arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۰۶ تير ۱۳۹۲

توافق‌ بر سر بشقاب‌ خالی احمدی‌نژاد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
5 سال پس از روزی که حسن روحانی، به صورت غیرمستقیم ماجرای «بشقاب خالی» دولت احمدی نژاد را مطرح کرده بود، حسین شریعتمداری هم تلویحا این ماجرا را تایید کرد.

به گزارش مهر، «تصور مي‌شد ماجراي بشقاب خالي فقط يک شايعه است و اين که مي‌گويند حلقه انحرافي اين بشقاب خالي را براي حضرت صاحب‌الزمان(عج) روي ميز مي‌گذارد، تهمتي است که به آنها مي‌زنند ولي حالا جناب الهام مي‌فرمايند؛ تلاش احمدي‌نژاد براي استقرار حکومت علوي تنها به يک بشقاب خالي محدود نمي‌شود؟! آيا اين سخن را بايد به حساب سهواللسان بودن آقاي الهام گذاشت يا اعتراف به اين که «بشقاب خالي» شايعه نيست، بلکه به قول ايشان تلاش آقايان براي استقرار حکومت اسلامي را نبايستي فقط به اين «بشقاب خالي» محدود کرد!»

این، بخشی از سرمقاله امروز «حسین شریعتمداری» در روزنامه کیهان است.

واکنش شریعتمداری به سخنان غلامحسین الهام  در همایش بزرگداشت احمدی نژاد که سوم تیر امسال برگزار شد و البته با امیدواری سخنگوی دولت به «رجعت احمدی نژاد» حسابی هم سروصدا کرد، در حالی بود که شریعتمداری حرفهای سخنگوی دولت را «سخیف» دانسته است.

اما ماجرای «بشقاب خالی» در دولت احمدی نژاد، که مدیر مسئول کیهان و سخنگوی دولت درباره آن سخن گفته اند به چه زمانی برمی گردد؟  
 
رئیس جمهور منتخب، اولین منتقد بشقاب خالی
مراسم بزرگداشت درگذشت «آیت الله توسلی» رئیس دفترامام خمینی(ره) در بهمن ماه سال 1386 بود که سخنران مراسم، نوک پیکان انتقاد خود را به سمت احمدی نژاد و نزدیکانش نشانه رفت: «اين چه بازي است كه ما اينقدر مردم را عوام فرض كرده‌ايم؟ مي‌ترسم كه فردا مهر امام زمان را هم درست كنند و به مردم نشان دهند. اگر لازم باشد همه جزييات را براي مردم خواهيم گفت. عده‌اي وقتي نماز مي‌خوانند. جلوي خود يك جانماز خالي پهن مي‌كنند و مي‌گويند اين را براي امام زمان گذاشته‌اند يا در سر سفره يك بشقاب غذا براي امام زمان مي‌كشند يا شنيده‌ام كه مي‌گويند فلان جلسه مهم را روز جمعه بياندازيد تا با حضور آقا تصميم بگيريم. اين چه بازي است و چه خرافاتي است كه راه افتاده است؟»

سخنران این جلسه، کسی نبود جز «دکتر حسن روحانی». کسی که قرار است حدود یک ماه دیگر، جای احمدی نژاد را در ساختمان پاستور و نهاد ریاست جمهوری بگیرد.

یازدهم تیرماه 87 هم «رسول منتجب نیا» در سرمقاله روزنامه «اعتمادملی» با قلمی تند و تیز، به دولت و رئیس جمهور، این چنین حمله کرد: « بین خواص شایع است که گاهی سر سفره خوراک، یک بشقاب و قاشق و چنگال را در جای خالی کنار گذاشته و اظهار می‌کنند این برای آقا امام زمان است…» سرمقاله ای که همان روز با واکنش دادسرای عمومی و انقلاب تهران همراه شد و چندی بعد هم در دادگاه روزنامه اعتماد ملی، یکی از عناوین اتهام و محکوم شدن مدیرمسئول این روزنامه بود.

حمله به خرافات منتسب به دولت احمدی نژاد، اگرچه در ابتدا با واکنش شدیدی از جانب احمدی نژاد مواجه نشد. اما او چندی بعد در آبان 87 و در مستند «سفر به نیویورک» که از شبکه اول سیما پخش شد، پاسخ تندی به این انتقادات داد: «چقدر اینها پیاده اند»

احمدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار آن مستند گفته بود: « گفته اند وقتي در دولت مي نشينند يک صندلي خالي براي امام زمان(عج) مي گذارند يا سر سفره يک ظرف خالي مي گذارند. من ديدمش به او گفتم مرد حسابي هر چه غذا مي خوريم همه اش به واسطه امام زمان(عج) است. همه سفره ها مال امام زمان است. ما نفس مي کشيم، زندگي داريم به اذن خدا و به واسطه امام زمان است.»احمدي نژاد سپس شانه اش را بالا مي اندازد و با لبخندي در حالي که با دستش به سوي دوربين اشاره مي کند، مي گويد؛ «تو اشتباه کردي. امام زمان اگر بخواهد بيايد توي دولت تنها نمي آيد که يک صندلي بگذارند، با يارانش مي آيد.»او سپس با خنده سري به تاسف تکان مي دهد و مي گويد؛ «چقدر اينها پياده اند.»
 
از آن سخنان سخیف تا این سخنان سخیف
یک روز پس ازسرمقاله جنجالی روزنامه اعتمادملی، حسین شریعتمداری در یادداشتی در روزنامه کیهان پاسخ تندی به رسول منتحجب نیا داد. در بخشی از این یادداشت که با عنوان «چرا چشم خود را بسته اید؟» منتشر شده بود مدیرمسئول کیهان چنین نوشته بود: « «ظاهراً آقای منتجب نیا درک و شعور مردم را دست‌کم گرفته و تصور می‌کنند هر شایعه موهنی زمینه پذیرش دارد. آخر چه کسی باور می کند که رئیس جمهور یک سجاده خالی پهن می کند و آن را سجاده حضرت امام زمان علیه السلام دانسته و به آن اقتدا می کند؟!»

حالا اما 5 سال پس از آن یادداشت تیرماه 87 و در تیرماه 92، مدیرمسئول کیهان دوباره دست به قلم شده و با سخیف دانستن سخنان غلامحسین الهام، دوباره به ماجرای «بشقاب خالی» اشاره کرده است.

آیا احمدی نژاد دوباره واکنشی به این موضوع نشان خواهد داد؟ این بار تعبیر او درباره منتقدانش چه خواهد بود؟
نظرات بینندگان