arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۸۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
نشست خبری با رسانه ها

نبی در نشست خبری: کی روش هیچ وقت نگفته است لیگ 16 تیم شود

دبیرکل فدراسیون: همه کارمندان فدراسیون اول برای رضایت خدا و دوم برای اعتلای فوتبال ایران کار می کنند. اینجا یک کارمند مثلا دو یا سه شغل مرتبط باهم دارد اما یک حقوق می گیرد.اهل باند و باندبازی هم نبوده ایم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب ورزشی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ضمن خوشامد آگویی به رسانه های حاضر در نشست خبری گفت: در سال 92 رویدادهای بین المللی تعیین کننده‌ای داریم. علاوه بر بازی‌های ملی، لیگ حرفه‌ای و لیگ قهرمانان آسیا را هم داریم. فدراسیون فوتبال در 6 سال اخیر کارهایی انجام داده که پیش از 6 سال گذشته یا انجام نشده و یا شروع شده و به نتیجه نرسیده بود. از سال 86 فصل جدیدی در فوتبال ایران شروع شد که اساسش ساختار سازی و قانونمند شدن بود. هیات رئیسه پس از انتخابات سال 86 و پس از دوره انتقالی سیاست‌های توسعه فوتبال را در 16 بند تنظیم کرد که اوایل سال 87 ابلاغ و اجرا شد. یکی از آنها دو رقمی شدن تعداد کرسی‌های بین المللی در کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که به آن رسیدیم و در حال حاضر 15 عضو در کرسی‌های بین المللی در فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون غرب آسیا داریم.
وی ادامه داد: بخش دیگر مربوط به استانداردسازی و کسب سهمیه‌های لیگ قهرمانان آسیا بود. این رقابتها از فصل 81-80 شروع به کار کرد در همان روزها چیزی برای عرضه نداشت. نه پروانه حرفه‌ای شدنی در کار بود و نه باشگاه‌ها هیات مدیره داشتند اما در این 6 سال استانداردسازی انجام شد و در ارزیابی‌هایی که بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا داشتند به این نتیجه رسیدند که ما توانستیم حرفه‌ای عمل کنیم. باشگاهها باید هیات مدیره، اکادمی های پایه و بخش توسعه فوتبال پایه، ساختمان اداری و بخش حقوقی داشته باشند. البته تجاری سازی و خصوصی سازی هم در برنامه باشگاهها بود. در حال حاضر بحث خصوصی سازی مطرح است که این بحث باید از سوی سازمان خصوصی سازی کشور دنبال شود نه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ. فدراسیون فوتبال کار خود یعنی نظارت بر باشگاه‌ها، هیات‌ها و استانداردسازی باشگاه‌ها را آغاز کرده و انجام داده است. در واقع این اتفاق از اراده فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ خارج است. البته در فراکسیون ورزش مجلس این اتفاق در حال پیگیری است وامیدواریم به نتیجه برسد. در بخش درآمدزایی اتفاقات خوبی افتاده است و باشگاهها در بخش حق پخش تلویزیونی، تبلیغات روی پیراهن و دیگر مسایل تجاری که تابع قانون تجارت است فعال شده اند. در بخش بازرگانی سازمان لیگ این اتفاق به خوبی افتاده است. البته ارقام ناشی از این درآمدها قابل مقایسه با سازمان لیگ کشورهای ژاپن و کره جنوبی و استرالیا نیست. در بخش استانداردسازی ورزشگاهها هم خوب عمل کردیم و اکثر ورزشگاههای کشور که در آنها بازیهای لیگ برتر انجام می شود زمین چمن استاندارد، اتاق رسانه، دوپینگ، پزشکی وجود داردو مسایل امنیتی به خوبی رعایت می شود.
دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: ما در بحث منابع مالی، محدودیت‌هایی داشته‌ایم اما با همه محدودیت‌ها، سعی کرده‌ایم میزبانی‌های رقابت‌های بین المللی را داشته باشیم و حتی در برخی مواقع استان‌ها میزبانی رقابت‌ها را بر عهده گرفته‌اند. به هر ترتیب با احتساب رقابت‌های بین المللی جوانان و نوجوانان وفوتسال که در تهران میزبانی کرده‌ایم و نمره خوبی گرفته ایم. سالی حدود 5 هزار خارجی به ایران آمده و رفته‌اند و از این حیث درست مثل یک وزارت خارجه کوچک عمل کرده‌ایم. فدراسیون فوتبال 6000 مسابقه را در کشور مدیریت می کند و البته سازمان لیگ رقابتهای لیگ برتر را مدیریت می کند. در هر حال 31 استان فعال هستند و هیات های فوتبال استانی هر کدام سالانه 3000 مسابقه برگزار می کنند. نمودار توسعه فوتبال اما در مسایل آموزشی هم هست که در بخش آموزش مربیان و مدیران وداوران آمار و ارقامی که بدست آمده بی سابقه بوده است.در این کارگاهها از مدرسان داخلی و خارجی هم بهره گرفته ایم. کارگاههای مختلفی هم برای مدیران، پزشکان و رسانه ها برگزار کرده ایم. در بخش آکادمی ها باشگاههای لیگ برتری را ملزم به داشتن آکادمی کرده ایم و لیگ یکی هم را کم کم ملزم خواهیم کرد. البته برخی باشگاههای لیگ برتری در این زمینه موفق عمل کرده اند و برخی هم موفق نبوده اند. در طول سال گردهمایی‌های مختلف تخصصی، فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و سازمان لیگ برتر و امور فرهنگی را برگزار کرده‌ایم گردهمایی ها هم داشته ایم که در حوزه فرهنگی شامل تقدیر از کاپیتانهای تیم های ملی و مناسبتهای مختلف مثل تجلیل از زحمتکشان فوتسال و فوتبال ساحلی بوده است. همچنین تیم ها را ملزم به داشتن پزشک و فیزیوتراپ کرده ایم و باتوجه به آمار دوپینگی که در ایران بدست آمده ما در زمره کشورهایی هستیم که آمار بسیار پایینی داریم که نشان می دهد فوتبال پاکی داریم.
محمد نبی درباره تشکیلات فوتبال گفت: تشکیلات فدراسیون فوتبال از مجمع عمومی، هیات رئیسه، کمیته ها و دپارتمان ها تشکیل شده است که همه بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال هستند. کمیته ها زیر نظر رئیس و دپارتمان ها زیرنظر دبیرکل فدراسیون کار می کنند. کمیته ها در کار دپارتمان ها دخالت نمی کنند و سیاستگذار هستند. کمیته هر نظری دارند می توانند به هیات رئیسه بدهد و وظایف دپارتمان ها اجرایی است.
دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره اعزام‌های تیم های ملی و وضعیت این تیم ها گفت: ما سعی کرده‌ایم که هیچ اردویی را لغو نکنیم و تیم‌های مختلف مخصوصا تیم های ملی پایه را به رقابت‌های بین المللی اعزام کرده‌ایم و حتی بیش از ظرفیت هم اعزام کرده‌ایم، چون عقیده داریم بازیکنان تیم‌های ملی مختلف برای اینکه آبدیده شوند باید در رقابت‌های بین المللی حضور پیدا کنند و با بازیکنان خارجی روبرو شوند و رقابت کنند و بازی‌های ملی خارج از کشور است که می‌تواند به پیشرفت فوتبال ملی کمک کند. در این زمینه هیچ صرفه جویی نکرده ایم.گاه یک تیم مثل تیم ملی نوجوانان توانسته قهرمان آسیا شود و به جام جهانی راه پیدا کند و یک تیم هم مثل تیم جوانان در عین شایستگی از دور رقابتها حذف شده است. می خواهم بگویم ما به نتایج کاری نداریم و حتی اگر نتیجه هم نگیریم عقب نشینی نمی کنیم چرا که باید برای آینده پشتوانه سازی کنیم.18 تیم ملی داریم که در مجموعه هتل ها و خوابگاههای کمپ تیم های ملی مستقر هستند. یک کلینیک پزشکی 24 ساعته داریم که بازیکنان هر ساعت از شبانه روز دچار مشکل شوند می توانند به این کلینیک مراجعه کنند. در زمین چمن طبیعی، یک زمین مصنوعی و یک زمین فوتبال ساحلی داریم. البته یک مجموعه آب درمانی خاص تیم ملی بزرگسالان هم در کمپ تیم های ملی در حال ساخته شدن است که در فاز اول قرار است آب درمانی را برای بازیکنان انجام دهد. در نظر داریم زمانی که مجموعه تکمیل شد باشگاهها هم بتوانند از آن استفاده کنند. تمام این پروژه ها در شش سال اخیر دنبال و ساخته شده و ما در قالب پروژه گل و اف ای توانسته ایم دو و نیم میلیون دلار از فیفا بگیریم. ناظران فیفا هم هر چند وقت یکبار به ایران می آیند و بر کار این پروژه ها نظارت می کنند.
