arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۳۳۱۹
تعداد نظرات: ۹۰ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۲
زیباکلام:

قالیباف از خدا می‌خواست که رقیب او فردی مانند جلیلی باشد/ تا یک‌هفته پیش او با کابوس هاشمی مواجه بود/ بدنه میلیونی اصلاح‌طلبان به عارف و روحانی رای نخواهد داد چون می‌دانند رای آنها تلف می‌شود

نزدیکان آقای قالیباف با من تماس می‌گیرند و می‌گویند تو اگر درباره قالیباف صحبت نکنی بهترین خدمت و کمک را کرده‌ای. اما واقعیت امر این است که اگر قالیباف رییس‌جمهور شود، چاره‌ای ندارد که اقتصاد کشور را در مسیر توسعه حرکت دهد. در این راستا توسعه سیاسی را هم به صورت اجتناب‌ناپذیری پیش می‌برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



شایعه‌ای این روزها دهان به دهان بین مردم و در سایت‌های خبری می‌چرخد که «سعید جلیلی» نامزد مورد حمایت نظام است. این شایعه آنقدر بالا گرفته که برخی اصولگرایان هم به میدان آمده و سعی در رفع آن دارند. «صادق زیباکلام» استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسایل سیاسی اما نظر متفاوتی در این خصوص‌دارد. به اعتقاد زیبا‌کلام همه ماجرای شایعه‌سازی درباره جلیلی و اینکه او گزینه نظام است به نفع تیم «قالیباف» تمام می‌شود. زیبا‌کلام معتقد است با کنار گذاشته شدن آیت‌الله هاشمی از انتخابات شانس قالیباف چند برابر شده و بهترین حالت برای او این است که گزینه‌ای همچون جلیلی رقیبش باشد. مصاحبه «شرق» با استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران را در ادامه می‌خوانید:

شایعه‌ای این روزها در فضای سیاسی کشور مطرح شده که از سعید جلیلی به‌عنوان گزینه مورد حمایت نظام یاد می‌شود. شما این تحلیل را قبول دارید؟

من یک نکته را قبول دارم و آن این است که از میان تمام نامزدهای وابسته به طیف اصولگرا آقای جلیلی با نگاه ایدئولوژیک و جهان‌بینی‌ای که دارند نزدیک‌ترین گفتمان به اصولگرایان را دارند. ایشان جریانی را به‌عنوان «خط مقاومت» در انتخابات به میان آورده است. وقتی این خط مقاومت را بررسی می‌کنید عملا تداوم گفتمان سال 84 آقای احمدی‌نژاد است. البته بخش‌هایی از این گفتمان به دلیل شرایط امروز دچار تغییر شده است. به دلیل آنکه آقای هاشمی‌رفسنجانی در این انتخابات حضور ندارد، مباحثی همچون مبارزه با اشرافی‌گری، ساده‌زیستی، مبارزه با فساد از سوی جلیلی مطرح نمی‌شوند. اگر جلیلی امروز این شعارها را مطرح کند، مخاطب او رقبایی چون حداد‌عادل، قالیباف، غرضی، ولایتی و رضایی می‌شوند. بنابراین، این بخش از ادبیات گفتمان مقاومت جلیلی حذف شده و به‌جای آن ادبیات دیگری وارد شده است. 
‌این احتمال که جلیلی گزینه احمدی‌نژاد باشد و دولت، چراغ‌خاموش از جلیلی حمایت کند، چقدر محتمل است؟ 
من قبول ندارم که احمدی‌نژاد در تمام این مدت مشکلات و دردسرهای آوردن مشایی به صحنه را قبول کرده باشد یا از بهار سخن گفته باشد که بخواهد از جلیلی حمایت کند. 
‌اگر دبیری شورایعالی امنیت ملی را به عنوان کار اجرایی بپذیریم، جلیلی گزینه‌ای بوده که احمدی‌نژاد وارد کار اجرایی کرده و در تمام این مدت هم هیچ انتقادی از سوی جلیلی به عملکرد احمدی‌نژاد و دولت مطرح نشده است. 
