arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۳۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۲

کاهش چشمگیر سفر ایرانیان به خارج در ایام نوروز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاهش نرخ برابری ریال در برابر ارزهای خارجی، از میزان سفرهای خارجی شهروندان ایرانی در تعطیلات نوروز کاست.

به گزارش سرویس اقتصادی انتخاب؛ روزنامه شرق در گزارشی از کاهش شدید فعالیت تورهای خارجی در ایام تعطیلات نوروز خبر داده و نوشته است که امسال در مقایسه با سال گذشته، دست‌کم ۵۰ تا ۸۰ درصد از آمار سفرهای نوروزی به خارج از ایران کاسته شد.

بر اساس  این گزارش، امسال تنها ۲۰ هزارنفر به ترکیه سفر کردند، حال آن که در سال‌های پیش، بین ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر عید را در شهرهای مختلف ترکیه می‌گذراندند.  شرق نوشته است این داستان برای دیگر کشورها هم عینا تکرار شد.

"فرزاد فرهومند" مدیر یک آژانس تورهای خارجی در تهران گفته است، کاهش تعداد مسافران خارجی از پیش از تعطیلات مشخص بود، به همین دلیل آژانس‌ها با کاهش چشمگیر تعداد پروازها و همین‌طور تعداد پرسنل خود سعی کردند برای این شرایط مهیا شوند.

فرهومند افزوده که در بسیاری از خطوط، تعداد پروازها یک‌سوم تا یک‌پنجم کاهش داشته‌اند. مثلا پروازهای نوروزی در ۱۴ روز تعطیلات سال گذشته به کوشی‌آداسی در ترکیه که هشت پرواز بود، در نوروز ۹۲ به دو پرواز کاهش یافت. همچنین در مدت ۱۴ روز آغاز سال ۹۱ در مجموع ۴۵ پرواز مسافران ایرانی را به بندر توریستی آنتالیا منتقل کرد اما برای نوروز امسال تعداد پروازهای درنظرگرفته ‌شده به این بندر تنها ۱۲ مورد بود.

فرزاد فرهومند در ادامه گفته است: امسال تنها آن دسته از کسانی که از سطح خاصی از درآمد برخوردار بودند و خواهان سفرهای لوکس و با کیفیت بودند برای سفر خارجی اقدام کردند، اما در سال‌های قبل مردم معمولی هم به این سفرها می‌رفتند.

کاهش سفر به آذربایجان و ارمنستان

خبرگزاری میراث فرهنگی نیز از کاهش قابل توجه مسافران نوروزی سال ۱۳۹۲ به جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داده است. تعداد گردشگران ایرانی که نوروز ۹۲ به ارمنستان سفر کردند، به میزان ۴۳ درصد کاهش داشته است. بر این اساس طی مدت ۱۵ تا ۲۴ مارس ۲۰۱۳ (نوروز ۹۲) نیز مجموعا ۷۱۵۱ نفر ایرانی از مرز ایران و ارمنستان عبور کرده‎اند. سال قبل این تعداد بیش از ۱۵ هزارنفر بودند.

این کاهش شامل سفر به جمهوری آذربایجان نیز شده است. طبق این گزارش، از مجموع بیش از ۳۴ هزار و ۷۲۳ گردشگری که از مرزهای ایران و آذربایجان نیز عبور کرده‌اند تنها ۱۳۰۰ نفر شهروند ایرانی بوده‌اند.

  یران هر سال با ارسال بیش از  یک میلیون ۸۰۰ هزار تا دو میلیون گردشگر به ترکیه،  چهارمین مقام در بازار بزرگ گردشگری ترکیه را کسب کرده بود، اما امسال برای دومین سال پیاپی افتی جدی را پشت سر گذاشت.

سفر ایرانیان به ترکیه در سال ۲۰۱۲ با ۴۰ درصد کاهش تنها به ۱۰۴ هزار تا ۶۷ هزار  توریست رسید. این روند همچنان ادامه یافت تا در ماه مارس ۲۰۱۳ که تعداد گردشگران ایرانی در نواحی ساحلی و هم‌چنین در شهر استانبول، به ۶۰ درصد کاهش یافت.

10 آژانس گردشگری ترکیه که به‌طور انحصاری در زمینه گردشگری و جذب توریست از ایران فعالیت می‎کردند، ورشکسته شده‎اند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
1
66
الحمدولله / مردم پول نان شب ندارند بروند تركيه براي چي ؟
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
1
18
بابا مردم پول ندارند شکمشون رو سير کنند ، ترکيه و ارمنستان چيه ؟!
هستند عده اي که اگه پسته بشه کيلويي 1ميليون هم ميخرند و ميخورند..
به داد عامه مردم برسيد که زير خط فقر له شدند.
نظرات بینندگان