arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۴۵۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۲

150 هزار تومان، صدقه يا حقوق؛ بي‌توجهي ارشاد به هنرمندان پيشكسوت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 باني‌فيلم: اينكه اهالي هنر و هنرمندان وقتي پا به سن مي‌گذارند تقريباً هيچ پناهگاهي براي خود ندارند و با توجه به بالا بودن سنشان و پايين آمدن قدرت بدنيشان نمي‌توانند نقش‌هاي هنري خاص را بر عهده بگيرند نكته جديدي نيست
هر از چند گاهي از بازيگراني كه به سن كهولت و از كارافتادگي رسيده‌اند مي‌شنويم كه داد ناله سر مي‌دهد و از مسؤولان گلايه دارند كه آنچنان كه براي هنر اين مملكت زحمت كشيده و ارج نهاده‌اند قدرشان را نمي‌دانند و به آنها در شرايطي كه اوضاع مالي مناسبي ندارند رسيدگي نمي‌شود. همين چند وقت پيش بود كه تصاوير منتشر شده از زندگي سعدي افشار در سايت‌ها دل هر مخاطبي را به درد مي‌آورد و در نهايت هم اين هنرمند در مظلوميت دارفاني را وداع گفت... البته تعداد اين هنرمندان كم نيست، اما نكته‌اي كه حائز اهميت است اينكه ملكه رنجبر چند روز پيش از حقوق دريافتي‌اش از وزارت ارشاد به خودش ابراز گلايه كرد و رقم حقوقش را صد و بيست هزار تومان اعلام كرد. رقمي كه بر اساس اعلام ديروز وزارت ارشاد 150 هزار تومان است. بدون هيچ ارزيابي به سراغ تعدادي از اين هنرمندان رفتيم و نظرشان را راجع به اين مبلغ جويا شديم.
  داود رشيدي: اين مبلغ، هزينه چند كيلو ميوه تقبل مي‌شود
رييس انجمن بازيگران سينماي ايران با بيان اينكه در جريان اين مبلغ كه وزارت ارشاد به هنرمندان پيشكسوت مي‌دهد قرار ندارم مي‌گويد: اين مبلغي كه شما مي‌گوييد تنها هزينه چند كيلو ميوه است!
داود رشيدي در توضيح بيشتر به خبرنگار «باني فيلم» مي‌گويد: من واقعاً متعجبم از اين مسئله كه شما مي‌گوييد و در جريان هم قرار ندارم، اما معتقدم هر چقدر نرخ تورم و گراني بالا مي‌رود بايد به همان ميزان درصدي هم بر دستمزد بازيگران اضافه شود. بايد مسؤولان به قشر هنرمند بيشتر توجه كنند. آخر اين مبلغي كه شما از آن نام مي‌بريد تا چه اندازه مي‌تواند مايحتاج زندگي را برطرف كند؟
 بهزاد فراهاني: پرداخت اين مبلغ واقعاً توهين آميز است
بهزاد فراهاني بازيگر پيشكسوت سينما، تئاتر و تلويزيون در همين زمينه معتقد است: مخارج روزمره يك هنرمند قطعاً بسيار سنگين‌تر از اين مبلغي است كه مسؤولان وزارت ارشاد به هنرمندان پيشكسوت مي‌دهند اين مبلغ به واقع بسيار توهين‌آميز است.
فراهاني به خبرنگار «باني فيلم» توضيح مي‌دهد: طرح تكريم هنرمندان سال‌هاي دور در وزارت ارشاد تصويب شد و آن سال‌ها مبالغي را كه وزارت ارشاد به هنرمندان مي‌داد بسيار تأثيرگذار بود چرا كه اين مبلغ تنها براي هنرمندان صاحب سبك تعلق مي‌گرفت و در آن سال‌ها از رقم شصت و هشتاد هزار تومان شروع شده بود.
او ادامه مي‌دهد: در سال‌هاي بعد همه هنرمندان مدعي شدند كه بايد در اين طرح سهمي داشته باشند و تعداد هنرمندان در اين طرح زياد شد. وقتي تعداد افراد زياد شد بودجه با اين تعداد افراد زياد همخواني نداشت و وقتي بودجه كم باشد  مبلغ هم در همان قيمت كودكانه باقي مي‌ماند.
فراهاني مي‌گويد: اطلاع دارم كه ششصد پرونده در اين خصوص در وزارت ارشاد هنوز مورد بررسي قرار نگرفته چون بودجه براي پرداخت اين هزينه‌ها وجود ندارد. وي در انتها گفت: من از رييس‌جمهور آينده درخواست كردم هر آرتيست حرفه‌اي بايد بعد از شصت سالگي از مسؤولان مستمري بگيرد و همچنين هر آرتيست حرفه‌اي در هر سني بايد از حقوق بيكاري استفاده كند. اميدوارم اين صحبت‌ها و درخواست‌هاي ما در آينده اثربخش باشد.
 ملكه رنجبر: نمي‌دانم با چه رويي اين مبلغ را به ما مي‌دهند
ملكه رنجبر بازيگر قديمي سينما، تئاتر و تلويزيون ايران مي‌گويد: اول انقلاب به جرم هنرمند بودن حقوقم را قطع كردند، به اين موضوع اعتراض كردم، از آن روز تا به امروز حقوق بيست‌وپنج روز مرا حساب مي‌كنند.
وي به خبرنگار «باني فيلم» توضيح مي‌دهد: كارمند بازنشسته شهرداري استان تهران هستم و اگر اين حقوق بازنشستگي را نمي‌گرفتم شما تصور كنيد با ماهي صد و بيست هزار تومان كه وزارت ارشاد به من مي‌دهد آيا مي‌توانستم زندگي روزمره‌ام را بگذرانم؟
او مي‌گويد: پسري دارم كه تحصيل كرده كشور انگليس است، او هفت سال پيش وقتي وضعيت مرا مي‌ديد كه در سن پيري اجاره‌نشين هستم برايم خانه‌اي تهيه كرد. خدا از فرزندم راضي باشد. اگر پسرم اين خانه را برايم نمي‌خريد امروز من هم مثل بسياري از هنرمندان بايد در خانه سالمندان روز و شب را مي‌گذراندم. شما به من بگوييد با ماهي 120 هزار تومان آيا مي‌توان امروز زندگي كرد؟
بازيگر نقش مهتاج در سريال محبوب «زير آسمان شهر» به طنز مي‌گويد: رفيقي دارم كه خانمي هنرمند است و ماهي چهارصد هزار تومان حقوق مي‌گيرد و در جنوب شهر زندگي مي‌كند. او سابق بر اين، اجاره منزلش ماهي سيصدهزار تومان بود. امسال صاحبخانه اجاره‌اش را چهارصد هزار تومان كرد. اين خانم هنرمند به صاحب‌خانه‌اش گفت: اشكالي ندارد من ماهي چهارصد هزار تومان را به شما براي اجاره منزل مي‌دهم به شرط آنكه شما پول شام و نهار مرا حساب كني.
وي در ادامه به صحبت‌هايش اضافه مي‌كند: پدرم عبادا... رنجبر از بنيانگذاران تئاتر در ايران است و سابقه كاري من در عرصه هنر بيش از نيم‌قرن است. تمام مدارك كاري ما موجود و به درخواست آقاي انتظامي به موزه سپرده‌ام. اتفاقاً با ديدن مدارك من آقاي انتظامي به من گفتند: خانم رنجبر شما چه تحمل بالايي داشتيد كه اين مدت توانستيد در هنر كار كنيد و همچنان مستدام باشيد.
رنجبر مي‌گويد: با اين همه تلاش با اين همه زحمت امروز دستمزد من آيا بايد ماهي 120 هزار تومان باشد؟! من اين صحبت‌ها را براي چه كسي بايد بگويم. نمي‌دانم چگونه رويشان مي‌شود اين پول را به ما بدهند.
 