من یک نکته را قبول دارم که گفتمان سعید جلیلی به احمدی‌نژاد نزدیک است. گفتمان هیچ‌یک از نامزدهای‌دیگر انتخابات به احمدی‌نژاد نزدیک نیست. ضمن اینکه اگر جلیلی وضعیت اقتصادی کشور را زیر سوال ببرد عملکرد خودش و همکارانش در این هشت‌سال را زیر سوال برده است. روز جمعه در ورزشگاه شیرودی در مراسم ستاد آقای جلیلی اگر دقت کنید چهره‌ها و شخصیت‌هایی پشت سر جلیلی حضور داشتند که در انتخابات سال 84 گفتمان سه تیر را راه انداختند و این گفتمان موجب پیروزی احمدی‌نژاد شد. می‌خواهم بگویم بخشی از جریان‌های اصولگرایان پشت سر جلیلی قرار گرفته‌اند. اما جریان‌هایی همچون آیت‌الله مهدوی‌کنی و شیخ محمد یزدی اصراری روی گزینه جلیلی ندارند. تمایل آنها و برخی جناح‌های اصولگرا همچون حزب موتلفه، جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، روی ولایتی است. از سوی دیگر جبهه پایداری به رهبری آیت‌الله مصباح یزدی هم حامی لنکرانی بودند و تمایلی به جلیلی ندارند. در سال 84 اما تمام طیف اصولگرا پشت سر احمدی‌نژاد بودند. این یکدستی در سال 84 وجود داشت اما امروز بین اصولگرایان دیده نمی‌شود. 
‌ارزیابی شما از احتمال موفقیت سعید جلیلی در انتخابات و اجماع اصولگرایان در لحظه آخر روی او چیست؟ 
فکر نمی‌کنم این اتفاق رخ دهد. جلیلی رای چندانی ندارد. من جلیلی را گزینه نظام یا همه اصولگرا‌ها، نمی‌دانم. تفاوت دیگری که جلیلی با احمدی‌نژاد سال 84 دارد این است که هاشمی وجود ندارد تا جلیلی با مانور بر بحث محرومان و مبارزه با اشراف‌گرایی جذب آرا کند. 
‌جلیلی بیشتر«خط مقاومت» را در انتخابات مطرح کرده که به نظر می‌رسد با شعارهای احمدی‌نژاد در 84 فاصله دارد. 
تا این لحظه در تمام صحبت‌های جلیلی هیچ کلامی در مورد تورم و گرانی نیست. ایشان هیچ نظری درباره بیکاری، فساد اقتصادی، ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی، خروج سرمایه از کشور ندارد. جلیلی حتی به مسایل اجتماعی هم نمی‌پردازد. انگار نه انگار که این مشکلات برای کشور ایران است. ایشان تنها به خط مقاومت که شامل استکبارستیزی و احیای خط انقلاب است تاکید می‌کند. احمدی‌نژاد در سال 84 به مسایل و مشکلات جامعه هم می‌پرداخت. 
‌به نظر شما کنارگذاشتن هاشمی‌رفسنجانی از انتخابات به نفع کدام‌یک از گزینه‌های اصولگرا در انتخابات تمام شد؟ 
من معتقدم با حذف هاشمی‌رفسنجانی از انتخابات، آرای جلیلی به هیچ‌وجه افزایش نیافت. با حذف هاشمی‌رفسنجانی شانس قالیباف زیاد شده است. هر چه جلیلی بیشتر و بیشتر به‌عنوان نامزد اصولگرایان معرفی ‌شود شانس قالیباف برای پیروزی در انتخابات افزایش می‌یابد. جریان رقیب اصلی جلیلی در انتخابات نه ولایتی، نه غرضی، نه حدادعادل، نه رضایی بلکه قالیباف است. تمام کاستی‌‌ای که جلیلی در جذابیت و جذب مخاطب در سخنرانی دارد، قالیباف برای مخاطب جبران می‌کند. قالیباف از خدا می‌خواست که رقیب او فردی مانند جلیلی باشد. تا یک‌هفته پیش قالیباف با کابوس هاشمی مواجه بود که می‌توانست تمام رویاهای او را نقش بر آب کند. اکنون با کنار گذاشته‌شدن هاشمی گزینه‌ای مقابل قالیباف قرار گرفته که شانس او را چندبرابر کرده است. به نظر می‌رسد تمام موازنه‌ها و علایم به نفع قالیباف شده است. 
