همچنین سیاست جهان و تنها زنی كه به مقام نخست وزیری بریتانیا رسید، در سن 87 سالگی درگذشت.

به گزارش نیمروز و به نقل از CNN، سخنگوی او اعلام كرد كه او در روز دوشنبه سكته كرده بود.

دفتر نخست وزیری بریتانیا اعلام كرد كه مراسم تشییع تاچر در كلیسای جامع سنت پل و با تشریفات كامل نظامی برگزار شد و در جمعی خصوصی مراسم مرده سوزانی را برگزار كردند.

تاچر از سال 1975 تا 1990 سمت رهبری حزب محافظه كار انگلستان را بر عهده داشت. او را به خاطر شخصیت و منش سیاسی محكمش «بانوی آهنین» خطاب می كردند.

او پس از یك حمله قلبی در سال 2002 از صحنه عمومی كناره گرفت و پی از آن چندین سكته دیگر را نیز پشت سر گذاشت.

او در ماه های آخر زندگیش چندان در مجامع عمومی ظاهر نشد و حتی نتوانست در جشن تولد 85 سالگیش در اكتبر سال 2010 كه دیوید كامرون میزبان آن بود حضور یابد.او همچنین نتوانست در سال 2011 در مراسم پرده برداری از مجسمه دوست دیرینش رونالد ریگان در لندن شركت كند.

او در سال 2012 بستری شد تا توده ای را كه در مثانه اش رشد كرده بود جراحی كند.

*** تاچر تاریخ ساز بود

تاچر كرسی نخست وزیری بریتانیا را تنها شش سال پس از این اعتراف به دست آورد كه: «گمان نمی كنم در طول حیات من یك زن به سمت نخست وزیری بریتانیا برسد.»

طی دوران حكومت او در راس قدرت حكومت بریتانیا، او بر مطلق گرایی اخلاقی و ناسیونالیسم تاكید داشت.

او پس از یك سخنرانی در سال 1976 كه در آن گفت «روسها خیال تفوق بر جهان را در سر دارند» از طرف خبرگزاری های شوروی به بانوی آهنین ملقب شد. او بعدها همكاری و ارتباط نزدیكی با رئیس جمهور آمریكا، ریگان برقرار كرد و عقاید محافظه كارانه آنها بسیار به هم نزدیك بود.

اما بریتانیا در پایان بخشیدن به جنگ سرد با تایید تاچر بر میخاییل گورباچف اصلاح گر، تنها كمی قبل از به قدرت رسیدن او نقشی كلیدی را ایفا نمود.

تاچر در دسامبر 1984، درست سه ماه قبل از آن كه گورباچف رهبر شوروی شود اعلام كرد: «من از آقای گورباچف خوشم می آید. ما می توانیم با هم همكاری داشته باشیم.»

گرچه او در مورد گورباچف موثر رفتار كرد، اما با موضع گیری علیه اتحاد آلمان شرقی و غربی و فرو ریختن دیوار برلین در طرف اشتباه تاریخ قرار گرفت. اظهارات او درباره این اتفاق باعث خشم هلموت كول، رهبر وقت آلمان غربی شد.

البته دو آلمان علی رغم مخالفت های نخست وزیر بریتانیا در پایان سال 90 متحد شدند.

*** دختر بقال

تاچر در اكتبر 1925 و در شهر شرقی و كوچك انگلستان، گرنتهام متولد شد. از یك خانواده متوسط پا به عرصه سیاست گذاشت و از این كه به عنوان دختر یك بقال معرفی شود احساس افتخار می كرد. او در آكسفورد شیمی خواند، اما بنا به زندگی نامه رسمیش از دوران جوانی درگیر فعالیت های سیاسی بوده و اولین نطق سیاسیش را در سن 20 سالگی انجام داد.

او در سال 1975 در حالی به رهبری حزب محافظه كار انگلستان رسید كه در آن زمان این حزب قدرت را در اختیار نداشت.

او چهار سال بعد تاریخ ساز شد و در سال 1979 توانست برای اولین دوره از میان سه دوره ای كه سمت نخست وزیری انگلستان را بر عهده داشت، به این مقام برسد.

آرای او چه در باره مسائل داخلی و چه خارجی همیشه قطعی و تغییر ناكردنی بودند. او در یكی از معروفترین سخنرانی هایش در یك كنفرانس حزب محافظه كار اعلام كرد كه هیچ تمایلی به تغییر دادن رایش ندارد.

«به آنهایی كه نفس هایشان را حبس كرده اند تا آن سخنرانی محبوبشان را بشنوند كه راه دور زدن و بازگشت از حرفهای پیشینم را طی خواهد كرد بگویم كه «اگر دلتان بخواهد دور خواهید زد. این زن تمایلی به دور زدن ندارد.» او بعد از این سخنرانی با تشویق بی امان هم حزبی هایش روبرو شد.

بحران جزایر فالكلند در سال 1982 و در دوران او شكل گرفت و این جزایر باعث شدند تا انگلستان با آرژانتین مدت كوتاهی كارشان به جنگ بكشد. جنگی كه خالی از تلفات هم نبود و یك زیردریایی انگلیسی تنها رزم ناو آرژانتینی را غرق كرد تا 358 آرژانتینی در این حادثه كشته شوند.

تاچر در زمان انقلاب ایران نخست وزیر انگلیس بود و در تحریماتی كه علیه ایران وضع شد نقش داشت. او در اواخر عمر به آلزایمر مبتلا شده بود.
نظرات بینندگان