arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲

اعتراف وزیراقتصاد: ارزش ریال 80 درصد کاهش یافت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر اقتصاد در مصاحبه با روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال با بیان اینکه فشار تحریم‌ها سبب کاهش ۸۰ درصدی ارزش ریال طی دو سال شده است، گفت: ایران بیش از 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد که ثبات اقتصاد ایران را حفظ می‌کند.
 
به گزارش فارس، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال گفت: با تشدید تحریم‌های مالی آمریکا و هم‌پیمانانش علیه ایران، تهران در حال سرعت بخشیدن به تلاش‌ها برای شناور کردن تجارت غیرنفتی و یافتن بازارهای جدید در آسیا، آفریقا و خاورمیانه است.

حسینی تصریح کرد: تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه صادرات نفت و بانک مرکزی ایران منجر به کاهش 80 درصدی ارزش ریال در طول 2 سال گذشته شده است.

همچنین وی افزود: قرار دادن سیستم بانکداری ایران در فهرست سیاه از سوی واشنگتن و بروکسل، به میزان قابل توجهی هزینه‌ مبادلات بین‌المللی را برای تجار بین‌المللی ایران افزایش داده و آنها را مجبور کرده است تا روش‌های جدید پرداخت بیابند یا به مبادلات پایاپای متوسل شوند.

درعین‌حال، وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران، خود را با تحریم‌های غرب تطبیق می‌دهد به طوریکه دولت صادرات غیرنفتی و تجارت با ارزهای غیر دلاری و غیر یورویی را توسعه می‌دهد.

وی افزود: ذخایر ارزی ایران بیش از 100 میلیارد دلار است و علی‌رغم امید دولت اوباما برای قرار دادن ایران در لبه پرتگاه اقتصادی، وضعیت اقتصادی این کشور را در وضعیت ثبات نگاه می‌دارد.

شمس‌الدین حسینی تاکید کرد: سیستم مالی ما بسیار انعطاف‌پذیر و مدرن است. یکی از درس‌های مهمی که ما از تحریم‌ها آموخته‌ایم، این بود که باید از تمامی ارزهای خارجی استفاده کنیم. ما به یورو و دلار وابستگی نداریم.

بر اساس این گزارش، وزیر اقتصاد ایران از هفته گذشته برای شرکت در نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده و یکی از معدود مقامات ارشد ایرانی است که در سال‌های اخیر به پایتخت آمریکا سفر کرده است.

حسینی در ادامه توضیح داد: صادرات غیرنفتی ایران در سال 2012 نسبت به سال پیش از آن، 20 درصد رشد داشته است.

وی افزود: کاهش ارزش ریال سبب شده تا کالاهای ایرانی ارزان‌تر و با قابلیت رقابت بیشتر در بازارهای خارجی عرضه شوند.

شمس‌الدین حسینی گفت: تجارت خارجی ما بر صادرات غیرنفتی و کاهش واردات متمرکز شده است. به طور کلی، می‌توان گفت، تمرکز اقتصاد ایران بر تجارت داخلی است.
نظرات بینندگان