 وزارت ارشاد ماهانه 150 هزار تومان به هنرمندان پيشکسوت مستمري مي‌دهد
سيد محمد حسيني گفت: هنرمنداني که بالاي 60 سال سن دارند و همچنين نشان درجه يک هنري دارند، ماهانه 150 هزار تومان مستمري دريافت مي‌کنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از قطعي شدن افزايش ميزان مستمري هنرمندان پيشکسوت در قالب طرح مستمري و تکريم اين قشر خبر داد.
به گزارش روابط عمومي واطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيدمحمد حسيني؛ شامگاه سه‌شنبه در حاشيه افتتاح سي و يکمين اردوهاي سراسري کميته امداد امام خميني(ع) در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون ??? هنرمند به عضويت موسسه هنرمندان پيشکسوت درآمده‌اند و ماهانه يک ميليون ??? هزار ريال مستمري دريافت مي‌کنند. وي شرايط عضويت هنرمندان پيشکسوت در اين موسسه را داشتن سن بالاي ?? سال و همچنين نشان درجه يک هنري عنوان کرد و گفت: تامين هزينه‌هاي درمان اين هنرمندان پيشکسوت از جمله برنامه‌هاي موسسه ياد شده است.
وي با تاکيد بر اينکه وزارت ارشاد تا پايان دولت دهم بايد وظايف خود را انجام دهد، اظهار اميدواري کرد آن دسته از طرح‌هاي ناتمام که در دولت دهم آغاز شده است در دولت بعدي پيگيري و به سرانجام برسند. حسيني درباره وام خبرنگاران نيز گفت: وزارت ارشاد به صورت وي‍ژه درحال پيگيري اين موضوع است بطوري که جلسات نهايي آن با حضور بهمني رييس کل بانک مرکزي و معاون هنري وزارت ارشاد درحال انجام است. وي با بيان اينکه حداقل وام خبرنگاران ??? ميليون ريال است، خاطرنشان کرد که پيشنهاد وزارت ارشاد ??? ميليون ريال بوده است.
به گفته وي، ‌وام خبرنگاران فقط براي ساخت مسکن تعلق ندارد و شامل خريد خانه نيز هست. وزير ارشاد دليل وقفه در نهايي شدن وام خبرنگاران را بحث‌هاي حقوقي و مسايل به وقوع پيوسته در بانک مرکزي، شوراي پول و اعتبار و همچنين بانک‌ها عنوان کرد.

نظرات بینندگان