arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۲

زیباکلام: تندروها در کابینه روحانی جایی ندارند، چه زیباکلام چه پسر هاشمی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک استاد دانشگاه تهران گفت:تمام چهره‌های رادیکال، افراطی، تندرو به کابینه راه پیدا نخواهند کرد و این چهره تندرو چه صادق زیباکلام باشد، چه پسر هاشمی رفسنجانی فرقی نمی‌کند.

صادق زیباکلام در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا برخی جناح‌ها و جریان‌های اصولگرایی در تلاشند که روحانی را از اصلاح طلبان جدا کرده و اصلاح طلبان را شکست خورده انتخابات بدانند، گفت: اصولگرایان به جای اینکه قدری عمیق‌تر به مسائل مملکت فکر کنند و به جای اینکه این سوال اساسی برایشان به وجود آید که چرا از 73 درصد مشارکت 15 درصد تنها به اصولگرایان رای دادند و به جای اینکه بپرسند ما که در هشت سال گذشته همه ارکان قدرت و قوای سه گانه را در دست داشتیم،چه شد که ناموفق شدیم و چه شد که 75 درصد آرا اقبال به ما نشان ندادند یکسره می‌گویند روحانی از اصلاح طلبان نیست، اصولگراست و جزو جامعه روحانیت مبارز است.

وی ادامه داد: این حرکت تاسف آور است که یک جریان سیاسی به جای اینکه بگوید ضعف من چه بود و چرا مردم به من پشت کردند به جای اینکه ارزیابی واقع بینانه کند از فردای بعد از انتخابات همواره تلاش کرده اصلاح طلبان را شکست خورده بداند و تاکید کند که چون مردم به اصلاح طلبان رای نمی‌دادند به همین دلیل عارف را از صحنه حذف کردند.

این استاد دانشگاه تهران دلیل اتخاذ چنین رویکردی از سوی برخی طیف‌های جناح اصولگرا را عدم توجه به واقعیت موجود سیاسی اجتماعی امروز ایران دانست و افزود: اصولگرایان نمی‌خواهند به واقعیت‌ها توجه کنند و نمی‌خواهند که بپذیرند شکست خورده‌اند و مردم در تمام طول این هشت سال به سیاست‌های آنها همواره نه گفته‌اند. اصول گرایان می‌خواهند بگویند روحانی اصولگراست و این اصولگرایان هستند که در انتخابات پیروز شدند.

زیباکلام در ادامه با تاکید بر اینکه افراد و چهره‌های افراطی در کابینه روحانی جایی ندارند،خاطرنشان ساخت: بحث این نیست که در کابینه دولت روحانی چه کسی حضور دارد، چه کسی کنار می‌رود و چه کسی کنار نمی‌رود به طور کلی تمام چهره‌های رادیکال، افراطی، تندرو به کابینه راه پیدا نخواهند کرد و این چهره تندرو چه صادق زیباکلام باشد، چه پسر هاشمی رفسنجانی فرقی نمی‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه تندروی جایگاه ایران را در سطح بین الملل به حدی تقلیل داده که همه کشورها و ابرقدرت‌ها با ایران به دشمنی می‌پردازند، تصریح کرد: افرادی در کابینه روحانی جای دارند که اعتدال گرا و واقع بین باشند و از طرفی با دنیا دعوا نداشته باشند و خود را عقل کل ندانند.

زیباکلام در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا مردم بر اساس مطالبات اقتصادی به روحانی رای داده‌اند یا بر اساس دغدغه سیاسی گفت: مطالبات سیاسی از مطالبات اقتصادی جدا نیست. وقتی صحبت از مدیریت جهانی می‌شود زمینه دشمنی دنیا با ما به وجود می‌آید و تحریم‌ها قوت می‌گیرد. تحریم‌ها نیز بر اقتصاد اثرگذار است بنابراین نمی‌توان اقتصاد را از سیاست جدا کرد. اقتصاد و سیاست دو روی سکه افراطی گری هستند که در هشت سال گذشته به وجود آمده است.
نظرات بینندگان