arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۷ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

شهر زیرزمینی نوش آباد تعطیل شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شهر تاریخی نوش آباد با قدمتی نزدیک به هزار و 500 سال، روز گذشته تعطیل شد البته هنوز ابهاماتی در تعطیل شدن این مرکز وجود دارد.

به گزارش مهر، بر اساس اخبار دریافتی از شاهدان عینی در "اویی" نوش آباد نیروی انتظامی این منطقه را تعطیل و گردشگران این شهر زیبای تاریخی را خارج کرده است.

در این خصوص مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد به مهر گفت: گویا بر اساس بخش نامه‌ای قرار بر این بوده تا از ورود تورهای گردشگری مختلط به آثار تاریخی جلوگیری شود که گویا روز گذشته مشکلی در این خصوص بوده است.

سید جعفر فاطمی در ادامه بیان داشت: روز گذشته از سوی دادستانی آران و بیدگل، نیروی انتظامی درب‌های این منطقه را قفل کرده است

وی ادامه داد: جای تعجب است که چرا باید در این ایام که فصل گل و گلاب است و گردشگران بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند که تعداد آنها روزانه نزدیک به 700 الی یک هزار نفر است باید این شهر زیبای زیرزمینی بسته شود.

همچنین در این خصوص مسئول گردشگری و رئیس شورای شهر نوش آباد نیز به مهر گفت: گویا روز گذشته دادستان به صورت تلفنی دستور بسته شدن این مجموعه تاریخی را داده است.

علی طاهری در ادامه با اشاره به اینکه در این خصوص اصلا مجموعه گردشگری را در جریان قرار نداده‌اند، بیان داشت: در نظر دارم برای اینکه کارها با تعامل بهتری انجام شود در این خصوص هیچ تماس تلفنی با دادستان نداشته باشم.

همچنین در این خصوص مصلحی، رئیس سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان نیز گفت: دنبال هستیم تا دلیل تعطیل شدن این مجموعه را جویا شوم و در حال حاضر پیگیر رفع شدن آن هستم.

دادستان آران و بیدگل نیز بیان داشت: بر اساس قانون نمی‌توانم اطلاعاتی به شما ارائه بدهم و باید از دادستانی اصفهان موضوع را پیگیری کنید چون کلیه مستندات لازم را به آنها ارائه داده ایم.

داستان اصفهان نیز در این خصوص موضوع را ارجاع داد به دادستانی آران و بیدگل و از دلیل و حتی موضوع تعطیلی این مرکز اعلام بی اطلاعی کرد.

به گزارش مهر، شهر زیر زمینی نوش آباد که مشهور به "اویی" است در واقع ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای چون دالان‌های باریک تودرتو و اتاق‌هایی با ابعاد کوچک است، که از اعماق زمین تا سطح کنونی شهر نیز گسترده شده‌است.

این شهر در ۳ طبقه در زیر زمین با عمق بین ۴ تا ۱۸ متر بصورت دست کن ایجاد شده و فضاهای متعددی از جمله اطاق، راهرو و چاه‌ها و کانال‌های زیادی برای در امان ماندن از دست اشرار دارد.

در هر صورت انتظار می رود تا متولیان امر در سریع ترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکلات این منطقه زیبای گردشگری که دارای جذابیتهای خاصی است اقدام نمایند تا گردشگران بتوانند از این منطقه بازدید داشته باشند.

نظرات بینندگان