arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۸۵۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

موافقت حامد کرزای با تعطیلی برخی شبکه‌های تلویزیونی غیراخلاقی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس‌جمهوری افغانستان با درخواست شورای محافظه‌کار مذهبی این کشور مبنی بر تعطیلی شبکه‌های تلویزیونی که برنامه‌های غیراخلاقی و غیراسلامی پخش می‌کنند، موافقت کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این تصمیم از سوی حامد کرزای، ریاست جمهوری افغانستان ممکن است هشداری باشد به برخی از حامیان بین‌المللی افغانستان که در 12 سال گذشته به منظور ترغیب ارزش‌های لیبرال در جامعه به شدت محافظه‌کار افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

کرزای همچنین در حکمی تعطیلی این نوع رسانه‌ها را خواستار شد.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت ارتباطات و فرهنگ باید از انتشار چنین برنامه‌هایی که حاوی مطالب و صحنه‌هایی وقیح، نامناسب و غیراسلامی هستند و در مقابل اخلاق اجتماعی قرار دارند، جلوگیری کند.

نه کرزای و نه شورای وزیران در بیانیه خود اعلام نکردند که منظورشان از انتشار و پخش برنامه‌های نامناسب و غیراخلاقی چیست.

جلال نورانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارتباطات افغانستان گفت: برنامه‌های غیراخلاقی شامل سریال‌های تلویزیونی هندی و کیلیپ‌های موسیقی افغان است که در آنها دختران نیمه برهنه اقدام به حرکات موزون می‌کنند.

"شورای علمای افغانستان" هفته گذشته با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد و از دولت کابل خواست تا اقداماتی را علیه این نوع برنامه‌های تلویزیونی انجام دهند چرا که این نوع برنامه‌ها به ترغیب روسپی‌گری در افغانستان می‌پردازد.

شورای علمای افغانستان گروهی با نفوذ از نخبگان و رهبران مذهبی این کشور است که به مناظره درخصوص مسائل مذهبی می‌پردازند و تاثیر فراوانی بر سیاست دارد.

سال گذشته نیز حامد کرزای با حمایت از پیشنهادات مطرح شده از سوی روحانیون افغان به منظور جداسازی زنان و مردان در محل‌های کاری مورد خشم جامعه بین‌الملل قرار گرفت.

یکی دیگر از پیشنهادات شورای علمای افغانستان اجازه ضرب و جرح زنان توسط مردان در شرایط خاص است؛ امری که باعث شد برخی آن را بازگشت و احیای رژیم طالبان بدانند.

بیش از 50 شبکه تلویزیونی خصوصی، 150 شبکه رادیویی و یک هزار روزنامه از زمان سقوط رژیم طالبان در اواخر سال 2001 میلادی در افغانستان وجود دارند.

برخی از این شبکه‌های تلویزیونی به پخش سریال‌های هندی و موسیقی‌هایی می‌پردازند که از سوی روحانیون محافظه‌کار و برخی از سیاستمداران افغان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

شورای وزیران افغانستان در ادامه بیانیه خود آورده است: تعداد زیادی شبکه تلویزیونی در کشور وجود دارد که به پخش برنامه‌های وقیحانه و غیراخلاقی می‌پردازند که در مقابل منافع ملی و ارزش‌های اسلامی قرار دارند.

منتقدان حامد کرزای می‌گویند، چنین موضع‌گیری‌هایی با هدف آرام کردن طالبان و ترغیب آنها برای بازگشت به مذاکرات صلح صورت می‌گیرند. طالبان در مدت پنج سال حکومت خود در افغانستان پخش برنامه‌های تلویزیونی را منع کرده بود.

مقام‌های آمریکایی و افغان همچنان به دنبال برگزاری مذاکرات با شبه نظامیان طالبان به امید تضمین ثبات در افغانستان پس از خروج نیروهای نظامی خارجی در پایان سال آتی میلادی از این کشور هستند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارتباطات افغانستان همچنین اعلام کرد: در صورتی که شبکه‌های تلویزیونی از قوانین تبعیت نکنند مجوزشان لغو می‌شود.
نظرات بینندگان