arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۷ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲

محسنی اژه ای: 10 هزار بدهکار بانکی ممنوع‌الخروج‌ هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد: بیش از 10 هزار نفر به عنوان بدهکاران بانکی در کشور هستند که به درخواست قاضی و بانک مرکزی، ممنوع‌الخروج شدند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه قوه قضاییه با توجه به فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در مبارزه با مفاسد اقتصادی چه برخوردهایی را برای مبارزه با فساد اعم از رفع نقایص قانونی که در این راستا وجود داشت انجام داده است؟، اظهار کرد: مقام معظم رهبری نه‌تنها در سال 80 بلکه از حدود 20 سال قبل به مناسبت‌های مختلف به صورت عمومی و موردی به قوه قضاییه و دولت در بعضی از جلسات مطرح کردند که مبارزه با فساد را جدی بگیریم، دلیل این امر هم روشن است؛ زیرا اگر خدای ناکرده فساد اقتصادی در دستگاه دولتی نهادینه شود یقینا آن حکومت با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و از درون ضربه می‌خورد.

وی تصریح کرد: من از گذشته تا حال شاهد بودم که مقام معظم رهبری مطالبی را در راستای مبارزه با فساد اقتصادی عنوان کردند و در زمانی که بنده پرونده فساد بزرگ مالی را مطالعه می‌کردم، مطالبی را که مقام معظم رهبری از سال 70 به بعد گفته بودند، مرور کردم.

محسنی‌اژه‌ای درباره اینکه قوه قضاییه در مبارزه با فساد چه کارهایی را انجام داده است؟ گفت: ناگفته نماند تاکید مقام معظم رهبری بر مبارزه با فساد به سران سه قوه بوده است که سران قوا هم جلساتی را در این راستا تشکیل دادند. اقداماتی در این زمینه انجام شد اعم از اینکه بعضی قوانین در این خصوص رد و اصلاح شد. همچنین قوانینی در مورد اینکه فسادی به وجود نیاید وضع شد و در خصوص تشدید مرتکبین هم به همین نحو عمل شد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه فساد اقتصادی بعضی از بازپرس‌های شعب آموزش دیده‌اند، گفت: شعب تخصصی به وجود آمد، متعاقبا مجتمع تخصصی هم تشکیل شد. با دولت و مجلس آسیب‌شناسی کردیم که فساد به وجود نیاید، هماهنگی با وزارت اطلاعات داشتیم و در مقطعی نیز با نیروی انتظامی همکاری کردیم تا بتوانیم گلوگاه‌ها و افراد فاسد را شناسایی کنیم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه شما به شخص آقای اژه‌ای چه نمره‌ای می‌دهید؟، گفت: آنچه در دستگاه قضایی انجام شده، مردم مشاهده کردند. زمانی ما پرونده‌هایی اعم از شهرداری، بانک صادرات و ... داشتیم که این پرونده‌ها جنبه ملی داشت و مردم با آن آشنا شدند. بنده در پاسخ به اینکه آیا ما از همه ظرفیت‌هایمان در راستای اجرای دستورات مقام معظم رهبری استفاده کرده‌ایم باید بگویم نه و در پاسخ به اینکه آیا در زمینه مبارزه با فساد دستگاه قضایی کم کار کرده است نیز باید بگویم نه؛ بلکه قوه قضاییه بیشتر هم فعالیت داشته است.

وی ادامه داد: من نمی‌توانم به خود نمره بدهم ولی باید یادآور شوم که از همه ظرفیت‌هایمان برای مبارزه با فساد استفاده کرده و در آینده هم استفاده می‌کنیم.

خبرنگار دیگری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که افرادی در کشور دارای پرونده‌های کیفری و سوء‌استفاده کلان بانکی هستند ولی محاکمه نشده‌اند، آیا با اختیاراتی که شما دارید این افراد متهم را می‌توانید ممنوع‌الخروج کنید؟

سخنگوی دستگاه قضایی پاسخ داد: افرادی وجود دارند که دارای پرونده‌های کیفری هستند و اینکه محاکمه نشده‌اند؛ باید بگویم این مطلب درست است و اینکه در زمان دیگری رسیدگی می‌شود باید یادآور شوم که این موضوع بستگی به دستگاهی دارد که پرونده در آن است.

وی در مورد ممنوع‌الخروج شدن متهمان نیز افزود: بعضی از افرادی که پرونده اقتصادی دارند ممنوع‌الخروج شدند و بعضی دیگر نیز با نظر قاضی ممنوع‌الخروج شدند؛ در واقع قاضی زمانی متهمان را ممنوع‌الخروج می‌کند که این متهمان بدهی بانکی داشته باشند که در این صورت بانک مرکزی از قوه قضاییه تقاضای ممنوع‌الخروجی این افراد را می‌کند و متعاقبا این کار انجام می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: در موارد دیگر نسبت به ممنوع‌الخروج شدن متهمان باید یادآور شوم که این امر بستگی به نظر قاضی دارد و قاضی این موضوع را بررسی می‌کند که احتمال فرار این متهمان وجود دارد و در این صورت فرد متهم را ممنوع‌الخروج می‌کند.

سخنگوی دستگاه قضایی تاکید کرد: بیش از 10 هزار نفر به عنوان بدهکاران بانکی در کشور هستند که به درخواست قاضی و بانک مرکزی ممنوع‌الخروج شدند.

نظرات بینندگان