‌پس به اعتقاد شما در این انتخابات، دو قطبی جلیلی– قالیباف با برتری قالیباف در انتخابات شکل گرفته است؟ 
نه به اعتقاد من دوقطبی نخواهد شد. زیرا به نظر می‌رسد، وضعیت به نفع قالیباف است.
‌در این میان شانس گزینه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان آقایان عارف و روحانی چگونه ارزیابی می‌شود؟ 
اصلاح‌طلبان وقتشان را تلف می‌کنند. بدنه اصلاح‌طلبان ذیل جریان اصلاح‌طلبی آن که 20میلیون‌رای در سال 76 به خاتمی داد یا 10 میلیون رای هاشمی در دور دوم انتخابات سال84 یا 13 میلیون رای سال88 را در این دوره نخواهد داشت. اساسا در این انتخابات این جریان شرکت نخواهد کرد و اگر شرکت کند به عارف و روحانی رای نخواهد داد چون می‌دانند رای آنها تلف می‌شود. اگر افرادی از جریان اصلاح‌طلبی در انتخابات شرکت کنند به قالیباف رای می‌دهند. 
‌اگر بین نامزدهای نزدیک به جریان اصلاح‌طلبی اجماع حاصل شود، باز فکر می‌کنید در انتخابات تاثیر‌گذار نخواهند، بود؟ 
من معتقدم اجماعی بین عارف و روحانی شکل نخواهد گرفت و خاتمی و هاشمی هم به هیچ‌وجه از هیچ‌کدام آنها حمایت نخواهند کرد. 
‌با توجه به صحبت‌هایی که به‌تازگی از قالیباف در رسانه‌های خارجی منتشر شد فکر می‌کنید در جبهه اصلاحات تمایلی به قالیباف باشد؟ 
معتقدم از بین همه این نامزدهای جبهه اصولگرا، قالیباف به آنها نزدیک‌تر است. من از مهر سال گذشته گفتم بهتر است که اصلاح‌طلبان نامزد خودشان را کنار بگذارند و پشت سر ناطق نوری یا قالیباف بروند. آقای ناطق نوری که در انتخابات حاضر نشد اما قالیباف همچنان گزینه پیش روی این جریان است. جالب است که نزدیکان آقای قالیباف با من تماس می‌گیرند و می‌گویند تو اگر درباره قالیباف صحبت نکنی بهترین خدمت و کمک را کرده‌ای. اما واقعیت امر این است که اگر قالیباف رییس‌جمهور شود، چاره‌ای ندارد که اقتصاد کشور را در مسیر توسعه حرکت دهد. در این راستا توسعه سیاسی را هم به صورت اجتناب‌ناپذیری پیش می‌برد. 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۴
IRAN
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
36
239
حالا شما هم كاري كن كه همين يه سر سوزن اميد هم از بين بره!!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
کدوم امید؟؟؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
انتخاب دنبال چی هستی که با این آدم مصاحبه میکنی این آقا اگر صحبتهای قالیباف را اگر شنیده که حتما شنیده اینطوری از قالیباف حرف نمیزنه متاسفم به شما که خط و راه بدی را نشانه گرفته اید سایت انتخاب به سمت امید برو و این آقارو ولش کن ایشان بدرد مردم نمیخوره منظورم هم زیبا کلام است هم قالیباف
شمس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
178
169
به نظر من ايشان اگر درباره انتخابات اظهار نظر نكنند خدمتي بزرگ به كشور و گوش و چشم و اعصاب ملت كرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
ایشان کمتر حرف بزنند به ملت واقعا خدمت کرده اند متاسفم به شما که دنبال یه آدم افتادید ولشم نمیکنید ایشان مسیر ثابتی ندارتد
amir
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
72
320
خنده دار ترين تحليل چند وقت اخير آقاي زيباكلام بود. كدوم اصلاح طلبي حاضر ميشه به فرمانده سابق ناجابه گفته خودش چماقدار 18تير راي بده؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
منظور آقای زیبا کلام سران اصلاح طلب نیست مردمی هستند که از خاتمی و هاشمی حمایت می کردند وگرنه بین مردم عادی چیزی به نام اصلاح طلب بی معنی است. مردم بیشتر مسائل اقتصادی را مد نظر قرار می دهند. ولی افراد تحصیلکرده تفکرات را. بخاطر همین مردم عادی طرفدار هاشمی و خاتمی به روحانی و عارف رای نخواهند داد و بخاطر نوع صحبت و روش آقای قالیباف به ایشان روی خواهند آورد.