دبیرکل فدراسیون فوتبال ادامه داد: هدف ما مهندسی کردن فوتبال چه در بخش تئوری و چه در بخش عملی بوده است و بدون مهندسی کردن کار نمی توانیم کار فوتبال را جلو ببریم.در فاز اول مهندسی را انجام داده ایم. در بخش اجرا مشکلی نداشتیم اما در بخش کنترل و ارزیابی باید فدراسیون و باشگاهها و وارد شوند. این بخش شامل نتایج فوتبال ملی و باشگاهی در آسیا و فوتبال داخلی است.در کنترل و ارزیابی بای بیشتر فعال شویم تا پلان هایمان را اجرا کنیم.از رسانه ها هم در این باره کمک گرفته ایم و انتقادات و پیشنهادات رسانه ها را مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال همیشه به بنده و شخص ریاست چه در قالب بریده جراید و چه در قالب بحث و گفت و گو ارائه می دهد که ما همیشه از این نظرات و پیشنهادات و انتقادهای سازنده برای پیشرفت فوتبال بهره گرفته ایم. البته بخشی از انتقادها سازنده و بخشی تخریبی است که ما با بخش تخریبی اش کاری نداریم.
سوال درباره حق پخش تلویزیونی در لیگ سیزدهم بود. مهدی محمد نبی در این باره گفت: قرار داد حق پخش بین سازمان لیگ و رسانه ملی و یک شرکت بسته شده است که سه ساله است و لیگ سیزدهم را هم شامل می شود. این قرارداد بندهای مختلفی دارد که در یک بند آن دو تفسیر متفاوت وجود داشت. تفسیر فدراسیون فوتبال این است که فدراسیون می تواند درخواست کند که رقم و عدد قرارداد افزایش پیدا کند که درخواست باشگاهها هم هست. اما صدا وسیما تفسیردیگری دارد و می گوید که نباید افزایش پیدا کند. رسانه ملی بودجه مشخصی دارد که سالانه به شبکه ها اختصاص پیدا می کند. به هر جهت حق پخش سهم فوتبال است و جایگاهش هم در درآمدهای باشگاهها مشخص است. قرار است دراولین جلسه هیات رئیسه سازمان لیگ برتر که طی 10 روز آینده تشکیل می شود این موضوع بررسی شود و در این باره برای فصل آینده تصمیم گیری خواهد شد. البته می دانیم که مهندس ضرغامی ، رئیس رسانه ملی یک فرد ورزشی است که فوتبال را به خوبی می شناسد و به ما در راه این تعامل کمک خواهد کرد.
