arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۸۹

متکی: حکومت مصر به مردم خود خیانت کرد

مهر: وزیر سابق امور خارجه با اشاره به تحولات منطقه گفت: حکم تخلیه رژیم اشغالگر قدس به همین زودی از سوی ملتهای منطقه صادر خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: وزیر سابق امور خارجه با اشاره به تحولات منطقه گفت: حکم تخلیه رژیم اشغالگر قدس به همین زودی از سوی ملتهای منطقه صادر خواهد شد.

منوچهر متکی شامگاه شنبه در مراسم گرامیداشت سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که از سوی جبهه و مجمع هماهنگی پیروان خط امام و رهبری استان قم در مسجد زین العابدین(ع) برگزار شد در سخنانی گفت: در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی ایران، ملت ایران هر سال پر شور‌تر از سال قبل درستی کلام امام راحل را به اثبات رساند که مردم ایران از مردم عهد رسول الله و دوران علی(ع) باوفا‌تر و دارای جایگاه بالاتری هستند.

وی عنوان کرد: آنچه که محتوای اسلامیت نظام را تبیین می‌کند و در قرائت‌های مختلف برای انبوه پیروان انقلاب اسلامی جای هیچ شک و تردیدی ایجاد نمی‌کند ادامه راه ائمه اطهار(ع) و رهبری فقیه جامع الشرایطی است که سکان کشتی انقلاب را هدایت می‌کند.

انقلاب اسلامی تحول بنیادین را در عرصه جهانی نوید داده است

وی افزود: مردم ما در طی سی و دو سال بعد از انقلاب اسلامی در مواقعی که فضای جامعه ابهام آلود بود، در کج راهه‌ها و برداشت‌های نادرست همواره به رهبری تکیه کردند که البته این نقش رهبری و ولی فقیه است.

متکی با بیان اینکه درطول تاریخ همواره انحرافات ازهمین نقطه آغاز شده است خاطر نشان کرد: اگر به 32 سال قبل بازگردیم و شرایط منطقه را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که در اوج موفقیت‌های حساب شده نظام سلطه جهانی، انقلاب اسلامی یک پیام و راه جدید و یک تحول بنیادین را نه تنها در محدوده یک مرز و ملت بلکه در عرصه جهانی نوید داده است.

انقلاب اسلامی ایران خط بطلانی بر روی تفکری کشید که حاصل چندین قرن بود

وزیر سابق امور خارجه با اشاره به سخنان یک تئوریسین غربی در خصوص اینکه ما از امام خمینی(ره) به دلیل اینکه انقلابی را در کشور خود به ثمر نشانده است، ناراحت نیستیم، افزود: ناراحتی ما از آن است که ما از آغاز رنسانس تلاش کردیم تا تحولات علمی، فکری و اجتماعی برای حکمرانی در جهان در قالب لیبرال دموکراسی به عنوان یک مکتب کامل برای حکومت در ذهن جهانیان جا بیندازیم و در سایه قدرت‌های بزرگ تفاهمات در بخش‌های امنیتی و حوزه‌های جغرافیایی در یک توافق نانوشته بدین مضمون که در هر کجا اگر کسی آسیب دید دیگری به او کمک کند، در این شرایط ایران در چنین دالان محدودی انقلابی ایجاد کرد و خط بطلانی بر روی تفکری کشید که حاصل چندین قرن و در حال جا افتادن بود.

متکی انقلاب اسلامی ایران را محدود به مرز‌های داخلی ایران ندانست و افزود: پیامدهای انقلاب اسلامی ایران به سرعت به دیگر نقاط دنیا منتقل شد.

مردم قم اولین سنگ بنای حرکت عمومی نهضت اسلامی را بر جای گذاشتند

وی تصریح کرد: مردم قم در19دی 42 گوی سبقت را از دیگران ربودند و اولین سنگ بنای حرکت عمومی نهضت اسلامی در سال 56 به نام مردم عزیز و شریف قم ثبت شد که تنها 10ماه وطول کشید تا درآبان ماه سال 57 شاه درتلویزیون به صراحت اعلام کند که من پیام شما مردم را شنیدم.

وی در ادامه به قیام مردم تونس و مصر اشاره کرد و اظهار داشت: در قیام مردم تونس در ظرف کمتر از یک ماه یعنی در 23 روز این حادثه تکرار شد که در این جریانات بن علی حتی فرصت سخنرانی و توضیح در تلویزیون را پیدا نکرد و فراری شد.

