arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۸۱۱۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
تحلیل اکونومیست:

اصولگرایان به جان یکدیگر افتاده اند!/شعار مشایی یاد آور "بهار عربی" است

/ رقابت های انتخاباتی یاد آور "جنگ خروس ها" است!/ مشایی از اشعار ناسیونالیستی بیشتر لذت می برد تا آیات قرآن
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


اکونومیست در گزارشی تحت عنوان"اصولگرایان علیه اصولگرایان" نوشت: چهار سال پیش، انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران منجر به حذف اصلاح طلبان کشور به دست رقبای اصولگرا شد. اکنون،  مبارزه و درگیری مشابه و جدیدی  بین دو طیف از اصولگرایان شکل گرفته است. در کمتر از دو ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، رقابت های به وجود آمده چیزی جز یک جنگ خروس ها را به یاد افکار عمومی نمی آورد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، در مرکز این درگیری ها احمدی نژاد به همراه جانشین خود پنداشته اش ایستاده است:اسفندیار رحیم مشایی، فردی جاه طلب که به طرزی غیرواقعی مودب جلوه می کند. این دو مرد تقریبا فامیل هستند و و دارای اعتماد به نفس بی حد و حصر و البته منتقد مذهبیون هستند.

بسیاری به دنبال خلاصی از احمدی نژاد هستند و نگرانند که او در قدرت بماند . بنابراین انها هر انچه در توان دارند را به کار گرفته تا از کاندیداتوری مشایی جلوگیری کنند.

رئیس جمهور و متحدش از شرایط کنونی شوکه به نظر نمی رسند. این دو اخیرا در سمنان از استقبال گرم از خودشان در مراسم تدفین چاوز سخن گفتند . اقدامات تخریبی احمدی نژاد و رفیقش از نظر مخالفانشان بسیار بدتر از اصلاح طلبان است چراکه انها فرزند اصولگرایان هستند.

در این میان، به نظر می رسد که مشایی از اشعار ناسیونالستی بیشتر لذت می برد تا آیات قرآن. ستادهای او شعار "زنده باد بهار" را برای انتخابات برگزیده اند که یادآور درگیرهای و شورش های بهار عربی است.

اکونومیست در ادامه با اشاره به تلاش های احمدی نژاد برای تایید صلاحیت کاندیدای مورد علاقه اش آورده است: رئیس جمهور کنونی ایران سعی دارد که کار را برای شواری نگهبان در راستای رد صلاحیت مشایی دشوار کند.

در صورت عدم تایید صلاحیت یار احمدی نژاد، او می تواند باری دیگر بحران آفرینی کند و از برگزاری انتخابات سرباز زند. این نظریه، ماه گذشته از سوی یک سردار سپاه مطرح شد که عنوان کرد، فتنه ای که کشور با ان مواجه خواهد شد بسیار عمیق تر از حوادث 4 سال گذشته است.

حتی اگر انتخابات بدون هیاهو برگزار شود، هر کسی که جایگزین احمدی نژاد شود، مشکلات وحشتناکی را به ارث می برد: فروش نفت به نصف رسیده است، تولید خودرو به همین مقدار کاهش یافته، اقتصاد در رکود فرو رفته، تورم به بیش از 30 درصد رسیده و واحد ریال نیمی از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، اکونومیست می افزاید: در میان ایرانیان، اکنون لطیفه ای در جریان است که بدین شرح است: راندن پراید دیگر نشان دهنده ی اوج رفاه است که البته زمانی خودروی انسان های طبقه ی پایین محسوب می شود.

این نشریه آمریکایی در پایان نوشت: انتخابات ریاست جمهوری مبشر خطر و البته فرصت است. در این شرایط، برخی امیدوار به احیای اصلاح طلبان در تحت لوای خاتمی هستند که دوره ی ریاست جمهوری او را دوره ای ارامش و رفاه ایران می دانند.


نظرات بینندگان