arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۲

بروز بیماری اوتیسم در پسران 5 برابر دختران است

آمار دقیقی در مورد مبتلایان به اوتیسم درکشور نداریم/در هر 600 تولد یک نفر مبتلا به اتوسیم دیده می شود/ هر چیزی که برای ارتباط ضرورت دارد در بیماران اوتیسمی با اختلال مواجه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک کارشناس زبان با اشاره به اینکه بیماری اوتیسم از حدود 2 تا 3 سالگی درکودک ظاهر می‌شود، گفت: کودک مبتلا به این بیماری از سه سالگی به بعد دچار افت گفتاری و تغییرات واضحی در آن نمایان می شود به گونه ای که درخود فرو می رود.

ندا فردوسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد بیماری اوتیسم به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: بیماری اوتیسم یک اختلال تحولی است که بر روی زبان، شناخت و روابط اجتماعی فرد بیمار تاثیر می گذارد.

وی نام دیگر بیماری اوتیسم را درخود فروماندگی عنوان کرد و افزود: هر چیزی که برای ارتباط ضرورت دارد در بیماران اوتیسمی با اختلال مواجه است.

فردوسی با اشاره به این که برای بیماری اوتیسم درمان خیلی واضح و روشنی وجود ندارد، افزود: در حال حاضر یکسری درمان‌های نگهدارنده و کمکی توام با آموزش برای این بیماری در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد بیمار اوتیسمی در کشور وجود دارد، افزود: آمار دقیقی در مورد مبتلایان به اوتیسم در کشور نداریم اما ابتلا به این بیماری در تمام دنیا رو به افزایش است به طوری که براساس آمارجهانی در هر 600 تولد یک نفر مبتلا به اتوسیم دیده می شود.

این کارشناس زبان درمورد علل بروز بیماری اوتیسم گفت: این بیماری یک اختلال زیست شناختی است هر چند که ژن‌های مرتبط با این بیماری هنوز خیلی شناخته شده نیست.

فردوسی با بیان اینکه بیماران اوتیسمی دارای ناهنجاری در نقاط مختلف مغز هستند، افزود: یک مقدار اختلال در الگوهای کلیشه ای رفتار در آنها دیده می شود همچنین بیش فعالی، کاهش توجه، نشانه های اضطرابی، وسواس های جبری، عقب ماندگی ذهنی و محدودیت های شناختی در آنها به چشم می خورد.

وی با اشاره به اینکه به تازگی اختلال در سیستم آیینه‌ای مغز را مانع برقراری ارتباط و مشکلات در این بیماران اعلام کرده اند، افزود: اگر روش هایی باشد که باکمک آن سیستم آیینه ای مغز را فعال کرد موجب روان سازی ارتباط و زبان در بیماران اوتیسمی می‌شود.

فردوسی یکی از راه‌های فعال شدن سیستم آیینه ای مغزرا روش های گفتار درمانی توام با موسیقی درمانی دانست و افزود: همچنین روش جدیدی به نام آواز آهنگین است که آن را به صورت فارسی بومی سازی کرده ایم جواب خیلی خوبی برای بهبود گفتار در این بیماران می دهد.

این کارشناس زبان شناسی در خاتمه تاکید کرد: تغییر واضحی در چهره بیماران اوتیسمی به سبب ابتلا به این بیماری وجود ندارد.
نظرات بینندگان