arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۱۳۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۲

مشروح سخنرانی رئیس جمهور منتخب در همایش افق رسانه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب ملت ایران با تشکر از ملت بزرگ، حکیم، فهیم و موقع شناس ایران برای حضور کم نظیرشان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: این حضور، نقطه عطفی در تاریخ ایران در سال های اخیر بود.

دکتر روحانی در سخنان خود در همایش افق رسانه که روز شنبه، 1392/4/8، در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد، با سلام و درود به شهیدان، جانبازان، ایثارگران، امام شهیدان، شهدای هفتم تیر به ویژه شهید دکتر بهشتی افزود: آنهایی که در کنار شهید بهشتی بودند و با او مراوده داشتند و از او بهره بردند به خوبی عرض مرا تصدیق می کنند که شهید بهشتی نمونه بارز اعتدال، عقلانیت، اخلاق، وقار، متانت، صبر و بردباری بود.

وی گفت: اگر ما بخواهیم در بحث اعتدال یک مثال اعلاء و نمونه روشن را انگشت بگذاریم یکی از آنان شهید دکتر بهشتی است.

دکتر روحانی با تشکر از ملت برای خلق حماسه 24 خرداد افزود: ملت با حضور کم نظیرشان و با درک شرایط بین المللی عظمت بزرگی را در تاریخ ایران آفریدند و این برگ زرین بی تردید همواره نه تنها در یاد مردم ایران بلکه در یاد تاریخ باقی خواهد ماند.

وی گفت: همه مردم اعم از مرد و زن، پیر و جوان، روستایی و شهری؛ همه قشرها به ویژه جوانان و زنان نقش بسیار پررنگی در ایجاد این شکوه و عظمت داشتند.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه منظره های بسیار جالبی را مخصوصا در هفته آخر من شاهد بودم، افزود: شاید صدا و سیما در آن ایام نتوانست همه آن منظره ها را در معرض افکارعمومی قرار دهد اما اگر برنامه ها و آن حضور ضبط شده باشد پخش آن در آینده بسیار تاثیرگذار است.

آقای روحانی گفت: جمعیت های 50، 100 و 200 هزار نفری با چه شور و اشتیاقی در جشن ها شرکت می کردند و این حضور و نشاط، خود پیروزی بود.

رئیس جمهور منتخب در ادامه سخنان خود با اشاره به حماسه انتخابات گفت در خلق این عظمت، همگی دست قدرت، حکمت و رحمت الهی را به خوبی مشاهده می کنیم و او بود که دل ها را به سمت این شکوه بزرگ تاریخی و حماسه هدایت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی افزود: عنایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و ولی الله الاعظم (عج) به خوبی نمایان بود.

وی گفت: چه کسی می توانست در عرض یک هفته این موج بزرگ را در کشور ایجاد کند؛ در هفته قبل از انتخابات تا روزهای شنبه و یکشنبه دنیای دیگری بود و از دوشنبه مردم پرشور، غیور و جوانان با احساس، چهره جدیدی به کشور دادند.

رئیس جمهور منتخب افزود: نقش اصلی از آن ملت است، از فداکاری، حضور، تلاش، فهم و درک مردم.

دکتر حسن روحانی ادامه داد: البته رهنمودهای مقام معظم رهبری از آغاز تا پایان نقش بی بدیلی ایفا کرد از سخنرانی ایام نوروز تا صبح روز انتخابات، تدبیر ایشان راه را برای حضور و حماسه باز، تسهیل و تمهید کرد.

رئیس جمهور منتخب گفت: بزرگان، علما، مراجع، فرهیختگان و روشنفکران، همه و همه در این زمینه نقش داشتند.

آقای روحانی افزود: صدا و سیما بی تردید نقش ارزشمندی داشت ،برنامه های متنوعی هم برای تشویق مردم به حضور و اصل انتخابات و اهمیت آن و هم در زمینه معرفی کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی ایفا کرد.

رئیس جمهور منتخب گفت: در نظرسنجی ها و تحقیقات آینده باید زوایای این حضور و نقش همه واضح تر و روشن تر شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی افزود: بسیاری از روستاییان در نقاط دورافتاده تنها از طریق صدا یا سیما و یا هر دو توانستند ویژگی های نامزدهای انتخاباتی را مورد بررسی قرار دهند و نامزد مورد نظر خود را برگزینند.

