arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲

مشایی: با سوزاندن ما چشم بد را از خود دور می‌کردند!

مشایی با طرح این سوال که برای خیلی‌ها سوال است که چرا این همه تو را بهانه می‌کنند، ادامه داد: من با خود فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که گناه من این است که یار اسفندیارم اما از قدیم‌الایام مردان و زنان ما به یاد دارند که با سوزاندن ما چشم بد را از خود دور می‌کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسفندیار رحیم مشایی گفت: گناه من این است که یار اسفندم.

به گزارش ایسنا، رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در جشنواره شعر بهار که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، با بیان اینکه اسفندیارم اما کینه‌ای از رستم در دل ندارم گفت: با هم تاریخ کشور عزیزمان و ملت بزرگمان را می‌سازیم.

وی با بیان اینکه فصل حماسه، فصل پاک کردن کینه‌ها و زدودن نفرت‌هاست، افزود: سوءتفاهم نشود که اگر به بهانه بهار از اسفند دعوت می‌کنند. اما بدانید که اسفند پشت به زمستان دارد و رو به بهار.

مشایی با طرح این سوال که برای خیلی‌ها سوال است که چرا این همه تو را بهانه می‌کنند، ادامه داد: من با خود فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که گناه من این است که یار اسفندیارم اما از قدیم‌الایام مردان و زنان ما به یاد دارند که با سوزاندن ما چشم بد را از خود دور می‌کردند.

مشایی گفت: اسفند را می‌سوزانند تا ساحت قدسی مردان پاک و آگاه و هوشیار و با بصیرت ایران عزیز اسلامی‌مان از چشمان بد در امان بماند و مصونیت یابد و این افتخار بزرگی است.

مشاور رییس جمهور اظهار کرد: بارها گفتیم که عنوان بهار خیلی خیلی بالاتر از آن است که از آن به یک واژه سیاسی برای یک حزب و یک گروه تعبیر کنیم. ظرفیت بالاتر از اینهاست.

مشایی اظهار کرد: انتخابات مهم است، حماسه مهم است، اهتزاز پرچم پرافتخار میهنمان مهم است. سرزمین ایران است، مدفن پاک شهیدان است. همه اینها درست اما بهار یک حقیقت مجسم دارد. در عالم هستی، خدا بهار است و در عالم امکان وجود امام عصر (عج) بهار است.

مشایی تاکید کرد: اگر دوستانی هستند که مایلند همچنان از بهار برای تحقق منویات سیاسی خود بهره ببرند، مانع نیستم اما خواهشم این است که آن جایگاه رفیع بهاری یعنی وجود نازنین امام فراموش نشود. زنده باد بهار فرزندِ شجاع ملت در سازمان ملل فراموش نشود.

وی با بیان اینکه "در عالم خلق و امکان خداست که جلوه‌گری می‌کند"، افزود: همه مظاهر هستی جلوه‌های وجود خدا هستند. هستی جز خدا نیست، پرتویی از نور لایزال الهی است. هر خلقی جلوه‌ای از خود است و افتخار انسان این است که خداگونه شود. خدا هم این را خواسته است. شهید مطهری نیز در کتاب ولا و ولایتی خود آورده است که بنده من مرا اطاعت کن تا مثل من شوی یا من تو را مثل خودم کنم. من چشم تو شوم تا با چشم من ببینی و گوش تو شوم تا با گوش من بشنوی.

مشاور رییس جمهور ادامه داد: بارها گفته‌ام که خداوند به وجود انسان افتخار کرده است. فتبارک الله احسن الخالقین. من بسیار به این عبارت فکر کرده‌ام. خدا می‌گوید این را. شوخی نیست که خدا به این موضوع افتخار می‌کند. انسان بالاترین ظرفیت غیرخداست و تنها خدا نیست. خدا تنها در یک صورت می‌تواند به موجودی مثل انسان افتخار کند که موجودی خلق کرده است شبیه خودش.

مشایی با بیان اینکه انسان بالاترین ظرفیت آفرینندگی و خلق را دارد، گفت: این افتخار انسان است و این افتخار را انسان از خدا بدست آورده است و به همین خاطر خداوند به خودش آفرین می‌گوید. هیچ‌چیز دیگری به غیر از انسان نیست که خداوند نسبت به آن به خود تبریک بگوید. اما این یکی از جنس خودش است. یعنی می‌تواند با خودش خلوت کند. خداوند با انسان خلوت می‌کند، خلوت انسان با خداوند از همان طرف است و الا خداوند همیشه با انسان خلوت می‌کند. وقتی می‌گوید ما از رگ گردن به شما نزدیک‌تریم یعنی خدا با انسان بیشتر از انسان خلوت می‌کند و البته خلوت کردن یکی از جلوه‌های بروز عشق و محبت است.

