arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۷۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۲

لاریجانی: بسیاری از انحرافات در کشور ناشی از روشنفکربازی و سطحی‌نگری بوده است

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته سیمای خاورمیانه در حال تغییر است اما بربال مجاهدان فی‌سبیل‌الله ترکیب خاورمیانه عوض می‌شود و آن‌هایی که در کاخ‌های شیشه‌ای نشسته‌اند و کشورهای منطقه که به پول و گاز و نفت‌شان اتکا کردند باید نگران باشند با حرکت‌های مذبوحانه نمی‌تواند شرایط را عوض کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ایران امروز سرفراز است به‌خاطر این است که تشخیص داده باید از ولایت امر تبیعت کند و در مقابل بسیاری سرگشتگی‌ها در جوامع اسلامی به این خاطر است که ولایت ندارند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی شب گذشته در مراسم جشن نیمه شعبان در مصلای شهر کاشان اظهار کرد: برخی سیاستمداران غربی گفته‌اند باید شکل و ترکیب خاورمیانه عوض شود. آن‌ها بر این باورند که نقطه‌های کانونی که به فلسطین انرژی می‌دهند باید عقیم شوند، به ایران فشار وارد شود و راه مقاومت سد شود و کشوری مثل سوریه به عنوان تنها کشور عربی که به مقاومت کمک می‌کرد دچار هرج و مرج شود. خاورمیانه جدیدی که آن‌ها می‌خواهند این است که نسبت به بیداری منحرف شود و تبدیل به یک خاورمیانه خنثی شود.

وی اضافه کرد: اما این اتفاق نمی‌افتد این یک هوس سیاسی است و منطبق با واقعیت نیست؛ همین هوس سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی را در جنگ 33 روزه به شکست کشاند؛ این یک تخیل است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته سیمای خاورمیانه در حال تغییر است اما بربال مجاهدان فی‌سبیل‌الله ترکیب خاورمیانه عوض می‌شود و آن‌هایی که در کاخ‌های شیشه‌ای نشسته‌اند و کشورهای منطقه که به پول و گاز و نفت‌شان اتکا کردند باید نگران باشند با حرکت‌های مذبوحانه نمی‌تواند شرایط را عوض کنند.

او در ادامه داشتن مکتب فقهی،‌ اطاعت از فقها و مراجع و توجه به رکن ولایت عواملی برای پیروزی عنوان کرد و تصریح کرد: زمانی که ظهور حضرت مهدی (عج) رخ دهد استعدادها شکوفا می‌شود یعنی جامعه بشری به نهایت بلوغ عقلانی می‌رسد و این یک آرمان است. وظیفه جامعه مهدوی این است که حلقه تکامل خود را طی کند تا جامعه برای ظهور آماده شود و زمانی این آمادگی ایجاد می‌شود که جامعه از نظر عقلانی رشد کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: چرا باید جوامع غربی در مسائل علمی پیشرو باشند و کشورهای اسلامی دست چندم به حساب بیایند. تئوری جهانی‌سازی که غربی‌ها مطرح می‌کنند این است که علوم در نهایت اوجش باید دست نقطه کانونی باشد و کشورهای دیگر حاشیه‌نشین هستند. می‌گویند نباید صنایع پیشرفته را به آن‌ها داد تا رشد نکنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای دستیابی ایران به دانش پیشرفته اظهار کرد: یکی از نکاتی که رهبری در دو دهه اخیر بر آن اصرار داشتند این بود که باید جوانان ما در علوم پیشرفته پیشتاز باشند. در مساله هسته‌یی جایگاهی که همیشه حمایت می‌کرد تا جوانان ما به این دانش پیشرفته دست پیدا کنند، ولایت فقیه بود. اگرچه در دولت‌های مختلف در این زمینه فراز و فرودهایی وجود داشت.

وی با بیان این که پیروان مکتب مهدی (عج) باید برای کسب علم و دانش تلاش مجاهدانه باید داشته باشند خاطرنشان کرد: یکی دیگر از خصوصیات جامعه مهدوی این است که دوستی و محبت در آن واقعی است. کینه‌توزی عاملی است که جامعه را متلاشی می‌کند اما اوج مودت و دوستی در جامعه مهدوی است. این به معنی زیر پا گذاشتن حق نیست بلکه حق این‌قدر وسیع است که می‌تواند جامعه مومنین را به هم پیوند دهد.

لاریجانی تلاش برای رونق تولید و آبادانی را از دیگر ویژگی‌های جامعه مهدوی عنوان و خاطرنشان کرد: جامعه کسل از نظر اقتصادی جامعه مهدوی نیست. این که رهبری دو سال پی در پی در رونق تولید و تولید ملی تاکید دارند ریشه در سنت اسلامی دارد و ما برای فراهم کردن زمینه ظهور باید در جهت آبادانی کشور فعالیت و تلاش کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش پایبندی به ولایت را از خصوصیات یک منتظر واقعی دانست و تصریح کرد: ما ایرانی‌ها همیشه در حب اهل بیت (ع) زبان‌زد بوده‌ایم. اگر به امام عصر عشق می‌ورزیم باید به این توجه کنیم که در دوران غیبت چطور باید خود را اداره کنیم. امام عصر گفته‌اند در زمان غیبت در به احادیث ما رجوع کنید یعنی فقها پس اگر محب امام عصر هستیم باید بدانیم راه‌مان همان راهی که حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید پیش روی مسلمانان گذاشتند.

