arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۵۵۴
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۱ - ۰۷ تير ۱۳۹۲

تمام درها هم بسته شود، چراغ این مملکت خاموش نمی‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زیر نیرو اعلام کرد: اگر تمام درهای مملکت بسته شود، چراغ این مملکت خاموش نمی‌شود.

مجید نامجو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تحریم‌های اخیر تاکید کرد: از این پیچ تاریخی عبور می‌کنیم و پروژه‌ها هرگز متوقف نمی‌شوند.

***قیمت‌ها یک باره واقعی می‌شد تورم کاهش پیدا می‌کرد

وی پیش از این با تاکید بر این که مشکلی در زمینه تامین برق وجود ندارد، درمورد قیمت جدید برق و آب در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرده بود که در صورتی که قیمت برق و آب در یک مرحله واقعی می‌شد، قیمت‌ها سرجای خودش قرار می‌گرفت، اقتصاد خود را تنظیم می‌کرد و اجرای هدفمندی هم تبعات کمتری در جامعه داشت و هم تورم انتظاری کاهش پیدا می‌کرد.

وزیر نیرو گفت: براساس ارزیابی ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها، هدفمندی‌ با یکسری نگرانی‌ها در مرحله اول انجام شد اما ارزیابی کنونی نشان می‌دهد که بهتر بود قیمت‌ها در یک مرحله واقعی می‌شد.

وی افزود: با این کار نه تنها تبعات آن و تورم انتظاری کاهش پیدا می‌کرد بلکه مسائلی که الان درگیر آن هستیم و نگرانی‌های دولت و مجلس از اجرای مراحل بعدی کمتر بود.

وزیر نیرو همچنین تاکید کرد: در صورت اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها در یک مرحله قیمت‌ها سرجای خودش قرار می‌گرفت و اقتصاد خود را تنظیم می‌کرد.

نامجو تصریح کرد: به هر صورت تا وقتی که شرکت‌های ما با یارانه کالای خود را در اختیار مردم عزیز قرار می‌دهند نه مردم می‌توانند توقع کامل از خدماتی که دریافت می‌کنند داشته باشند و نه همکاران ما می‌توانند نیاز و انتظارات مردم را در آن حدی که مورد نیاز است برطرف کنند.

وی با اشاره به مطالب مذکور گفت: این‌ها نقایصی است که متاسفانه در عدم اجرای مراحل بعدی هدفمندی‌ یارانه‌ها رخ داده است.

*** قیمت برق باید به 100 تومان برسد

وزیر نیرو با اشاره به این‌که در حال حاضر به طور متوسط برق با قیمت 45 تومان حساب می‌شود گفت: قیمت تمام شده برق الان در حدود صد تومان است.

نامجو در مورد این‌که چرا از طرف ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها فقط قیمت بنزین گفته شده و حرفی از قیمت برق نشد گفت: بسته هدفمندی‌ یارانه‌ها شامل تغییر در تمام حامل‌های انرژی می‌شود. چرا که همه موارد روی هم دیگر تاثیر دارند و باید در سناریوهای مختلفی که برای تعیین میزان و مبلغ دریافت درآمد هدفمندی‌ یارانه‌ها مدنظر قرار گرفته می‌شود، همه قیمت‌ها دیده شود؛ در آن سناریویی که آقای فرزین مطرح کرده، حتما قیمت برق نیز دیده شده است.

وی در مورد احتمال حذف یارانه برق گفت: قانون به ما تکلیف کرده که تا پنج سال قیمت برق به قیمت تمام شده برسد. قیمت تمام شده برق اکنون در حدود صد تومان است، به طور متوسط 45 تومان دریافت می‌شود و از آن میزان 264 ریال به عنوان هزینه تمام شده به نام تبدیل انرژی به وزارت نیرو داده می‌شود که صنعت برق را با آن اداره می‌کند.

وزیر نیرو در پایان تاکید کرد که برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق از اوراق مشارکت و صندوق توسعه ملی استفاده می‌شود و افزود: امیدواریم با اجرای مراحل بعدی هدفمندی‌ یارانه‌ها به نقطه مطلوبی از جهت تامین هزینه‌های صنعت برق برسیم.
نظرات بینندگان