دبیرکل فدراسیون در پاسخ به سوالی درباره اینکه لیگ برتر در فصل آینده 16 یا 18 تیمی خواهد بود گفت: هیات رئیسه در سال 90 تصمیم گرفت فصل 92-93 ، شانزده تیمی باشد و تصمیم فدراسیون 16 تیمی بودن لیگ برتر بوده است و این موضوع از ابتدای فصل گذشته به آنها اطلاع داده شد، اما با توجه به اتمام مسابقات برخی از باشگاه ها درخواست 18 تیمی شدن دارند که باید این درخواست در نشست هیات رئیسه سازمان لیگ بررسی و نظر کارشناسی آنها به فدراسیون ارسال شود تا اگر نیاز به تغییر وجود داشت ، تصمیم گیری شود. لازم است بگویم که هیچ وقت کی روش نگفته که لیگ 16 تیمی شود. حرف کی روش فنی بود و عقیده داشت که فشردگی رقابتها و تیم های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا باعث می شود تا تیم های ملی و حاضر در لیگ قهرمانان آسیا نتایج مورد نظر را نگیرند چرا تقویم رقابتها فشرده است و بازیکنان خسته هستند. دیدید که سپاهان و تراکتورسازی با اینکه شایستگی داشتند از لیگ قهرمانان آسیا کنار رفتند.کی روش نه گفت لیگ 18 تیمی شود و نه اینکه گفت جام حذفی حذف شود. این پیشنهاد اعضای هیات رئیسه بود که دلیلش تقویم فشرده رقابتها بود.
از مهدی محمد نبی درباره بودجه فدراسیون و مشکلات مالی سوال شد که وی پاسخ داد: تا پیش از بالارفتن قیمت دلار ما پیش بینی کرده بودیم که سالیانه با 48 میلیارد تومان کارهای فدراسیون در سال گذشته را پیش ببریم اما با توجه به ارزی بودن هزینه های فدراسیون فوتبال، برنامه های ما تحت تاثیرقرار گرفت.می بینید که ما در مقابل کشورهایی چون استرالیا، ژاپن، کره جنوبی، امارات و قطر و دیگر کشورها که چندین برابر ما هزینه می کنند و ما نه تنها باید با آنها رقابت کنیم بلکه باید بهتر از آنها هم باشیم! البته با همه این اوصاف توانسته ایم بهترین فدراسیون آسیا شویم. 18 تیم ملی در رده های مختلف داریم و باید با 31 هیات استانی همکاری و نظارت کنیم. اگر نتوانیم منابع مالی را جذب کنیم یا باید با حداقل امکانات به حداقل افتخارات بسنده کنیم یا اینکه برای بقا تلاش کنیم. شش سال است که در حال کار کردن هستیم و برای گذر کردن از این مساله خیلی تلاش کرده ایم وسعی کرده ایم جزو بهترین ها باشیم. باور کنید فدراسیون فوتبال 150 کارمند دارد که با حداقل دریافتی کار می کنند. ما 10 سال پیش به همراه اتحادیه فوتبال به ترکیه رفتم و بازدیدی از باشگاه بشیکتاش داشتم. این باشگاه تنها 700 نفر پرسنل داشت که 400 نفر آنها در بخش بازاریابی کار می کردند. همه کارمندان فدراسیون اول برای رضایت خدا و دوم برای اعتلای فوتبال ایران کار می کنند. اینجا یک کارمند مثلا دو یا سه شغل مرتبط باهم دارد اما یک حقوق می گیرد.
دبیرکل فدراسیون فوتبال که سرپرست تیم ملی بزرگسالان هم هست درباره تیم ملی بزرگسالان هم به سوالاتی پاسخ داد و برنامه های تیم ملی را اینگونه تشریح کرد: اردوی تیم ملی از 24 اردیبهشت ماه آغاز می شود. تیم ملی 30 اردیبهشت به مسقط خواهد رفت و اول خرداد با عمان بازی خواهد کرد. دوم خرداد تیم ملی به ایران برمی گردد و پنجم خرداد از تهران به امارات می رود و ششم خرداد به مصاف عراق خواهد رفت. از امارات هم مستقیم به دوحه می رود تا 14 خرداد با قطر بازی کند.
