arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۵۷۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۲

گروگانگیری آموزشی در یونان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یونان که در حال حاضر از شش سال بحران اقتصادی رنج می‌برد،‌ اکنون با مشکل جدی‌تری که از این بحران نشات می‌گیرد روبرو شده که به نوعی می‌توان گفت «گروگانگیری آموزشی» از سوی دولت این کشور است.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تولید ناخالص ملی در یونان بیش از 20 درصد کاهش یافته و همچنین نرخ رسمی بیکاری در این کشور به نزدیک 30 درصد رسیده است.

در اوایل سال 2013 میلادی بیکاری در بین جمعیت جوان و تحصیلکرده یونان از مرز 56 درصد گذشته اما ورای تمام این مشکلات اقتصادی، وضعیت نامعلوم 750 استاد دانشگاه است که پس از انتخاب، همچنان منتظر انتصاب در هیئت علمی هستند.

تمام این استادان دارای مدرک دکتری و اعتبار تحقیقاتی هستند که بسیاری از آنها نیز دوره‌های فوق دکترای خود را در خارج از کشور گذرانده‌اند. بعلاوه اعتبار مدارک آنها برای مدت طولانی مورد بررسی قرار گرفته و سلسله مراتب گزینش آنها برای عضویت در هیئت‌های علمی نیز پشت سر گذاشته شده است. اما این اساتید به جای مشغول به کار شدن، از «فهرست انتظار» سر درآورده‌اند.

تن دادن دولت یونان به خواسته‌های اتحادیه اروپا و صندوق جهانی پول برای کم کردن خدمات عمومی در این کشور، به نوعی به منزله گروگان گرفتن این محققان جوان در این کشور است.

در سال 2012 میلادی برای نخستین بار در دهه‌های اخیر، ‌وزیر علوم یونان هیچ استاد دانشگاهی را در این کشور منصوب نکرد و آخرین سالی که برای جذب اعضای جدید هیئت علمی اقدام شد سال 2010 میلادی بود.

به گزارش ایسنا نقل از پایگاه اینترنتی یونیورسیتی ورلدنیوز، در واقع این 750 استاد یونانی در هر دو بعد شخصی و حرفه‌ای قربانی شده‌اند چرا که پس از مدتی دچار بی‌میلی و بی‌انگیزگی شده و ناچارند به مشاغل کوتاه مدت غیردانشگاهی روی آورند یا اینکه کشور را برای دستیابی به موقعیت‌های تحقیقاتی به مقصد اروپا، آمریکا و استرالیا ترک کنند. در این صورت آنها به جمع 130 هزار فارغ‌التحصیل یونانی خواهند پیوست که همچنان در خارج از یونان مشغول به کار هستند.

در نتیجه دانشگاه‌های این کشور ناچارند درهای خود را به روی استادان جوان ببندند و دیگر امیدی به تولید دانش جدید از طریق تحقیقات علمی نخواهند داشت.

نظرات بینندگان