وی نقش مجریان، ناظران، دولت،‌ شورای نگهبان، نیروهای امنیتی به ویژه پلیس در ایجاد امنیت در سراسر کشور را در برگزاری این انتخابات سرنوشت ساز بسیار حائز اهمیت خواند.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید از همه سپاسگزاری کنیم، گفت: در این انتخابات، صندوق رای در افکارعمومی در سطح جهان، داخل کشور و به ویژه نزد جوانان در جایگاه خود قرار گرفت.

وی افزود: برای مشروعیت سیاسی و قانونی نظام کمتر چیزی است که بتواند جایگزین صندوق رای و انتخابات شود.

رئیس جمهور منتخب، صندوق رای و انتخابات را به معنای جمهوریت، اسلامیت و به معنای مشروعیت سیاسی و قانونی و مقبولیت دانست و گفت: البته این جایگاه رای مردم و ولایت مردم در طول ولایت الهی و ولایت الله است.

آقای روحانی تاکید کرد: این انتخابات تمام شبهات، تمام سوال ها و بگومگوها نه راجع به انتخابات که راجع به مشروعیت نظام را پاسخ داد.

وی افزود: این انتخابات آب زلالی بود که آیینه جمهوری اسلامی ایران را که گرد و غباری بر آن فرونشسته بود را کاملا شفاف و پاکیزه کرد.

رئیس جمهور منتخب گفت: دنیا از نو جمهوری اسلامی ایران، ملت ایران، مردم سالاری دینی، آزادی و دموکراسی واقعی را در ایران مشاهده کرد.

دکتر روحانی افزود: ما در این منطقه پیشتاز انتخابات در تاریخ بوده ایم و نخستین مجلس شورای ملی و پارلمان در ایران بیش از 100 سال قبل تاسیس شد. نخستین مجلس و نخستین نشست نمایندگان در سال 1285 بوده است.

آقای روحانی افزود: ملت ما سابقه ای بس طولانی در زمینه انتخابات دارد و پس از انقلاب اسلامی جایگاه خاصی برای رای و نظر مردم قائل شد.

رئیس جمهور منتخب گفت: امام راحل بود که 47 روز پس از پیروزی انقلاب مردم را به پای صندوق رأی دعوت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی افزود: محصول انقلاب ما، جمهوری اسلامی برآمده از صندوق رأی است.

رئیس جمهور منتخب گفت: حضرت امام راحل این درس را به ما آموخت که انتخاب نظام، انتخاب مسئولان و مسیر اداره کشور از آن مردم است، البته در چارچوب مقررات اسلامی که مردم همواره به این مقررات پایبندند.

آقای روحانی افزود: این انتخابات درس هایی زیاد و پیام های فراوانی برای همه داشت.

رئیس جمهور منتخب گفت: این انتخابات، فرصتی استثنایی برای همه بود و همه باید به خوبی پیام انتخابات را بگیرند و احترام بگذارند و عمل کنند.

دکتر روحانی ادامه داد: احزاب، گروه ها، مردم، همه و همه و حتی در خارج از کشور، باید پیام این انتخابات را به خوبی درک کنند و به آن پاسخ متناسب بدهند.

رئیس جمهور منتخب افزود: با این انتخابات، مردم راه جدیدی را برگزیدند و بر آن تاکید کردند.

وی گفت: مردم در این انتخابات اعلام کردند که عاشق کشورشان و سرنوشت آینده شان و اهداف ملی خودشان هستند.

دکتر روحانی ادامه داد: مردم در این انتخابات گفتند ما خواهان تغییر و تحول هستیم و بهترین زبان و بیان مردم، صندوق آراء و انتخابات است.

وی گفت: حضور مردم و رأی مردم بسیار گویاست و هیچ ابهامی وجود ندارد و به همه مردمی که پای صندوق آرا آمدند، احترام می گذاریم اما دولت آینده باید در چارچوب رأی اکثریت حرکت کند و اکثریت مردم ایران به اعتدال، عقلانیت، خردورزی، خرد جمعی، مشورت، راه کارشناسی و دوری از افراط و خودسری رأی دادند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه سخنان خود گفت: رأی مردم کاملاً روشن است و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد و همه باید تسلیم این رأی باشیم.

رئیس جمهور منتخب افزود: دولت آینده هم باید تسلیم این رأی باشد و در چارچوب اعتدال حرکت کند و از افراط و تفریط پرهیز کند.

