arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۰۵۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۲

آخرین وضعیت دارو بعد از حذف ارز مرجع

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشاور برنامه ریزی و تامین داروی سازمان غذا و دارو، از بهبود وضعیت بازار دارویی کشور و عرضه داروهای دپو شده در گمرکات کشور خبر داد.

دکتر مهدی بخشایش در گفتگو با مهر اظهار داشت: به دنبال تبدیل ارز مرجع به مبادله ای برای تامین داروهای وارداتی، شاهد اصلاح قیمت دارو در بازار دارویی کشور هستیم.

وی با اعلام اینکه وضعیت بازار دارویی کشور بهبود یافته است، افزود: با توجه به اینکه نرخ ارز مرجع نسبت به ارز مبادله ای پایین تر بود، شرکتهای داروسازی و واردکنندگان دارو، از عرضه دارو خودداری می کردند و همین مسئله اختلالاتی در بازار دارویی کشور به وجود آورده بود که با اصلاح قیمتها، این مشکل برطرف شده است.

بخشایش با اشاره به همکاری بانک مرکزی و گمرکات کشور برای ترخیص داروهای وارداتی، تاکید کرد: با توجه به تبدیل ارز مرجع به مبادله ای، مابه التفاوت آن را شرکتهای دارویی به بانک مرکزی پرداخت کرده و به دنبال آن شاهد اصلاح قیمتها بوده ایم.

مشاور برنامه ریزی و تامین داروی معاونت داروی سازمان غذا و دارو، در ارتباط با تاثیر حذف ارز مرجع بر قیمت دارو، گفت: حذف ارز مرجع تاثیر چندانی در افزایش قیمت داروها نداشته ولی برخی از اقلام دارویی چنین افزایشی را داشته اند که از طریق یارانه ای که به دارو داده می شود، این افزایش هزینه های بیماران جبران می شود.

وی با اعلام اینکه ترخیص داروها از گمرکات کشور به سرعت در حال انجام است، افزود: بر اساس پیش بینی ما از وضعیت موجود، انتظار می رود بازار دارویی کشور تا یک ماه آینده به ثبات برسد.

بخشایش با اشاره به پرداخت یارانه دارویی به بیماران خاص، گفت: افزایش قیمت دارو بعد از حذف ارز مرجع، تاثیری بر هزینه این قبیل بیماران نداشته و مابه التفاوت آن از طریق بیمه ها جبران می شود.

مشاور سازمان غذا و دارو در ارتباط با اینکه آیا وضعیت بازار دارویی کشور به همین روال باقی خواهد ماند، افزود: اگر شرایط به همین صورت پیش برود و مشکلی از بابت بانکهای خارجی دریافت کننده ارز وجود نداشته باشد، بزودی شاهد ثبات بازار دارویی کشور خواهیم بود.

نظرات بینندگان