arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۶۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۳ - ۰۷ تير ۱۳۹۲

مقبره 1200 ساله حاوي اجساد موميايي زنان در پرو کشف شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باستان شناسان در پرو از کشف مقبره هزار و دویست ساله حاوی اجساد مومیایی زنان خبر می دهند.

به گزارش انتخاب، باستان شناسان اهل پرو و لهستان که سرگرم حفاری در منطقه باستانی اِل کاستیو دو هوارمی در شمال لیما پایتخت پرو هستند، نخستین مقبره سلطنتی متعلق به تمدن «واری» را کشف کردند. به گفته باستان شناسان، این مقبره می تواند به شناخت بیشتر نقش زنان در فرهنگ های باستانی کمک کند. امپراطوری واری ها سالها پیش از روی کار آمدن اینکاها در منطقه آند، فرمانروایی می کرد. دانشمندان می گویند کشف جدید آنها در فاصله دویست و هشتاد کیلومتری شمال لیما به دوره واری ها باز می گردد که در فاصله سالهای ششصد تا هزار و صد بعد از میلاد مسیح در محلی که اکنون با نام کشور پرو می شناسیم، حکومت می کردند.

میلوس گیرس، باستان شناس از دانشگاه ورشو لهستان که مسئولیت هماهنگی کاوش ها را در کنار روبرتو پیمِنتِل نیتا، باستان شناس اهل پرو بر عهده دارد، گفت:« ما برای نخستین بار در تاریخ باستان شناسی پرو، مقبره ای سلطنتی از فرهنگ واری ها را کشف کرده ایم.»

به گفته محققان، این مقبره که گنجینه ای متشکل از هزار و دویست قطعه طلا، نقره، برنز، سرب، پارچه و سرامیک را در خود جای داده بود، بعد از ماه ها حفاری کشف شد. باستان شناسان همچنین در این مقبره باستانی، شصت و سه جسد را کشف کردند که چهار جسد متعلق به اشخاص سرشناس بوده است. جسد سه ملکه دوره واری ها نیز داخل بخش شمالی مقبره کشف شد. اغلب اجساد کشف شده متعلق به زنان مومیایی شده بود که نحوه نشستن آنها نشان می داد اعضای خاندان سلطنتی هستند.

گیرس، باستان شناس لهستانی گفت: «درون اتاق های مقبره اجساد شصت و سه نفر را یافتیم که اغلب آنها زن بودند و به شکل مرسوم در حالت نشسته دفن شده بودند.» داخل اتاق بزرگ مقبره نیز اجساد پنجاه و نه تن دیگر کشف شد که همگی در حالت نشسته قرار داشتند و برخی از آنها احتمالاً قربانی شده بودند. در اتاق اصلی مقبره نیز شش جسد به حالت دراز کشیده قرار داشت.

ویسلاو ویکوفسکی، باستان شناس لهستانی گفت: «در مقبره بالای کاستیو دو هوارمی، شصت و سه اسکلت پیدا کردیم که تقریباً 1300 سال قدمت دارند و اغلب آنها زن هستند. شش تا از اسکلت هایی که در گورستان کشف کردیم داخل پارچه پیچیده نشده بودند، بلکه به شکل عجیبی روی سایر قبرها قرار داشتند، که به اعتقاد ما این افراد قربانی شده اند. نظر به اینکه اکثر اسکلت ها متعلق به زنان است و کالاهای داخل قبر نیز بسیار فاخر هستند، برداشت ما این است که این مقبره متعلق به خاندان سلطنتی است. این مسئله همچنین دیدگاه ما را درباره زنان در فرهنگ واری تغییر می دهد. »

کشف جدید باستان شناسان پرو ممکن است حاکی از آن باشد که تمدن «موچه» ها که در فاصله سالهای صد تا ششصد بعد از میلاد وجود داشته است، احتمالاً پایانی خشونت بار داشته و بر اثر فشارهای خارجی مانند نیروی ارتش واری ها و همچنین فشار داخلی از بین رفته است.

نظرات بینندگان