arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

بمب زیست‌محیطی خزر در آستانه انفجار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه متأسفانه با بی‌توجهی کشورهای حاشیه دریای خزر، گونه ماهیان خاویاری و فوک خزری در معرض انقراض قرار دارند، گفت: ثبات آلودگی در این دریا بسیار نگران‌کننده و خطرناک است، از این‌رو بروز حادثه دیگری در دریا موجب ایجاد فاجعه زیست‌محیطی در منطقه می‌شود.

عبدالرضا کرباسی در گفت ‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه هم‌اکنون کنوانسیون حمایت از محیط زیست دریای خزر به امضای پنج کشور حاشیه این دریا رسیده است، گفت:‌ این کنوانسیون در مجموع چهار پروتکل دارد که تاکنون پروتکل مقابله با ‌آلودگی‌های نفتی به تأیید کشورها رسیده و پروتکل دوم مربوط به‌ آلودگی‌های منشأ زمین به امضا روسیه، ایران، قزاقستان و ترکمنستان رسیده و آذربایجان بعد از طی مراحل قانونی اقدام به تأیید این پروتکل می‌کند.
 
ایران و روسیه سرآمد کشورهای حاشیه خزر در حوزه محیط‌زیست

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، با اعلام اینکه متأسفانه برخی از کشورهای حاشیه دریای خزر از الزامات و ابزارهای اساسی برای جلوگیری از بروز آلودگی در این دریا برخوردار نیستند، افزود:‌ در میان این کشورها تنها ایران و روسیه به درصد قابل توجهی پیشرفت در حوزه مبارزه با آلودگی در دریایی خزر رسیده‌اند.
 
استحکامات میادین نفتی آذربایجان به ۴۰ سال قبل برمی‌گردد

کرباسی با تأکید بر اینکه عمر استحکامات و ابزارهای میادین نفتی کشور آذربایجان به حدود ۴۰ سال قبل می‌رسد، گفت: به‌طور حتم با این ابزارهای فرسوده باید منتظر نشت دوباره نفت از میادین نفتی آذربایجان باشیم.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه هر کشور نسبت به سهم خودش باید در جهت کنترل آلودگی دریای خزر برنامه‌ریزی و تلاش کند، یادآور شد: تمام کشورها باید به‌دنبال کنترل آلودگی‌های نفتی، میکروبی و فاضلاب و صنعتی باشند.
 
بمب زیست‌محیطی خزر در آستانه انفجار است

وی با اعلام اینکه وضعیت کنونی آلودگی دریای خزر نگران‌کننده است، تصریح کرد: با توجه به بسته بودن دریای خزر، ثبات آلودگی در این دریا بسیار نگران‌کننده و خطرناک است، از این‌رو بروز حادثه دیگری در دریا موجب ایجاد فاجعه زیست‌محیطی در منطقه می‌شود.

کرباسی با تأکید بر اینکه طی مصوبه‌ای در هیأت دولت در سال ۹۱ وزارت نفت متعهد به پرداخت ۳۰ میلیون دلار شد، افزود: این اعتبار برای خرید ایستگاه‌های پایش از سوی وزارت نیرو بود که متأسفانه تاکنون وزارت نفت به تعهد خود عمل نکرده است.
 
ماهیان خاویاری و فوک خزری در معرض انقراض قرار دارند

وی با انتقاد از بهره‌برداری بی‌رویه سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان از منابع بیولوژیکی دریای خزر، گفت: متأسفانه هم‌اکنون با اقدامات این کشورها، گونه ماهیان خاویاری در معرض انقراض قرار دارد و تعداد گونه فوک خزری در چند وقت اخیر ۱۰ برابر کم شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: از طرف دیگر وزارت نیرو ملزم به اجرای سیستم‌های فاضلاب در روستاهای بالای ۳۰ هزار نفر بوده است که هنوز عملکرد این وزارتخانه موفقیت‌آمیز نبوده است.

نظرات بینندگان