arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۰۸ تير ۱۳۹۲

قدرت "نه" گفتن را باید به فرزندان آموخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان ایلام گفت: اگر به خوبی قدرت "نه" گفتن را به‌ فرزندان بیاموزیم، شاهد کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر در خواهیم بود.

رضا صادقیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: اعتیاد ریشه تمام مشکلات و معضلات اجتماعی است، همچنین ریشه خودکشی، سرقت و خیلی از مشکلات دیگر‌ در جامعه را می‌توان در اعتیاد جستجو کرد.

وی دسترسی آسان، تاثیر دوستان، پذیرش اجتماعی مصرف مواد، مصرف در بین والدین، تربیت نادرست و تبعیض قائل شدن در بین فرزندان‌، از هم پاشیدگی خانواده‌ یا ارتباط ضعیف والدین با فرزندان، ترک تحصیل، عدم تعهد در آموزش در جلوگیری از گرایش نوجوانان به سوی مواد مخدر، بالا بودن شیوع اعتیاد در محیط زندگی، افسردگی، پایین بودن قیمت مواد و عدم اعتماد به نفس را از علل گرایش به سوی مصرف مواد مخدر دانست.

صادقیان با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی در جلوگیری از مصرف مواد مخدر و آگاهی بخشی در این زمینه به جامعه نقش بسیار مهمی دارند، افزود: بی قید بودن به اصول اخلاقی و داشتن شخصیت ضد اجتماعی از دیگر علل افتادن به ‌دام اعتیاد است.

صادقیان با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های فرهنگی استان در زمینه جلوگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به سوی مواد مخدر و آگاهی بخش از مضرات آن خاطرنشان کرد: در هر کاری اگر ریشه فرهنگی قوی باشد، بازخوردش در جامعه بیشتر و مستحکم‌تر خواهد بود که دستگاه‌های مربوطه باید به صورت جدی به این مهم توجه کنند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان با تاکید بر اینکه باید در خانوده و مدرسه قدرت "نه" گفتن به فرزندان آموزش داده شود، تصریح کرد: اگر به خوبی این کلمه را به فرزندان بیاموزیم شاهد کاهش گرایش به سوی مصرف مواد مخدر شاهد خواهیم بود.

وی اقدامات پیشگیرانه، فرهنگی، مقابله با عرضه و درمان مواد مخدر را از راهکار‌های مهم در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: همه دستگاه های و سازمان‌های مردم نهاد که به نحوی می‌توانند در کاهش این بلای خانمانسوز دخیل باشند، باید وارد عمل شوند.

صادقیان با بیان اینکه اقدامات قضایی در برخورد با عرضه مواد مخدر باید بدون اغماض و با قاطعیت صورت گیرد، افزود: دستگاه قضا نباید بگذارد دیگران واسطه آزادی شخصی شوند که با عرضه مواد مخدر ریشه نهاد مقدس خانواده را هدف گرفته است.

نظرات بینندگان