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
به نظر منم غیر واقعی ترین تحلیل ایشون همین حمایت اصلاح طلبا از قالیباف بود.به نظر من اصلاح طلبا یا رای نمیدن،یا اگر بدن بین سه گزینه عارف و روحانی و درصد کمی رضایی.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
165
217
به نظر من از روحانی و عارف یکی میماند و رئیس جمهور میشود
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
احسنت و آن شخص هم کسی نیست جز دکتر حسن روحانی
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
انشاءلله بعد باید دید جیبش کجاست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
93
154
هاشمی قطعا از روحانی حمایت میکند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
38
143
به شرط آنكه جناب قاليباف دور مداح ها را خط بكشد و كمتر نمايشي خدمت كند. كمي هم خدا را در نظر داشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
بخش بیشتر مردمی که تفکر اصلاح طلبانه دارند شرکت نمیکنند یعنی اینکه اصل مسئله وجود ندارد که بعضی ها آن را به سبد قالیباف بریزند.
و متاسفانه آقای عارف و روحانی (هر دو معتدلند) قدرت تجمیع و تشویق این طیف رای را در جامعه ندارند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
52
203
قالیباف فقط یک ریاکار است و کاری با رضایت خدا ندارد. فقط اشخاص آنهم از نوع پولدار یا صاحب مقام براش مهم هستند. زیر دستان این جناب قالیباف الان در حال رشوه دادن به هر کسی هستند که بتواند برایش رای بدهد. مثلا از چند روز قبل زیردستان این آقا به مدرسه ها و مدیران مدارس مراجعه می کنند و با استفاده از اهرمهای فشاری شهرداری یا با رشوه دادن در حال جمع کردن رای می باشند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
46
164
ما اگه ایران رو دوست داریم و اسم خودمون رو گذاشتیم اصلاح طلب معتدل عمرا به آقای قالیباف رای بدیم. به اندازه کافی از دید بسته شهردارهای تهران کشیدیم. رای ما روی یکی از روحانی یا عارف جمع میشه و اصولگرایان شکست سختی خواهند خورد. قالیباف کیلو جنده در نگاه اصلاح طلبان؟؟؟ عدد ریاست جمهوری نیست بنده خدا.
درود بر حسن روحانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
35
169
فقط روحانی.انشالله اصلاح طلبان بر روی یک نفر تمرکز میکنند و رییس جمهور از اصلاح طلبان می آید.به امید خدا درود بر روحانی.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
160
32
مقایسه جلیلی با احمدی نژاد غیرمنصفانه است-جلیلی به خاطر خصوصیات اخلاقی نه تنها از احمدی نژاد بد نمی گوید از هیچ کس به بدی یاد نمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
منظور خصوصیات فردی نیست، بلکه رویکرد و عملکرد همانست.
IRAN
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
آقاي احمدي نژاد هم اولش همين جوري حرف ميزد و رفتار ميكرد.
عطا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
ه نقل از جلیلی :من اگر احساس میکردم کاندیدای
بهتر از من وجود داشت وارد عرصه نمیشدم
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
20
155
قطع سخنان آقای عارف در تلویزیون نشانگر این است که اینها برای حذف اصلاح‌طلبان برنامه دارند و از پیامدهای آن هم نمی‌ترسند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
عارف باید شکایت کنه.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
سخنان رضایی هم سانسور شد مگه رضایی اصلاح طلب است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بابایی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
16
103
رای اصلاح طلبان اگربرای عارف یاخاتمی هزینه شودحداقل انتخابات رابه مرحله دوم خواهد کشاند
پاسخ ها
اشکان
| UNITED KINGDOM |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
خاتمی؟؟؟
جاوید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
41
64
قالیباف اگر به نیروهای نظامی میدان نده واز اونها بهیچوجه استفاده نکنه وکابینشو از نخبگان هر جناه که باشند تشکیل بده رئیس جمهور بدی نمیشه اما....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
16
67
کاملاً صحیح است.
امیدوارم اصلاح طلبان عاقل شده باشند! و فریب نخورند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
66
61
زنده باد زیبا کلام . مرد دوست داشتنی .
