arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۲

تلویزیون قطر: مردم ؛ با امیر جدید بیعت کنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در حالی که اعلام شده امیر قطر امروز صبح درباره انتقال قدرت در این کشور سخنرانی خواهد کرد، تلویزیون این کشور از شهروندان خواست با امیر جدید بیعت کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شیخ "حمد بن خلیفه آل ثانی" امیر قطر روز گذشته در دیدار با خاندان حاکم و هیئت حل و عقد، آنها را از تصمیم خود برای واگذاری قدرت به پسرش شیخ تمیم آگاه کرد.

دیوان پادشاهی پس از این دیدار با صدور بیانیه ای اعلام کرد امیر قطر روز سه شنبه ساعت 5 به وقت گرینویچ سخنرانی خواهد کرد.

تحلیلگران معتقدند این اقدام باعث تغییرات کلی در قطر نخواهد شد، زیرا هم اکنون شیخ تمیم تحت نظارت پدرش در اداره امور جاری کشور دست دارد؛ انتقال قدرت از امیر 61 ساله به تمیم 33 ساله در حالی رخ می دهد که شیخ "حمد بن جاسم آل ثانی" نخست وزیر و وزیر خارجه پر نفوذ این کشور هم به دلیل اختلافات ریشه ای با عموزاده اش، از قدرت کناره گیری خواهد کرد.

شیخ حمد از سال 2007 نخست وزیری قطر را برعهده دارد و نقشی پر رنگ در سیاست های این کشور داشته است؛ وی همچنین رئیس هیئت سرمایه گذاری قطر است که انتظار می رود وی پس از خارج شدن از قدرت این سمت را حفظ کند. گفته می شود هیئت سرمایه گذاری قطر 200 میلیارد دلار سرمایه دارد.

انتقال قدرت به شیخ تمیم امری غیر معمول در شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس است، زیرا معمولا حاکمان این کشورها تا آخرین لحظات زندگی شان قدرت را به دست دارند.

خاندان آل ثانی 130 سال است که در قطر کشوری کوچک در حاشیه خلیج فارس با تنها 2 میلیون نفر جمعیت، قدرت را در دست دارد و امروز به یمن ثروت بسیار زیاد گاز به یکی از کشورهای ثروتمند جهان تبدیل شده است.
نظرات بینندگان