arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۸۸۶۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲

4 فرضیه نصرالله درباره پهپاد سرنگون شده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به ارسال پهپاد به سرزمین های اشغالی به تشریح چهار فرضیه مطرح در این زمینه پرداخت.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی سه‌شنبه شب خود که به طور مستقیم از شبکه خبری المنار پخش شد به تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و همچنین روز کارگر در لبنان پرداخت.

وی در ادامه گفت که به عنوان موضوع نخستی که درباره آن صحبت خواهم کرد به موضوع اسرائیل خواهم پرداخت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: چند روز قبل اسرائیل مدعی شد که هواپیمای بدون سرنشینی را سرنگون کرد که از لبنان آمده بود و رسانه‌های اسرائیلی و تحلیلگران و کارشناسان اسرائیل به طور مستقیم حزب‌الله را مسئول ارسال این هواپیمای بدون سرنشین کردند که البته این عزتی است که ما ادعایی در این باره نداریم.

سید حسن نصرالله ادامه داد: برخی گروه‌ها در لبنان نیز حزب‌الله را مسئول ارسال هواپیمای بدون سرنشین کرده و همان طور که شما می‌دانید اقدام به اتهام پراکنی کردند. حزب‌الله در حال حاضر اقدام به ارسال این هواپیما و از این نوع نکرده و به دلیل حساسیت اوضاع منطقه بیانیه‌ای را صادر کرد که طی آن ارسال هر گونه هواپیمای بدون سرنشین را رد کرد.

وی اضافه کرد: هم اکنون سوال بزرگ این است که اگر حزب‌الله اقدام به ارسال این هواپیما نکرده پس چه کسی اقدام به این کار کرده است؟ تاکنون اسرائیلی‌ها فیلم یا تصاویر ضبط شده‌ای را درباره سرنگونی هواپیمای ادعا شده ارائه نکرده و هنوز در رسانه‌ها هیچگونه اطلاعاتی در این باره که آیا به بقایای هواپیمای سرنگون شده دست یافته‌اند یا خیر.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: همه می‌دانند که حزب‌الله به اندازه کافی شجاعت دارد که مسئولیت هرگونه اقدامی را که انجام می‌دهد را بر عهده بگیرد به خصوص که اگر این اقدامات علیه دشمن اسرائیلی باشد و هرگز از انبوه اتهامات نیز هراسی نداریم آن چیزی که درباره این هواپیما گفته شده مهمتر از اقدام حزب‌الله در ارسال هواپیمای «ایوب» به نزدیکی رآکتور «دیمونا» نبوده که حزب‌الله مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

وی ادامه داد: تاکنون هیچگونه سابقه‌ای وجود نداشته که حزب‌الله اقدام به عملی کند و سپس آن را رد کند. هر که خواست این صحبت را تائید کند و هر کس نیز که این سخن را باور ندارد به خودش ارتباط دارد.

سید حسن نصرالله اضافه کرد: چیزی که تایید کند این حادثه روی داده وجود ندارد و همچنین روی ندادن این حادثه را رد نمی‌کنم اما دلیلی که نشان دهد این هواپیما وارد شده وجود ندارد.

وی گفت: اسرائیلی‌ها تاکنون و با وجود آنکه دارای تجهیزات راداری قدرتمند بوده و از دستگاه‌های امنیتی قدرتمندی بهره‌مند هستند هنوز نتوانسته‌اند که مسیر حرکت هواپیما را مشخص کرده و اعلام کنند که از کجا این هواپیما برخاسته است.

در اینجا فرضیه‌های زیادی وجود دارد و اگر به چیزهایی که اسرائیلی‌ها گفته‌اند بنگریم فرضیه‌های گوناگونی را می‌بینیم که نخست فرضیه‌ای است که تحلیلگران اسرائیلی آن را ذکر کردند که گفتند سپاه پاسداران ایران اقدام به ارسال این هواپیما کرده است که این فرضیه‌ای غیر واقعی و غیر ممکن است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان فرضیه دوم را اینگونه بیان کرد: فرضیه دوم این است که یک گروه دوست لبنانی یا فلسطینی در لبنان وجود دارد که دارای توانایی ارسال هواپیمای کوچک به حریم هوایی فلسطین اشغالی است. ما در این زمینه اطلاعاتی نداشته و در این باره در حال بررسی هستیم. این یک فرضیه است اما هیچگونه اشاره و علامتی ندارد.

سید حسن نصرالله با اشاره به فرضیه سوم گفت: فرضیه سوم این است که گروه‌ غیر دوست و غیر اسرائیلی بدون آگاهی اسرائیل و حزب‌الله اقدام به ارسال این هواپیما از لبنان یا غیر از سرزمین‌های لبنان کرده و با این هدف هواپیما را وارد سرزمین اشغالی کرده که اسرائیل پس از متهم کردن حزب‌الله اقدام به واکنش دفاعی مستقیم خواهد کرد و این گونه حزب‌الله را به مقابله با اسرائیل می‌کشانند.

وی ادامه داد: فرضیه چهارم آن است که اسرائیل اقدام به وارد کردن این هواپیما به حریم هوایی لبنان کرده و پس از آن اقدام به وارد کردن آن به حریم هوایی فلسطین کرده و سپس آن را سرنگون کرده تا مجموعه‌ای از اهداف روانی و سیاسی را به دست آورد و همان طور که می‌دانید شبکه‌های اسرائیلی همواره فعال هستند.

نظرات بینندگان