مظفرخان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
140
49
درود بر دکتر قالیباف
sasan
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
52
72
به نظر بنده هشمی فقط به خاطر این اومده بود که رد صلاحیت بشه تا رد صلاحیت مشائی کم رنگ تر بشه (قضیه تلفن آخر هم خبر حرکت مشائی به سمت وزارت کشور بود)فقط از رد صلاحیت آقای هاشمی این مردم بودند که سرخورده شدند و فهمیند که چقدر بازیچه قرار گرفتند و جناح حاکم هم بیشترین سود را از این قضه که خودش طراحی کرده بود برد حالا دیگه احمدی نژاد دلیلی برای جلوگیری از رد صلاحیت مشایی نداره در آخر باید بگم که فقط"بیچاره مردم!"
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
چقدر فکر کردی تا این تحلیل را ارائه کنی؟؟؟!!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
اگر مشایی گزینه قطعی شان بود، حضور یا عدم حضور هاشمی، به نظر من هیچ تأثیری نداشت... این طیف بیشتر دنبال یک چهره ناشناس است تا با بررسی سابقه اش چندان قابل نقد نباشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
122
37
فقط قاليباف
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
44
76
تحلیلای آبکی ... روحانی و ولایتی شانس بالایی دارند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
8
92
چیزی که این روزها خیلی آزار دهنده است اینه که جریان اصلاح طلبی مثل یک بچه یتیم رها شده میمونه . واقعا این طفل یتیم مانده! هیچ بزرگتر و صاحبی نداره که درباره اش تصمیم بگیره و مردم رو از سر در گمی نجات بده؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
عجله کار شیطانه.
ناشناس
| CANADA |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
شما واقعاً منظور هاشمی و خاتمی رو از این سکوت نگرفتی؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
9
53
اگر قرار به ماندن آقایان روحانی و عارف در صحنه باشد، از نظر بدنه روشنفکر و انقلابی کشور باید هرچه سریعتر آیت الله هاشمی علنا از یک بزرگوار حمایت کند. اما اگر نظام تصمیم بر بررسی مجدد صلاحیت هاشمی را داشته باشد هم باید اینکار هرچه زودتر اتفاق بی افتد وگرنه سایر کاندیدها از زمان بهتر استفاده میکنند و عملا بخش زیادی از آراء تا قبل از ورود رسمی هاشمی به عرصه شکل میگیرد و این مغایر با عدالت است.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
آقای هاشمی مشوق آقای روحانی برای شرکت در انتخابات بودند . در واق ایشون حرکتشونو از یکسال قبل که به روحانی توصیه شرکت در انتخابات رو کردن انجام دادن .
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
عجله کار شیطانه، دشمن در کمینه!
ميرحسين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
28
28
ايول زيباكلام اتاق كار جالبي داري
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
20
61
واقعا چرا آقای زیبا کلام مدتیه که موج منفی میدن!!! همش میگن اصلاح طلبان رای نمیارند، در حالی که شرایطشون خوب به نظر میرسه.
بعدشم کی گفته قالیباف اصلاح طلبه، یا به اصلاح طلبان نزدیکه؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
شاید هم حکمتی داره، ما چه می دانیم.
1 اصلاح طلب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
22
85
" اگر افرادی از جریان اصلاح‌طلبی در انتخابات شرکت کنند به قالیباف رای می‌دهند"

من قبول ندارم این رو
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
17
59
بهترین کار برای اصلاح طلبها اینه که اعلام کنند هیچ کاندیدایی ندارند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
13
83
آقای زیباکلام واقعا از این تحلیلتون متعجبم کدوم اصلاح طلبی حاضره رایشو تو سبد قالیباف بریزه اونم با حملات چندروز پیش ایشون به آقای هاشمی.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
18
88
هیچ اصالح طلبی به هیچ وجه به قالیباف رای نمی دهد.
سید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
97
29
رای ما دکتر قالیباف مرد عمل و جهادی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
12
43
قالیباف گزینه سایه برای زیبا کلامه بقول خودشون از پارسال این حرفو میزده ولی خودشم خوب می دونه که قالیباف هیچ قدمی برای رفع نگرانی های اصلاح طلبان بر نخواهد داشت البته مهر پارسال زیاد مواضع آقای قالیباف در مورد اصلاحات مشخص نبود و خیلیا مثل زیبا کلام فکر می کردند که اون رگه هایی از اصلاح طلبی داره ولی با سخنرانی های چند وقت اخیرش بخوبی از این مسئله پرده برداشته البته تا الان هیچ نظری از من تو انتخاب درج نشده ببینیم این چی میشه . . . .
