arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۷۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۲

محمد رشیدیان که بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدرشیدیان زاده بهبهان بود واز اوان جوانی پای در میدان مبارزه بارژیم ستمشاهی گزارد. وروداو به عرصه آموزش وپرورش فضای نوینی فراروی اوگشود و به زودی به عنوان معلمی فعال درمیدان مبارزه شناخته شد .تبعیداو در 27 سالگی تجربه مبارزاتی جدیدی بود که عزم او را در این راه جزم کرد.او در سالهای اقامت وتحصیل در تهران با محافل وشخصیتهای انقلابی همچون آیت الله بهشتی وآیت الله هاشمی رفسنجانی ارتباط داشت . این سالهابرای او دوره بالندگی بود. رشیدیان لیسانس جامعه شناسی را در سال48 دریافت کردوزان پس همچنان آگاهانه فعالیتهای مبارزاتی خود را ادامه دادو البته مدتی را در زندان به سر برد.او پس ازآزادی از زندان واز سال 1350 در آبادان رحل اقامت افکند.معلمی برای او تنها یک پیشه برای گذران زندگی نبود .کلاس های درس او کانون هائی برای آگاهی بخشی به جوانان بود.دانش آموزان آبادانی سالهای دهه پنجاه،کلاس های درس ادبیات او به ویژه زنگ انشا را فراموش نکرده اند.فعالیت های او به کلاس درس محدود نبود و او باحضور در محافل و برقراری ارتباط با دیگرفعالان انقلابی شهر به ویژه با محوریت عالم مجاهد مرحوم آیت الله جمی تلاشهای بسیاری را درجهت تبیین اندیشه های امام خمینی وارتقاء آگاهیهای دینی وسیاسی وتعمیق روحیه انقلابی مردم بویژه جوانان شهر،انجام دادو موفق شد درشکستن فضای رعب ووحشتی که رژیم بر جامعه تحمیل کرده بود؛نقشی موثر ایفا کند.چنان شد که شهر صنعتی آبادان به یکی از کانون های مهم انقلاب بویژه در ارتباط با مسأله صنعت نفت تبدیل شد وبا اعتصاب کارکنان پالایشگاه آبادان که با همت جمعی از نیروهای انقلابی این مرکزصنعتی آغاز شده بود ، به زودی به دیگر مناطق صنعت نفت گسترش یافت و پایه های رژیم را به سختی لرزاند واین،خود عامل تعیین کننده ای در فرو پاشی نظام فاسد شاهنشاهی بود.
با پیروزی انقلاب اسلامی، رشیدیان همچون دیگر نیروهای مؤثر در این پیروزی شگفت انگیز ،
نه تنها کارخود را تمام شده تلقی نکرد که این بار، بامسئولیتی مضاعف به تلاشهای خود درجهت تحکیم پایه های انقلاب وتثبیت آن ادامه داد وبا عضویت در کمیته انقلاب آبادان و در کنارمرحوم آیت الله جمی ودیگر اعضای آن در روزهای سخت آغازین پیروزی،به رتق وفتق اموراین شهر حساس مرزی وصنعتی پرداخت.
رشیدیان با توجه به پایگاه اجتماعی خود در خوزستان به عنوان نماینده مردم این استان به مجلس خبرگان قانون اساسی راه یافت و نقشی فعال در تدوین آن داشت.پس از پایان کار مجلس مزبور وتصویب قانون اساسی ،اعتماد مردم آبادان،او را راهی مجلس شورای اسلامی کرد.او علاوه بر دوره اول، در دوره های دوم ،سوم و ششم مجلس حضور داشت و به گواهی اسنادو صورتجلسات،یکی از فعالترین نمایندگان مردم در شورای قانونگذاری کشور بود.
با آغاز جنگ تحمیلی ، رشیدیان علاوه بر مسئولیت نمایندگی مجلس،از پیگیری مشکلات و مسائل ریز ودرشت ناشی از وضعیت جنگی و آوارگی صدها هزار تن از مردم این شهر غافل نماند و نیز همراه با دیگر نمایندگان آبادان و خوزستان،مسئله شکست حصر آبادان راکه تأکید امام امت بود تا تحقق آن، با جدیت دنبال کرد.حضور مداوم او در آبادان و مناطق جنگی و عملیاتی در طول سالهای دفاع مقدس وآشنائی نزدیک او با مسائل و مشکلات رزمندگان و مناطق جنگ زده ،سبب شد تا او با انگیزه و مسئولین بیشتری، پیگیری های خود را ادامه دهد.
با پایان جنگ، انبوه مشکلات و نابسامانی های ناشی از بازگشت آوارگانی که با کوله باری از درد ورنج آوارگی اینک به شهرویران شده خود باز می گشتند،مسئولیت جدیدی برای رشیدیان رقم زد.او صادقانه و درد مندانه آنچه را که در توان و امکان داشت به کار گرفت و بویژه مسئله بازسازی اماکن مسکونی شهر های جنگ زده را هم در مجلس و هم از طریق سازمانهای دولتی، مجدانه پیگیری کرد ویکی از مدافعان حقوق مردم جنگ زده مناطق جنوب و غرب کشور بود.
کارنامه زندگی فرهنگی،سیاسی و اجتماعی محمد رشیدیان نشان می دهد که او معلمی آگاه و وظیفه شناس،مبارزی مؤمن،اندیشمند و استوار و نماینده ای فعال و پیگیر بود که در دفاع از اهداف انقلاب اسلامی و حقوق و منافع مردم، تلاشهای قابل ستایشی داشت و البته در این راه رنجها و سختی های بسیاری را نیز تحمل کرد.
رشیدیان در سالهای اخیر گرفتار بیماری های متعددی شد و سرانجام در بامداد سه شنبه 28خرداد، دعوت حق را لبیک گفت. عاش سعیدا" و مات سعیدا"
سیدمحمدصدرهاشمی
نظرات بینندگان