وزیر سابق امورخارجه افزود: این اتفاق در مصر و برای رئیس کشوری که بر خلاف مصالح کشورش حرکت می‌کرد در مدت یک هفته اتفاق افتاد و در روز پنجم که مردم مصر اراده قطعی خود را اعلام کردند این اتفاق رخ داد و مبارک در تلویزیون ظاهر شد و گفت که من پیام شما مردم را دریافت کردم و امروز دولت را منحل می‌کنم و به مجلس نیز اجازه کار نخواهم داد که خود این امر نیز نشاندهنده وجود یک حکومت دیکتاتوری است.

متکی تصریح کرد: این تحولات که در مصر در حال روی دادن است صرف نظر از هر نتیجه‌ای که خواهد داشت دارای پیام روشنی است و آن هم این است که دیگر زمامداران نمی‌توانند هرگونه که خود می‌خواهند با مردم رفتار و حکومت کنند و این پیام روشن تحولات اخیر در منطقه است که البته آتش زیر خاکستر بود.

وی با بیان اینکه تونس اولین کشور عربی بود که در آن حجاب ممنوع بود و مردم برای رفتن به مساجد باید کارت مخصوصی دریافت می‌کردند، افزود: این شرایط را در هیچ یکی ازکشورهای عربی سراغ نداشتیم و نشان دهنده آن بود که تمام ستون‌های حکومت را این تفکر غلط در سی و چند سال خورده است.

مردم در طول انقلاب رسالت خود را انجام و حجت را تمام کردند

متکی انقلاب اسلامی ایران را دارای سه ظلع مکتب، رهبر و مردم دانست و عنوان کرد: بخشی از مردم در 15 خرداد سال 42 وارد میدان شدند اما این حرکت در آن زمان فراگیر نشده بود و این اتفاق در سال 57 رخ داد و حضور گسترده مردم در صحنه کار را تمام کرد.

وی اضافه کرد: رهبری براساس تکلیف و شناخت دقیق درجایگاهی که همه خبر‌ها وتحلیل‌ها را دریافت می‌کند با توکل و توسل به خداوند مناسب‌ترین رویکرد را در طول سالهای بعد از انقلاب می‌گیرد و رسالت خود را انجام می‌دهد و مردم نیز در طی این سال‌ها رسالت خود را انجام داده و حجت را تمام کردند.

وزیرسابق امور خارجه با بیان اینکه بنی صدر در اوایل انقلاب علوم اسلامی را تقسیم کرده بود و مدعی بود که قسمت بیشتری از این علوم را در اختیار دارد افزود: شهید بهشتی در آن زمان در برابر این تفکر ایستاد و گفت ما در این مسیر یکه شناسیم و آن یکه‌شناسی هم، تنها نگاه به نظر، راه و مسیر رهبری انقلاب است.

انورسادات با انعقاد قرار داد کمپ دیوید در جهت ذلت مردم مصر گام برداشت

وی در ادامه به تشریح تحولات مصر پرداخت و اظهار داشت: جمال عبدالناصر از شخصیت‌های تاریخی مصر بود که حرکات استقلال طلبانه‌ای را دنبال می‌کرد که با رفتن او انورسادات که از همران او بود سر کارمی‌آید.

متکی ادامه داد: جمال عبدالناصر از ظرفیت مردم مصر برای ارتقای کشور مصر استفاده کرد اما انورسادات با انعقاد قرار داد کمپ دیوید در جهت ذلت مردم مصر گام بر داشت.

حکومت مصر به مردم خود، ملت فلسطین و جهان اسلام خیانت کرد

متکی به جنایات رژیم انورسادات و حسنی مبارک در چهار دهه گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: این دو حاکم در سه حوزه خیانت کردند هم به ملت مصر هم به مردم فلسطین و هم به جهان اسلام که خودکامگی‌های آن‌ها نیز دو علت اساسی داشت و آن هم به دلیل این بود که به کسی پاسخگو نبودند که وقتی اولین اعترافات آنها دریافت پیام ملت است این امر به طور روشن بیان می‌کند که قبلا به نظرات شما اهمیت نمی‌دادیم و شما برای ما ارزشی نداشتید.

وزیر سابق امور خارجه تصریح کرد: اولین درس این تحولات که انقلاب اسلامی ایران سهم بالایی در ایجاد این نگاه در منطقه دارد این است که حکمرانان منطقه فکر نکنند که یله‌‌ رها شده‌اند و می‌توانند هر کاری که دلشان خواست انجام دهند.

اربابان حسنی مبارک از او حمایت نخواهند کرد

متکی ادامه داد: کسی که می‌خواهد نوکری کند بهترین نوکری،نوکری مردم خود است نه بیگانه،آنها دل به سران استکبار آمریکا و اسرائیل بستند و درقضایای تونس و مصر کشور فرانسه دچار خطاهای استراتژی فراوانی شد و انگلیش و اسرائیل نیز تعذیه گردان این معرکه‌اند.