منتقد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
12
53
آقاي زيبا کلام لطفا از جانب ما نظر ندهيد اگر خاتمي و هاشممي از عارف و يا روحاني حمايت کنند ما هم هستيم اما آيا اميدي هست ...؟
محمد صادق خلج
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
11
47
به عنوان یک اصلاح طلب ازتون خواهش میکنم توی این 18 روز تحلیل نفرمایید . 4 سال وقت تحلیل داشتید . الان وقت عمل کردنه . شما با همین مصاحبه های دو سه روز اخیرتون 1 میلیون رای کاندیداهای اصلاح طلبو کم کردید . عمراً هیچ کدوم از اصولگرایان نمیتونستن کارایی شما رو در ریزش رای اصلاحات داشته باشید . لطفاً این 18 روز مصاحبه نکنید . وگرنه شخصاً به عنوان یک منتقد ، نقدهای 4 سال شما رو نقد خواهم کرد . قطعاً جالب نخواهد بود . چون آنقدر در نقدهای شما تضاد وجود دارد که شایددستمایه نوشتن یک کتاب طنز سیاسی قطور باشد . باور کنید ارزش سکوت شما این روزها بسیار بیشتر از پرگویی هایتان است . ممنون آقای زیبا کلام . انتخاب خواهش میکنم نظرمو چاپ کنید
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
10
50
آقای زیبا کلام (فقط هاشمی کلام) نمیخواد رای بده خب رای نده ولی حق تخریب عارف یا روحانی رو نداره و حق تصمیم گیری به جای اصلاح طلبان رو هم نداره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
22
41
بدنه میلیونی اصلاح‌طلبان به عارف و روحانی رای نخواهد داد چون می‌دانند رای آنها تلف می‌شود
موافقم. خودم یکیش
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
به قالیباف هم رای نخواهیم داد
reza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
8
59
من اطمینان دارم جلیلی از جانب تیم احمدی نژاد برای انتخابات آمده است.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
!!!!!!!!!!!!!!
یک اصلاح طلب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
13
54
دکتر جان ... اینبار را اشتباه میکنی . به محض اجماع بین روحانی و عارف و حمایت خاتمی و هاشمی خواهی دید که یکی از این دو (ترجیحا روحانی) با چه رأی بالائی در دور اول صعود خواهد نمود به لطف خدا و با همت ملت.
انشاءالله
مرتضی
|
UNITED STATES
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
7
49
به نظر میرسه اولین برنامه تلویزیونی عارف با اقبال عمومی مواجه شده و خلاف صحبتهای زیباکلامه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
17
32
تحلیلای آبکی زیبا کلام بدرد ننجون کروبی میخوره
پایداری رسما حمایت از جلیلی رو اعلام کرد
زرشک صادق خان ....
عرفان مردانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
13
23
مشکل اصلی در کشور ما اینه که هر وقت یک نفر بد کار کرد فورا میریم سراغ مخالفش،سال 76 به خاطر وضعیت بد دوران هاشمی رفتیم سراغ خاتمی که با شعار اصلاح وضع موجود اومده بود،سال 84 به خاطر فضای ملتهب دینی و فرهنگی دوران خاتمی رفتیم سراغ احمدی نژاد که با شعار احیای آرمان های اصیل انقلاب اومده بود،92 هم می خواستیم بریم سمت هاشمی که منتقد (بخوانید دشمن) سیاست های اقتصادی احمدی نژاده و صرفا مخالف وضع موجود بودن شده معیار ما برای انتخاب رئیس جمهور.کاری نداریم که شاید اوضاع فعلی خودش حاصل کار همون افرادی باشه که خودشونو منجی کشور می دونن.
اومدن هاشمی هم به صحنه به این خاطر بود که ما فکر می کردیم میتونه وضعیت فعلی رو به خاطر انتقاداتش به دولت احمدی نژاد حل کنه در حالی که وضعیت اقتصادی دوران آقای هاشمی هم چه بسا بدتر از وضعیت فعلی بود.