او اضافه کرد: اعوجاجاتی که در گذشته روشنفکران و گاهی افراد سطحی‌نگر به آن دامن می‌زدند که غیر از معصوم نباید به کسی رجوع کرد انحراف بزرگی بود یکی از مسائلی که شهید مطهری به آرای مرحوم شریعتی اشکال می‌گرفتند بر همین نکته نهفته بود که ایشان طوری راجع به فقها و مراجع صحبت می‌کردند که علاقه مردم به آن‌ها سست می‌شد در نتیجه خیل مومنینی می‌ماند که دسترسی به حقایق معارف اهل بیت نداشتند؛ بنابراین گروهک‌ها به وجود آمدند؛ یک مشت آدم بی‌سواد تفسیر قرآن می‌کردند و اعوجاجات ایجاد می‌کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نگرانی شهید مطهری هم از همین انحرافات بود. ایشان راه صحیح را شناخت و پایش ایستادگی کرد و این راه همان راه حوزه‌های علمیه و فقها و راه صحیح اسلام بود.

لاریجانی ادامه داد: ما از روشنفکربازی‌ها و سطحی‌نگری‌ها لطمه خوردیم و بسیاری انحرافات در کشورمان به وجود آمد. اگر هم امروز اسلام واقعی در خدمت شماست به خاطر زحمتی است که علما و فقها کشیده‌اند. درست است همه مسلمانیم اما اسلام‌شناسی فنی است که ملاشدن نیاز دارد و اگر بخواهیم منتظر واقعی باشیم باید راهی که فقها رفته‌اند را برویم.

وی ادامه داد: اگر ایران امروز سرفراز است به خاطر این است که تشخیص داد که باید از ولایت امر تبعیت کند. بسیاری از سرگشتگی‌هایی که در جوامع اسلامی است به این خاطر است که این ولایت را ندارند.

لاریجانی هم‌چنین یادآور شد: گروه‌های تروریستی که بلای جان مسلمانان شده‌اند و آبروی آن‌ها را می‌ریزند پشت صحنه‌ای دارند که آن هم سرویس‌ها اطلاعاتی هستند. این گروه‌های تندرو و افراطی را کشورهای مرتجع با کمک آمریکا و انگلیس به وجود آوردند اما از دست‌شان در رفت و تبدیل به فرقه شدند. این دوری از مکتب و استوانه ولایت و فقاهت است.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر انقلاب اسلامی رخ داد و استوانه ولایت و فقاهت را در دست گرفتند و از آن پیروی کردند نتیجه‌اش این شد که ما کشور سرفراز هستیم و موج بیداری اسلامی مسلمانان را زنده کرد.

او اضافه کرد: تمام کشورهای عربی چند دهه از ترس اسراییل بر خورد می‌لرزیدند چند جنگ هم با او کردند و باختند و گاهی قسمت‌هایی از سرزمین‌شان را هم دادند اما در جنگ 33 روزه گروهی کوچک مثل حزب‌الله کمر اسراییل را شکست این ثمره ولایت و مکتب مهدوی است امروز هم نهضتی که در دنیا اسلام به وجود آمد اگر نقطه قوتی دارد به‌خاطر این فکر مجاهدانه است. درست است در مقابل آن سنگ‌اندازی می‌کنند. چند روز پیش هم موجودات موزی بین‌المللی دور هم جمع شدند و گفتند باید برای حقوق بشر در سوریه دالان سلاح به وجود آوریم!

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دو تجربه مهم در تاریخ اسلام برای تشیع وجود دارد؛ یکی تجریه حکومت علوی که امام علی (ع) آن را پایه‌گذاری کردند و تجربه دیگر مربوط به پدیده حضور حضرت ولی عصر (عج) است. ما در میانه این دو تجربه هستیم. تجربه علی (ع) نشان دهنده یک دنیا از معارف است و این که چطور جامعه علوی براساس عدالت در عمل شکل می‌گیرد. این که رهبر معظم انقلاب در بسیاری از نصایح خود برای کارگزاران حکومت بر عدالت تاکید کردند مبنای دینی دارد زیرا جامعه اسلامی جز با رکن عدالت نمی‌تواند پایدار بماند و جامعه‌ای که در آن عدالت نباشد لغزنده است.

وی یادآور شد: در این سوی قضیه منجی عالم بشریت و پدیده حضور وجود دارد. اگر ما می‌خواهیم پیرو امام مهدی (عج) باشیم و منتظر واقعی به حساب بیایم باید طریقی که دوستی و مودت به اهل بیت را زیاد می‌کند طی کنیم؛ آن وقت می‌شویم منتظر واقعی که مقام بزرگی است.
نظرات بینندگان