وی خاطر نشان کرد: حسنی مبارک بداند که در ‌‌نهایت دچار ذلت خواهد شد ومی‌بیند که اربابانش دیگر ازاو حمایت نخواهند کرد چرا که این داستان در ایران و تونس و جاهای دیگر تکرار شده است.

در اثر تحولات منطقه، تراز حکومت در خاورمیانه تغییر می‌کند

وزیر سابق امور خارجه به آثار این تحولات در منطقه اشاره کرد و گفت: در اثر این تحولات تراز حکومت در خاورمیانه و منطقه یک تفاوت آشکار پیدا خواهد کرد و حاکمان کشورهای منطقه مراقب رفتار خود خواهند بود و حواس خود را بیشتر جمع می‌کنند.

وی انقلاب اسلامی را حاصل فقه سیاسی و بین المللی امام راحل دانست و عنوان کرد: امام خمینی (ره) با نگاهی که به جهان اسلام داشت بدنبال ایجاد موج بود و امام معتقد بود که باید موجی بوجود بیاید تا در فرصت مناسب جرقه‌های آن کار خود را انجام دهد.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) جهان اسلام و جهان مستضعفین را مد نظر داشت و معتقد بود جهان اسلام و بیان شعارهای اسلامی می‌تواند در جهان منشأ تحول باشد.

وی ادامه داد: امام راحل موجی را در دنیا ایجاد کرد و یکباره دیدیم که در آسیا، آفریقا و خاورمیانه، مسلمانان دیگر اتصال خود به اسلام را موجب خجلت نمی‌دانستند بلکه ان را مایه افتخار خود می‌دانستند.

متکی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بسیاری از جلسات تعدادی از دیپلمات‌های کشورهای اسلامی می‌گفتند ما قبل از انقلاب ایران از بردن اسم خود به عنوان دیپلمات در مجامع بین المللی خجالت می‌کشیدیم ابراز داشت: آنها می‌گفتند که امام خمینی(ره)با انقلاب اسلامی تحولی ایجاد کرد وامروز به مسلمانیت خودافتخار می‌کنیم و دنیا امروزبه مسلمانان یک نگاه جدیدی دارد که این تحول به واسطه امام راحل پدید امد.

وزیر سابق خارجه تصریح کرد: ایجاد این چنین تفکراتی در دنیا و جهان اسلام بذرپاشی‌هایی بود در کشت انقلاب که امروز در جای جای جهان محصول آن را می‌بینیم.

نیمی از مردم مصر در طول سی سال گذشته زیر خط فقر زندگی ‌کردند

وی یکی از خیانت‌های بزرگ انورسادات و حسنی مبارک را به مردم مصر دانست و عنوان کرد: نیمی از مردم مصر در طول سی سال گذشته زیر خط فقر قرار داشتند و به لحاظ فرهنگی و سیاسی به تعبیر رهبر معظم انقلاب مردمی تحقیر شده بودند.

وی با بیان اینکه انورسادات با امضای معاهده کمپ دیوید استقلال و امنیت مصر را می‌فروشد ابراز داشت: بیشتر سهم شرکت گاز در مصر در اختیار امریکایی‌ها و صهیونیسم است و قیمت گازی که امروز در اختیار اسرائیل قرار می‌گیرد قیمتی کمتر از قیمت جهانی است.

متکی به جنایات حکومت مصر بر علیه مردم مظلوم فلسطین اشاره کرد و اظهار داشت: حکومت مصر در تمام سی و چند سال گذشته جنایات بیشماری را در حق مردم فلسطین انجام داندو حسنی مبارک مکلف شد تا جلوی انتفاضه مردم فلسطین را بگیرد و در این راستا خط سازش را دنبال کنند.

وزیر سابق امور خارجه در ادامه به خاطره‌ای از دوران وزرات خود اشاره کرد و اظهار داشت: بنده در یونان بودم که وزاری خارجه کشورهای عربی دو روز قبل از حمله اسرائیل به لبنان در اردن جمع شدند و معتقد بودند که حزب الله در لبنان ماجرا جویی می‌کند و در آنجا بنا بود که تصمیمی بر علیه لبنان گرفته شود که بنده با آن‌ها تماس گرفتم و اعلام امادگی کردم که بیاییم جهان اسلام را در برابر این خطر بسیج کنیم که در این بین وزیر امور خارجه مصر گفت ما نمی‌دانیم چرا ایران در مسائل کشورهای عربی دخالت می‌کند.

