arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۲ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

«پول دقيقه‌اي» و آب بستن به سريال‌هاي تلويزيون!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شبکه ايران: پديده «آب بستن» به همه جور سريالي تسري يافته است؛ از مجموعه پيش پا افتاده اي مثل «تهران پلاک 1» که انگار تا ابد ادامه دارد! تا سريال نسبتا قابل اعتنايي همچون «کلاه پهلوي»!

عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران گفت: سالهاست که تهيه کنندگان با آب بستن به سريال ها پول بيشتري از تلويزيون مي گيرند و در اين رسانه «مديريت زمان» وجود ندارد.
شهرام خرازي ها در اعتراض به پخش طولاني مدت مجموعه تلويزيوني «تهران پلاک 1» گفت: سريال هاي تلويزيوني در ايران «مديريت زمان» نمي شوند. به نظر مي رسد که صدا و سيما در حوزه سريال سازي عمدتا قصد پرکردن آنتن را دارد.

وي با اشاره به طولاني بودن بيش از حد اپيزودهاي مجموعه تلويزيوني «پلاک 1» اظهار داشت: سالهاست که تهيه کنندگان با آب بستن به سريال ها پول بيشتري از تلويزيون مي گيرند.

خرازي ها افزود: علي الظاهر صدا و سيما فاقد ضابطه خاصي براي تعداد اپيزودهاي يک مجموعه تلويزيوني است از همين رو سناريست ها و تهيه کنندگان يک ايده دوخطي يا يک قصه ده سطري را بيش از آن چه که گنجايش دارد، کش مي دهند.

اين منتقد سيما و سينما يادآور شد: «مُد روز» در اکثر کشورهاي توليد کننده مجموعه هاي تلويزيوني، ساخت و پخش سريال هاي حجيم و طويل المدت است.

وي ادامه داد: با اين حال چند سالي است که شاهد توليد و پخش جهاني سريال هايي با بيش از صد اپيزود هستيم که اگر پخش هر شبي داشته باشند، حداقل سه ماه از سال را پوشش مي دهند.

خرازي ها خاطر نشان کرد: آمريکا، ژاپن، کره جنوبي و انگليس از جمله کشورهايي هستند که سريال هاي صدقسمتي و بيشتر مي سازند اما آن ها به مجموعه هاي خود آب نمي بندند.

وي افزود: در ايران، ترکيه و چند کشور عربي از جمله قطر به تأسي از اين مُد، روز به روز بر تعداد اپيزودهاي سريال ها افزوده مي شود!

منتقد سينما و تلويزيون تاکيد کرد: پديده «آب بستن» به همه جور سريالي تسري يافته است؛ از مجموعه پيش پا افتاده اي مثل «تهران پلاک 1» که انگار تا ابد ادامه دارد! تا سريال نسبتا قابل اعتنايي همچون «کلاه پهلوي»!

خرازي ها متذکر شد: ساخت سريال طويل المدت في النفسه بد نيست بالاخص وقتي قصه اقتضاء مي کند اما وقتي پاي «پول دقيقه اي» و «دستمزد/زمان» به ميان مي آيد و «اقتصاد» بر «هنر» و «زمان» بر «سناريو» حاکم مي شود همه چيز قرباني مناسبات تجاري و سري دوزي مي شود!

وي خواستار نظارت سختگيرانه صدا و سيما بر حجم زماني توليدات نمايشي دنباله دار شد و گفت: تلويزيون بايد زمان سريال هايش را مديريت کند و با تنقيح و باز تعريف متون قراردادهايش، قبل از تصويب هر طرح نوشتاري و پيش از تحويل گرفتن هر مجموعه، با رتوش سناريو و در وهله بعد با تدوين مجدد، صحنه هاي زائد، بي مصرف و دقيقه پرکن را دور بريزد.

خرازي ها ادامه داد: تدوين مجدد و همچنين تصويب متون به شرط رعايت تلخيص با هدف «مديريت زمان» کار سختي نيست فقط کافيست يکي دو بار انجام شود تا آنهايي که آب به سريال ها مي بندند، حساب کار دستشان بيايد.
نظرات بینندگان