این رو هم بگم که شاید شورای نگهبان با رد کاندیدای محبوبمون باعث ناراحتی مون شد ولی ما رو هم از تصمیم اشتباهی که گرفته بودیم آگاه کرد و دوستان گرامی
تا شقایق هست زندگی باید کرد...
به امید ایرانی آباد، با مشارکت هم اصلاح طلبان هم اصول گرایان و هم همه ی ملت ایران در اداره ی ایران اسلامی و عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
احسنت حرف دل ما رو گفتی
سردرودی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
51
42
بدنه میلیونی اصلاح‌طلبان به عارف و روحانی رای نخواهد داد چون می‌دانند رای آنها تلف می‌شود
موافقم100%
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
21
47
آقاي زيبا كلام چرا قاطي كردي؟
من فكر مي كنم اكثر پيش بيني هاي شما غلط از آب در مياد. هاشمي حتما از روحاني حمايت مي كند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
1
16
حداقل شرایط مطابق انچه که در سطح بین الملل برای رئیس جمهور ما اتفاق افتاد باید شرایط زیر را داشته باشد:
1- حتما حداقل زبان انگلیسی بلد باشد اگر 2 زبان بداند بهتر است
2- مدتی در کشور های خارجی باشد انگلیسی زبان بهتر است
3- شجاع باشد
4- زبان دیپلماتیک بلد باشد
5- 2 یا 3 یا بیشتر زمینه صنعت، نفت ،حقوق بین الملل، سیاست،انرژی ،نظامی،مدیریت،شهرسازی ،کشاورزی کار کرده باشد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
37
3
,ولایتی تنها گزینه ای ست که جامعه با او به وحدت خواهد رسید. رای خود را ضایع نکنید و به ایشان رای دهید.
حميد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
21
5
بعد از كلي دعوا انشاالله شماهم به اين نتجه مي رسيد كه به سردار آسماني راي بدهيد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
3
25
ادمی که خوی نظامی گری دارد در هرصورت با توپ وتشراست وکسی که توپ وتشر دارد به درد کشورداری نمی خورد اینقدر روابط با دول خارجی خوب است دیگر بسه خدا کند یکی بیا ید و دلهای به درد آمده مردم از تورم مرحمی نهد فقط می دانم همه شعارهای دهن پر کن می دهند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
48
5
جلیلی در شهرستانها رای بالایی دارد و حتما رئیس جمهور خواهد شد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
8
12
اولین کسی لقب امام را بیان کرد چه کسی بود؟
حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم چهلمین روز شهادت مرحوم حاج آقامصطفی خمینی ، سخنرانی فصیح و غرایی را در مسجد ارک تهران ایراد کرد و تعبیر "امام" را برای بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی به کار برد. بعد از این سخنرانی تعبیر"امام خمینی" فراگیر شد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
26
12
خواهشا همینجور نظر ندید بروید کارنامه 35 ساله دکتر قالیباف رو بررسی کنید بعد نظر بدید.کسی که از 16 سالگی فرمانده بوده شک نکنید قدرت مدیریت بسیار بالایی دارد.یا علی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
2
25
عمرا . 1 اصلاح طلب اگه واقعا اصلاح طلب باشه به قالی باف رای نمیده . حرفای چند روز پیش و اقدامات چند سال گذشته ایشونو کسی یادش نمیره . مهم نیست که واسه رای چه حرفایی این چند روزه میزنند مهم کارای سابق و حرفای سابقشونه
alireza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
6
11
این تحلیل شم با تمام تحلیل های قبلی تفاوت داره!!! باورم نمیشه شما گفتید قالیباف .... .
ولی خوشم میاد همیشه میگی "اگر اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کنند .." یا گفتی "قانون رد صلاحیت کرد و حالا قانون به ما اجازه می ده رای بدیم یا ندیم!"
اصلاح طلبان اگر بخوان رای بدن به نظر من باید خالی بندازن!!!!!! یا بنویسن به جز جلیلی که حداقل داستان 8 سال احمدی نژاد تکرار نشه.
