arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۴۹۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۲

چاک هيگل: درز اطلاعات توسط اسنودن، نقض جدي امنيت آمريکا است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر دفاع آمریکا، افشای اطلاعات از سوی مأمور سابق اطلاعاتی در این کشور را نقض امنیت ملی دانست.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا از اقدام ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به عنوان نقض قوانین و عامل لطمه دیدن امنیت ملی یاد کرد. هیگل در نشست خبری خود در پنتاگون گفت: امیدوارم که روس ها در اینجا کار درست را انجام و اسنودن را به آمریکا تحویل دهند. اسنودن، قانون شکنی کرده است و تا جایی که می دانم دولت روسیه هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته است، البته شاید هم گرفته باشد. تا جایی که می دانم اسنودن هنوز داخل فرودگاه مسکو است.
در خصوص آسیب وارد شده به این کشور، همان طور که من، ژنرال مارتین دمپسی و دیگران گفته اند، بله اطلاعات فاش شده از سوی اسنودن به این کشور لطمه زده است و اکنون سرگرم ارزیابی آن هستیم، اما اشتباه نکنید این نقض قوانین در واقع نقض امنیتی در دستگاه امنیت ملی ما به شمار می رود.
اسنودن، ماه گذشته از شغل خود به عنوان پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا در هاوایی کناره گیری کرد. وی سپس به هنگ کنگ سفر کرد و بعد از آن بود که روزنامه های گاردین انگلیس و همچنین واشنگتن پست، مقاله هایی را مبتنی بر اسناد فوق محرمانه ای که اسنودن در خصوص برنامه های جاسوسی آمریکا در اختیار آنها گذاشته بود، منتشر کردند. این اسناد نشان می داد برنامه های جاسوسی آمریکا به مراتب وسیعتر از آنچیزی است که قبلاً فاش شده بود.
اسنودن که در هنگ کنگ مخفی شده بود، روز یکشنبه به مسکو سفر کرد و اکنون در فرودگاه شرمتیوو مسکو به سر می برد. تلاش مقامات آمریکا برای استرداد اسنودن از هنگ کنگ راه به جایی نبرد. ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز گفته است اسنودن را که گفته می شود هزاران سند الکترونیکی دیگر روی رایانه همراه خود دارد، به آمریکا تحویل نخواهد داد. دولت آمریکا، طبق قانون 1917 جاسوسی، اسنودن را به سرقت و انتقال اسناد محرمانه به افراد غیر مرتبط متهم کرده است.
نظرات بینندگان