arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۲

لوموند: محبوبيت رئيس‌جمهور برزيل، به شدت کاهش يافته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محبوبیت دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل از زمان آغاز اعتراضات اجتماعی این کشور، در هفته اول ماه ژوئن، با 27 درصد کاهش به 30 درصد، تنزل یافته است.
نشریه فرانسوی لوموند نوشت، براساس نتایج نظرسنجی موسسه برزیلی داتافولیا Datafolha که روز شنبه، بیست و نهم ژوئن منتشر شد، طی سه هفته، تظاهرات گسترده مردم برای بهبود خدمات عمومی دولت و مبارزه با فساد مالی، محبوبیت دیلما روسف، رئیس جمهور این کشور، از 57 درصد به 30 درصد کاهش یافته است.
این در حالی است که دولت دیلما روسف، در ماه مارس گذشته، از محبوبیت 65 درصدی برخوردار بود.
آندره سزار، تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید:«اوضاع چنان متفاوت است که کسی انتظارش را نداشت. دیلما روسف چند ماهی است که دیگر آن رئیس جمهور نیرومند و استوار سابق نیست.» پائولو برناردو، وزیر ارتباطات برزیل، روز شنبه خاطر نشان کرد: «رئیس‌جمهور، پس از نظرسنجی، بسیار آرام بود، روسف معتقد است اوضاع تغییر خواهد کرد و تنها چاره کشور نیز، کار کردن بیشتر است.» آلویسیو فریرا، رهبر اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون در سنای برزیل هم گفت: «این علامت هشداری است که به رئیس‌جمهور اعلام می‌کند باید اداره کشور را از نو شروع کند.»
جرقه تظاهرات‌های اعتراضی مردم، ابتدا توسط افزایش قیمت بلیط اتوبوس‌های شهری زده شد و سپس با اعتراض به فهرست هزینه‌های درنظر گرفته شده برای برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در سال 2014، به اوج خود رسید، و این در حالی است که، برخی خدمات دولتی، نظیر بهداشت و درمان و آموزش، شدیداً دچار کمبود منابع مالی هستند.
دیلما روسف، مشغول رایزنی برای طرح رفراندوم خود با موضوع انجام اصلاحات سیاسی است، که قرار است، در واکنش به جنبش اعتراضی مردم برزیل، تا روز سه شنبه، به کنگره برزیل فرستاده شود. نظرسنجی روز شنبه داتافولیا، نشان داد که 68 درصد مردم موافق این رفراندوم هستند.
از گستردگی اعتراضات مردمی در روزهای اخیر کاسته شده است. اما روز شنبه جمعیت عظیمی از کاتولیک‌های برزیل، طی برگزاری مراسمی مذهبی که همه ساله برگزار می‌شود، اقدام به اعتراض به اوضاع و مشکلات اجتماعی این کشور نیز کردند. که مهمترین اعتراض چند روز اخیر بوده است.

نظرات بینندگان