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
2
17
اگر هاشمی و خاتمی هم از عارف یا روحانی حمایت نکنند ما به اینها رای می دیم، اقای زیبا کلام من واسم زندگی و اینده ام مهمه نه حذب و شعار این اقایون مثلا اصلاح طلب و بزدل و ترسو که وقتی ببینند رای میارند میان وسط و از مردم استفاده می کنند و حاضر نیستن واسه رفاه و اسایش ملت هزینه کنند، الان زمانی نیست که بدنه اصلاحات پشت عارف رو خالی کنه و مطمئن باشید عارف رای یا حمایتی رو از کسی گدایی نمی کنه اون با لیاقتش رای جذب می کنه.
محمد
|
CANADA
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
6
23
اصلاح‌طلبان و قالیباف؟ شوخی میکنید آقای زیبا کلام؟ کوی دانشگاه رو فراموش کردین؟
یه اصلاح ظلب دلسوز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
27
7
بعد از آقای هاشمی ،قطعا مشارکت به نحوی نخواهد بود که آقایان عارف یا روحانی بتوانند رای بیاورند،پس بیایید به آقای قالیباف رای بدهیم تا سیاست های آقای جلیلی در 8 سال آینده زندگی مردم را دشوار نکند.گر چه برایم تلخ است ولی چاره چیست؟

به امید رضایت دل مردم
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
40
6
به اقای زیبا کلام میگم برو به نظر سنجی ها یه نگاه بکن
رای ما دکتر جلیلی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
11
16
منم یه اصلاح طلبم و بعد از هاشمی به روحانی یا عارف رای نخواهم داد
بقیه شون هم وضع معلومی دارن
ساره
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
21
8
من اصلاح طلبم و به قالیباف رأی میدم و این تحلیل رو قبول دارم! قالیباف در شهرداری از اصلاح طلبها خیلی استفاده کرد.دوستان باید بهوش باشیم! قالیباف هیچ حمله ای به هاشمی نکرد اگر اون فیلمش رو خوب نگاه کنید اول فیلم خیلی از هاشمی تمجید می کنه! ضمنا" توی کوی دانشگاه 1382 بسیار بسیار بهتر از خیلی دوستان خودمان عمل کرد و حتی بلندگوی پلیس در اختیار دانشجویان قرار گرفت.
سکوت قدس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
17
10
جناب زیبا کلام سلام علیکم
پیشنهاد میشه گفتمان انقلاب رو برای یکبار هم که شده مطالعه بفرمایید ...
همنطور مساله اقتصاد مقاومتی رو ..
و یک رصد واقع بینانه در سطح جامعه داشته باشید در مورد تقسیم بندی آرا عرض میکنم
درضمن نیازی به این همه فلسفه بافی نبود
همون اولش میگفتین
تو روخدا به قالیباف رای بدین
ما هم میگفتیم
به خدا نمیشه
آخه کسی که جیب بیت المال رو سوراخ کرده
برای انتخابات خودش داره خرج میکنه به درد ما نمیخوره
با تشکر
عليرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
4
21
اگر هاشمي يا خاتمي از روحاني حمايت كنند شك نكنيد رييس جمهور روحاني است واگر حمايت نكنند انتخابات به مرحله دوم مي افتد واگر عارف به نفع روحاني كنار برودخيلي وضعيت روحاني خوب مي شود
بی همتا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
27
9
زنده باد دکتر قالیباف مردعمل بابا جون دوستان هموطنان بیخودی پشت سر کسی که از ش مدرک ندارید حرف نزنید فقط شنیدید کی مدرک داره بیاره اگه چیزی بود محمود بگم بگم تاا لان گفته بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
10
24
فقط روحانی
یا حق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
7
18
هاشمی از روحانی حمایت میکند به طور کامل...
مهدي كرباسيان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
22
15
قاليباف. ولايتمدار. با كارنامه عالي در اجرا و مرد عمل نه شعار. وبسيار با ادب زنده باد دكتر قاليباف. امام زمان نگهدارت
بهزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
39
5
ولايتي ريس جمهور شود
شیما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
26
12
من حرفهای آقای زیباکلام رو خیلی قبول دارم!ایشون معقولانه و منطقی حرف می زنند!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
28
25
قالیباف در عمل از اصلاح طلبها استفاده کرد آدم معقولیه خداییش نباید بی انصافی کنیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
51
19
یه دونه رأی دارم میدمش به قالیباف. لااقل مدیر توانمندیه
دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
20
43
از امشب به روحانی رای می دهند ... بعد از آن گفتگوی خبری جذاب و شیوا.
نظرات بینندگان