متکی در بخش دیگری از سخنان خود به جنایات حکومت مصر بر علیه جهان اسلام اشاره کرد و گفت: سازمان کنفرانس اسلامی برای حمایت از بیت المقدس که به آتش کشیده شده بود تأسیس شد و یکی از مصوبات قوی سازمان این بود که کشورهای مسلمان و اسلامی رابطه اقتصادی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند.

وی ادامه داد: در اجلاسی که در جده برگزار شد وقتی مطرح شد تا رابطه اقتصادی کشورهای اسلامی با اسرائیل قطع شود، عنصری که تمام قد مخالفت کرد مصر بود.

50 درصد گاز وارداتی اسرائیل از مصر تأمین می‌شود

وی با بیان این اینکه 50 درصد گاز وارداتی اسرائیل ازمصر تأمین می‌شود افزود: درجهان اسلام هرگاه تصمیمی برعلیه رژیم اشغالگر اسرائیل گرفته می‌شد یکی از مخالفین اصلی آن حسنی مبارک بود.

متکی به موضع گیری سران آمریکا در خصوص تحولات مصر اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکایی‌ها در روزهای نخست می‌گفتند مبارک متحد ما است و باید بماند و وقتی دیدند شرایط در روز‌های بعد عوض شد وزیر امور خارجه آنها گفت زایمان سختی در مصر در پیش رو است که در این راستا باید سعی کرد بچه و مادر هر دو سالم بمانند و باید اصلاحاتی توسط خود مبارک صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در روزهای اخیر نیز وقتی دیدند اجیر شدگان آنها نتوانستند مردم را از میدان التحریر بیرون کنند و اراده مصمم مردم مصر را مشاهده کردند برای اینکه رعبی را در بین مردم ایجاد کنند بدنبال آن هستند تا عناصر نظامی و اطلاعاتی را بر سر کار بیاورند تا بدین واسطه مردم بترسند و عقب نشینی کنند.

متکی افزود: در روزهای اخیر نیز کلینتون به صراحت اعلام کرده است که اکنون در مصر باید تغییرات صورت گیرد و بعد از اعلام این مواضع نیروهای امنیتی و اطلاعاتی حسنی مبارک وارد میدان شدند تا معادله غربی‌ها را بهم بزند و عوض کند.

آمریکا باید در قبال سی سال دفاع از مبارک پاسخ دهد

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه امریکا در قبال تحولات مصر یک سوال کننده نیست بلکه باید در مقام پاسخگویی باشد افزود: آمریکا باید در قبال سی سال که از حسنی مبارک بر علیه ملت مصر و مردم خاورمیانه حمایت و دفاع یکجانبه‌ای را از رژیم اشغالگر قدس داشته است پاسخ دهد چرا که امریکا شریک جنایات چندین ساله در مصر و خاورمیانه است.

متکی خاطرنشان کرد: دولت مصر با تأکید و حمایت امریکا مکلف شد تا دورازه رفح را ببندد تا امکاناتی به مردم مظلوم و جنگ زده غزه نرسد چرا که تحت فشارهای سیاسی قرار داد کمپ دیوید قرار داشت و به آن متعهد بود.

وی با بیان اینکه همان گونه که رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمله تحولات مصر را زلزله واقعی دانستند افزود: رژیم اشغالگر قدس این مستأجر غاصب که 60 سال در سرزمین دیگری ساکن شده است حکم تخلیه او به همین زودی‌ها صادر خواهد شد و این انتظار از سوی مسلمانان منطقه و ایران به پایان خواهد رسید.

وی افزود: مردم مصر بعد از پیروزی انقلابشان آثار و تبعات تعهد کمپ دیوید را که در سی سال گذشته بر جهان اسلام و عرب تحمیل شده و این رژیم را پر رو کرده است را از بین می‌برند.

متکی تصریح کرد: هر چند اجاره نشینی تحمیلی رژیم اشغالگر قدس طولانی شده است اما به نظر می‌رسد که حکم تخلیه آن به همین زودی‌ها از سوی ملت‌های منطقه صادر خواهد شد.

وزیر سابق امور خارجه در بخش پایانی سخنان خود گفت: امروز انقلاب اسلامی ایران چنان به مثال درخت تناوری است که جهانیان از پیام‌های بیدارگر و احیاگر این نظام و انقلاب بهره‌مند می‌شوند و ما هم امروز برای همه کسانی که به این کشور خدمت می‌کنند آرزوی توفیق می‌کنیم.

یادآور می‌شود این اولین سخنرانی منوچهر متکی بعد از کناره گیری وی از وزارت امور خارجه است که از حاشیه‌های این مراسم نیز می‌توان به استقبال گسترده مردم از وی  که به سختی توانست  محل سخنرانی را ترک کند اشاره کرد.
نظرات بینندگان