arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۸۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۲

ماجرای بستن حساب بانکی ایرانیان در ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
داستان بسته شدن حساب‌های مشتریان ایرانی بانک‌های ترکیه هفته قبل با مطلبی نه چندان مستدل در روزنامه «تودی زمان» ترکیه آغاز شد و علاوه بر دست مایه قرار گرفتن در رسانه‌های داخلی و خارجی، سبب برخی نگرانی‌ها و سردرگرمی ایرانیان صاحب حساب در ترکیه شد.

به گزارش ایسنا، تودی زمان که رسانه‌ای نزدیک به جماعت «نور» به رهبری «فتح الله گولن» و دارای مواضعی نسبتا ضد ایرانی است، در گفت‌وگو با یک شهروند ایرانی مقیم استابول مدعی شده بود که بانک «یاپی کردی» از او و دیگر مشتریان ایرانی خود خواسته حساب های شان را ببندند، در غیر این صورت سرمایه آنها مسدود یا مصادره می‌شود.

در واقع برخورد «یاپی کردی» با این شهروند ایرانی بی سابقه نبود؛ ‌چراکه دو بانک «گارانی» و «اچ اس بی سی» که رابطه مالی فراوانی هم با غرب دارند، ماه‌هاست حساب جدیدی برای مشتریان ایرانی باز نمی‌کنند و خدمات چندانی به ایرانیان دارای حساب ارائه نمی‌دهند. «شکر بانک» هم بانک دیگری است که عملا خدمات چندانی به دارندگان ایرانی حساب ارائه نمی‌دهد.

در این میان برخی رسانه‌ها در تحلیل‌های خود از برخورد یاپی کردی با شهروند ایرانی مقیم استانبول، خبر از بسته شدن حساب‌های شهروندان ایرانی در ترکیه دادند و حتی آن را عملکردی بر مبنای بخشنامه سازمان تنظیم و کنترل نظام بانکی ترکیه اعلام کردند.

پیگیری‌های خبرنگار ایسنا در ترکیه نشان می‌دهد دستورالعملی مبنی بر عدم همکاری یا ارائه نکردن خدمات بانکی به ایرانیان وجود ندارد اما برخی از بانک های دارای ارتباط مالی گسترده با غرب در عمل خدماتی به ایرانیان ارائه نمی‌دهند.

پیگیری‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا پس از اتفاق بانک یاپی کردی نیز این موضوع را تایید می‌کند و عملا به طور قانونی هیچ مانعی برای حساب‌های عادی و شهروندی ایرانیان مقیم ترکیه وجود ندارد و یکی از شعب استانبول بانک یاپی کردی به طور خودخواسته چنین تصمیمی گرفته است.

پیگری‌های خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد هم اکنون ‌«زراعت بانک» و «ایش بانکاسی» ترکیه همچون گذشته به ایرانیان خدمات معمولی ارائه می‌دهند و مشکلی برای گشودن حساب و حتی دریافت کردیت کارت‌های معمول وجود ندارد.

با این وجود این سوال مطرح است چرا بانک‌های مثل «یاپی کردی»، «گارانتی» و «اچ اس بی سی» در برخورد با ایرانیان چنین شیوه‌ای بدون ارائه دستورالعمل یا روند قانونی پیش گرفته‌اند؟ شاید جواب سوال به نوعی به مواضع کشور ترکیه و همکاری همزمان این کشور با غرب و ایران باز گردد.
نظرات بینندگان