arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۴۷۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۷ - ۰۶ تير ۱۳۹۲

آشنایی با سریع‌ترین قطارهای جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : همشهری آنلاین نوشت:

قطارهای LO ژاپن در سال 2027 آماده خواهند شد تا مسافران را با سرعت فوق‌العاده 499 کیلومتر در ساعت به طور روزمره میان دو شهر توکیو و ناگویا جابه‌جا کنند.

این قطارها از تکنولوژی شناوری مغناطیسی یا مگلو (maglev) استفاده می‌کنند، هنگامی که به راه بیفتند، سریع‌ترین قطارهای مسافربری جهان خواهند بود. اما در حال حاضر عنوان سریع‌ترین قطار جهان عملا به یک قطار مگلو دیگر می‌رسد: قطار مگلو شانگهای چین.

قطار مگلو شانگهای توانایی رسیدن به سرعت حداکثر 501 کیلومتر بر ساعت را دارد و حداکثر سرعت عملیاتی آن در جابجایی مسافران در مسیر فرودگاه بین‌المللی پودونگ شانگهای 431 کیلومتر در ساعت است.

در مقابل قطار CRH380A- دومین قطار سریع جهان که سرویس مسافربری منظم دارد- در یک رانش آزمایشی در سال 2010 به سرعت 486 کیلومتر در ساعت رسید، و سرعت عملیاتی حداکثر آن 380 کیلومتر در ساعت است.

به گفته شرکت سازنده CRH380A، این قطار برقی پرسرعت، با سرعت 349 کیلومتر در ساعت در مسیر راه‌آهن پرسرعت هانگ‌ژو و راه‌آهن پرسرعت شانگهای - نانجینگ مسافران را جابجا می‌کند.

بالاترین سرعت مطلق قطاری که تا به حال ثبت شده است، بر اساس گزارش رکوردهای جهانی گینس، مربوط نمونه اولیه قطار مگلو ژاپنی JR-Maglev MLX01 بود که در یک رانش آزمایشی در سال 2003 به سرعت 581 کیلومتر در ساعت رسید.

در سال 2007 یک مدل به طور خاص تنظیم‌شده قطار فرانسوی TGV که با رسیدن به سرعت 575 کیلومتر در ساعت رکورد جهانی سریع‌ترین قطار متعارف را به دست آورد.

نظرات بینندگان