وی درباره نامه فدراسیون فوتبال به فیفا گفت: نامه ای نوشته بودیم که بازیهای روز آخر رقابتها همزمان باشد و مطابق با نامه ای که امروز به دستم رسید، فیفا اعلام کرد که بازی ایران و کره جنوبی به ساعت 9 شب به وقت سئول موکول شده است تا بازی ازبکستان- قطر همزمان باشد. همچنین ازداوران غرب آسیایی برای دیدارهایمان مقابل قطر و لبنان استفاده نشود که تیم داوری سنگاپوری برای بازی قطر- ایران، تیم داوری ژاپنی برای بازی ایران- لبنان و تیم داوری چینی برای بازی با کره جنوبی درنظر گرفته شده است.
محمد نبی درباره پروازهای تیم ملی و اینکه آیا با اسپانسریی جدید این اقدام را انجام خواهد داد، گفت: هنوز چیز رسمی دراین باره اعلام نشده و ما تمام بلیت های به عمان، امارات و قطر را رزرو کرده ایم. پروازمان به کره جنوبی هم باید چارتر باشد و در این بین یک سوختگیری هم ممکن است در چین داشته باشیم. البته ما روز پنجشنبه به فیفا نامه نوشته ایم که مکان بازی با کره جنوبی را عوض کند. کره ای ها بازی را به شهر اولسان برده اند که از نظر رطوبت بسیار بالاتر از سئول است و همچنین این شهر یک ساعت با بوسان فاصله دارد که باید زمینی طی شود. ما باید یا اول به چین برویم و بعد وارد بوسان کره جنوبی شویم یا اینکه اول به سئول برویم و بعد از سئول به بوسان و از بوسان به اولسان برویم. قانونی در آیین نامه رقابتهای فیفا وجود دارد که شهر موردنظری که بازی در آن انجام می شود باید دارای فرودگاه سطح اول باشد که فرودگاه بوسان سطح دو است. فرودگاه سطح دوم فرودگاهی است که پروازهای بین قاره ای ندارد. به همین دلیل بازی بر اساس قانون نباید در اولسان برگزار شود. اما پرواز باید چارتر باشد. ما بار قبل از هواپیمایی نفت، چارتر کردیم که بسیار هم خوب بود.
دبیرکل فدراسیون فوتبال، در ادامه گفت: ما امسال 48 بازی ملی در رده های مختلف تیم های ملی داریم و بازیهای باشگاهی بین المللی را هم شامل می شود. همین جا لازم است بگویم که ما توانسته ایم میزبانی رقابتهای مرحله مقدماتی جوانان آسیا را مثل دوره گذشته بگیریم. ضمن اینکه 12 اردیبهشت 92 قرار است در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا، از علی پروین، همایون بهزادی و علی جباری تجلیل شود که علی پروین را به مالزی دعوت کرده اند و جایزه طلایی کنفدراسیون فوتبال آسیا به وی اهدا می شود و دیگر جایزه ها برای بهزادی و جباری فرستاده می شود که ما طی مراسمی در تهران به آنها اهدا می کنیم.
محمد نبی درباره بحثهایی که در برنامه اخیر نود مطرح شده بود، در پاسخ به خبرنگاری گفت: برنامه نود هم یک برنامه تلویزیونی است که گاهی یک طرفه، گاهی دو طرفه و گاهی سه طرفه است. من با توجه به مشکلی که داشتم، نتوانستم برنامه نود این هفته را ببینم. اما می خواهم بگویم که ما در این فدراسیون کار ساختاری انجام می دهیم و حوزه اختیارات بنده به عنوان دبیرکل مشخص است. در بخش های مختلف فدراسیون ما کسانی را داریم که حدود 20 سال است در فدراسیون مشغول به کار هستند. آنها را بیمه کرده ایم و کارهای استخدامی شان به خوبی انجام شده است. اهل باند و باندبازی هم نبوده ایم و وقتی هم به فدراسیون آمده ایم نه بنده و نه شخص رئیس فدراسیون فوتبال، نظر شخصی مان را برای کنارگذاشتن افرادی که در دوره های قبلی بودند به کار نبردیم و سعی