وی ادامه داد: جلوه‌های حقیقت متعالی در بخش‌های مختلف جمال بروز و ظهور پیدا می‌کند. سطوح انسانی جاهایی با سطح حیوانی مشابهاتی دارد و فصل مشترک دارند. به همین دلیل است وقتی انسان را می‌خواهند توصیف کنند، می‌گویند انسان حیوانی متفکر و انتخاب‌گر است. من این را رد نمی‌کنم این فصل مشترک انسان با حیوان است اما حقیقت انسان از این فصل مشترک شروع می‌شود و این آغاز بودن انسان است و مرتبه انسانی از اینجا شروع می‌شود.

مشایی انسان را موجودی رو به تعالی معرفی کرد و افزود: انسان رو به تعالی است و وقتی ما به سمت آینده می‌رویم، یعنی انسان از فصل مشترک خود با حیوان فاصله می‌گیرد و ظرفیت‌های الهی او ظهور و بروز پیدا می‌کند و جلوه‌های بالاتر خدا در انسان متجلی می‌شود. عظمت الهی در آسمان‌ها و زمین ظاهر شده و طبق روایات ائمه اطهار انسان موجودی بالاتر از زمین و آسمان است. انسان می‌تواند این سیر را طی کند و این در سیر است که مفهوم انسان کامل معنا پیدا می‌کند.

مشاور رییس جمهور همچنین با بیان اینکه "همچنان که بهار مظهر خلق و آفریدگاری است، نمایشی است از زایش، آفرینش و شعر هم مظهری از آفرینش و زایش است"، گفت: اساسا هنر و علم اینگونه‌اند. اولین انسان‌های مصنوعی که ساخته می‌شوند، مهندسند. من خودم مهندسم اما می‌خواهم بگویم که مهندسان ساده‌ترین انسان‌ها هستند و اگر بشر یک روز بخواهد در سطوح بالاتر انسان بسازد باید شاعر بسازد. آنجا که سخن از فهم بالاتر است، جایگاه هم بالاتر است. شاعری یک رده است، اگر باشد شاعری که قدر خودش را نشناسد، قدر خودش را نشناخته است. به این معنا نیست که قدر ندارد.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: از ما چه می‌خواهند اینکه اعراض نکنیم. همه ما حق‌گرا هستیم. وقتی حق‌گرایی در ما زنده است، حزب‌گرایی و سیاسی بازی و زبان‌گرایی از آدم دور می‌شود. قرار است ما جلوه‌هایی از حق باشیم، نه اینکه با اینها از حق فاصله بگیریم.

مشایی افزود: لقاء خدا اتفاقی نیست بلکه یک فرآیند و حرکت تعالی‌بخش است. چیزهایی که می‌گویم از علما شنیده‌ام و درس پس می‌دهم. روایت‌ها هم اینها را می‌گویند. اصلا روایت‌ها خود آیاتند، جلوه‌هایی از آیات و تفسیر آنانند.

وی با بیان اینکه "بیایید بهاری باشیم و برای اینکه بهاری باشیم باید اهل خلق باشیم"، اظهار کرد: همین که اهل خلق و آفرینش شدیم، رنگمان رنگ خدا و بویمان بوی خدایی می‌شود. لبخند زدن خلق (آفرینش) است. دوست داشتن آفریدن است. نفرت و خشم از جنس خلق نیست. نمی‌گویم نباید خشم باشد چرا گاهی اوقات لازم است آنجا که لطف و محبت و عشق در خطر است، خشم موضوعیت پیدا می‌کند اما خشم پوسته است و مغز نیست.

مشایی ادامه داد: وصلت نامیمون شیطان و انسانی که گوش خود را به او سپرده است، اقتضا می‌کند که اعمال قدرت کند. برای اعمال اراده‌های عدالت‌جو باید به موقع از بحث خشم مدد گرفت اما این همیشگی نیست. اصلا جنس انسان جنس مهر و محبت است، زیرا معرفت وقتی حاصل می‌شود که محبت باشد و اصلا محبت آن روی سکه معرفت است. نمی‌شود معرفت باشد و محبت نباشد. دوست داشتن آدمیان علامت ایمان به خدا است. نگاه داشتن حرمت انسان‌ها، نگاه داشتن حرمت خداست.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد اضافه کرد: همه کسانی که خداجویان را دوست می‌دارند، انسان‌ها را دوست می‌دارند و عاشق برجسته‌ترین انسان‌های تاریخ هستند، بهار را باور کرده‌اند و تلاش می‌کنند همیشه در فصل بهار زندگی کنند. همه شما با هر گرایش سیاسی و اخلاقی که در اینجا نشسته‌اید و فارغ از اینکه این را قبول دارید و آن را رد می‌کنید، بهاری هستید. می‌تواند اختلاف سیاسی، اختلاف رنگ و زبان وجود داشته باشد، اما قرار نیست اینها ما را از هم جدا کند. ما شاخه‌های یک درخت هستیم.

وی در پایان گفت: قرار است همه این مسائل ما را به هم بشناساند و نزدیک کند. انسان‌ها باید به هم برسند و همدیگر را بیابند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم برخی چهره ها نظیر افسانه بایگان، امید زندگانی و حمید درخشان حضور داشتند.
نظرات بینندگان