کردیم نیروهای خوبی را هم اضافه کنیم. شنیده ام در آن برنامه درباره سرپرست های تیم های ملی نکاتی گفته شد که من لازم می دانم بگویم سرپرست تیم ملی نباید معلم زبان باشد، باید یک پدر باشد. به هر جهت بازیکنان تیم های ملی امانت های کشور، خانواده هایشان و فدراسیون ها هستند و هر کسی نمی تواند به راحتی و به صرف اینکه زبان خارجی می داند سرپرست تیم ملی شود. سرپرستی یک پست مهم است که پیچ و خم های زیادی دارد و باید یک سرپرست علاوه بر اینکه تجربه دارد باید قابلیت ها و ظرفیت های دیگری هم داشته باشد و شرایطی را احراز کند. اگرانتقاد روی رسول جوزی است وی سرپرست تیم ملی نوجوانانی بود که سال 2008 قهرمان آسیا شد و در سال 2012 تیم ملی زیر22 سال با سرپرستی او به مرحله نهایی مسابقات صعود کرد. اگر گفته شد که داود پرهیزگار در تیم امید اشتباه کرد، باید بگویم که تیم ملی امید با سه سرمربی کار کرد که مشکل اصلی انتقال اسناد و مدارک بود. پرهیزگار در سنوات قبل هم سرپرست تیم های ملی نوجوانان و جوانان بوده و در حال حاضر سرپرست تیمی است که به جام جهانی صعود کرده است. بالاخره این دوستان تجربیاتی دارند که به راحتی بدست نیاورده اند. بعضی اوقات یک دیپلم فنی می تواند کاری را انجام دهد که دکترای مهندسی فلان رشته نمی تواند. چون دیپلم فنی تجربه دارد و دکترا فقط تئوری را مطالعه کرده است. در آن برنامه به پریا شهریاری مسئول دپارتمان ساحلی اشاره کرده، ایشان منشی 4 دبیرکل بوده و تجربیات خوبی دارد و توانسته مدرس فیفا شود و پیشرفت کند البته زبان انگلیسی ایشان بسیار خوب است و می توانند آن را تدریس کنند. اینها چه مشکلی دارد؟ شهریاری زمانی که فوتبال ساحلی را تحویل گرفت، این تیم سوم آسیا بود و در حال حاضر دو قهرمانی آسیا در کارنامه این تیم قرار دارد. بعضی انتقادها گاهی به سمت چالش و تخریب می رود که به نفع فوتبال نیست.
دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره انتخاب سرمربی تیم ملی جوانان گفت: سعی می کنیم تا 21 اردیبهشت سرمربی تیم ملی جوانان را معرفی کنیم. باید کسی را انتخاب کنیم که تجربه مربیگری در این رده را داشته باشد والبته گزینه ای که مد نظرماست قرار است برنامه هایش را به ما بدهد. ما به محض بررسی و احزار شرایط، نام سرمربی تیم ملی جوانان را رسانه ای می کنیم.
محمد نبی در پایان نشست خبری اش گفت: تعامل و تلاش در امر موفقیت تیم ملی ملاک عمل قرار گرفته است و کلیه رسانه‌های گروهی، اهالی ورزش، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان با تعامل خوبی که دارند سهم اصلی را بر عهده داشته و دارند.صعود تیم ملی به جام جهانی فوتبال کشور را ارتقا می دهد و انگیزه خوبی در مردم به وجود می آورد. مطمئنا اگر تیم ملی به جام جهانی نرود ورزش، فوتبال، مردم و رسانه ها و همه ما ضرر می کنند. روزنامه ها کمتر می فروشند و برنامه های ورزشی تلویزیونی بدون بیننده می شوند و رادیو هم در بخش ورزشی شنونده هایشان را از دست می دهد. به همین دلیل همه برنامه های تلویزیونی و رادیویی و سایت ها و روزنامه ها باید با تیم ملی تعامل داشته باشند و اگر این تعامل بیشتر شود و رسانه ها به ما کمک کنند، تیم ملی به جام جهانی می رود. واقعیت این است که ما به تنهایی موفق نمی شویم و به کمک رسانه ها احتیاج داریم.


نظرات بینندگان