وی ادامه داد: این پیام برای همه است، پیام مردم در این انتخابات صلح و آشتی بود، پیام مردم وحدت ملی و انسجام ملی بود، پیام مردم در این انتخابات دوری از خشونت و افراط بود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه پیام مردم در این انتخابات قانونگرایی و شفافیت بود، افزود: رأی اکثریت مردم مبنای حرکت آینده در ایران خواهد بود و دولت خود را موظف می داند به نظر اکثریت و رأی مردم احترام بگذارد.

وی با بیان اینکه دولت پاسدار حقوق همه ملت ایران است، تصریح کرد: دولت باید و موظف است همه مردم را در اجرای قانون و دادن فرصت های برابر حمایت کند اما در عین حال راهی که دولت برمی گزیند بر مبنای رأی اکثریت یعنی راه اعتدال است.

رئیس جمهور منتخب در تبیین گفتمان اعتدال خاطرنشان کرد: اعتدال طیف وسیعی دارد؛ از باورها و اعتقادات آغاز می شود و تا هنجارها، رفتارها و اعمال ادامه دارد، از مسائل اقتصادی و سیاسی شروع می شود و تا مسائل اجتماعی و فرهنگی را در بر می گیرد.

روحانی از همه صاحبنظران، روشنفکران و اهالی تحقیق خواست در زمینه بارور کردن گفتمان اعتدال تلاش کنند.

وی افزود: معتقدم همواره ملت ایران راه میانه روی را می پسندد، ‌از مشروطه تا امروز.

روحانی گفت: مردم همواره از افراط و تفریط رنج برده و مشکلات فراوان دیده اند.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: در این انتخابات مردم خواستند به همه بگویند، اخلاق، عدالت، اعتدال، به همه بگویند، قانون یعنی هیچ کس در این کشور فراتر از قانون نیست و همه مقامات و همه مردم ذیل قانون تعریف می شوند.

وی ادامه داد: قانون خدا یعنی اسلام و قانون جمهوری اسلامی ایران که برای همه لازم الاتباع است.

وی افزود: قانون گرایی مبنای حرکت مردم و دولت آینده است و اعتدال بدون قانون گرایی امکان پذیر نیست.

رئیس جمهور منتخب در ادامه سخنرانی خود با بیان اینکه عدالت بدون قانون گرایی، بدون شفافیت و ارتباط دو سویه دولت و مردم و مردم با دولت امکان پذیر نیست، گفت: اعتدال بدون واگذاری امور به صاحبانش ممکن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی با بیان این که اعتدال در اقتصاد آنجا که گروهی می خواهند دولت فربه و تصدی دولت بیشتر شود و از طرف دیگر عده ای می خواهند دولت هیچ نظارت و هدایتی در اقتصاد نداشته باشد افزود: اعتدال بدنبال اقتصاد آزاد، مردمی و عادلانه است و دولت باید نظارت، هدایت و حمایت کند.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به اینکه در گفتمان اعتدال، فرهنگ از آن اهل فرهنگ است و دولت باید زمینه لازم را برای اصحاب فرهنگ و خانواده بزرگ فرهنگ آماده کند، افزود: فرهنگ کنار زندگی مردم است و مردم با فرهنگ زندگی می کنند.

دکتر روحانی با تاکید بر این که مردم ما خوبند و فطرت پاکی دارند و ما باید مذکر(تذکر دهنده) باشیم، اضافه کرد: در شادی های بعد از انتخابات که روزهای خوشی برای مردم که با اعیاد شعبانیه و به ویژه میلاد امام زمان (عج)، پیروزی سیاسی مردم در انتخابات بسیار شکوهمند و پیروزی در صحنه ورزش از فوتبال تا والیبال بود شاهد این نشاط همه جانبه و توأم با هم بودیم.

رئیس جمهور منتخب با تقدیر و تشکر از رسانه ملی و نیروی انتظامی بخاطر نوع تعامل با مردم در جشن های پیروزی های سیاسی و ورزشی پس از انتخابات اخیر گفت: رسانه ملی و نیروی انتظامی باید آستانه تحمل خود را بالا بردند.

دکتر روحانی افزود: شادی حق مردم است و خیلی هم نباید سخت گیری کنیم زیرا مردم ما خودشان اخلاق مدارند و چارچوب های اخلاقی، اسلامی، سیاسی و اجتماعی را می دانند و رعایت می کنند.

وی با بیان اینکه حواس مردم جمع است اگر کسی هم حواسش جمع نبود تذکر دوستانه بدهیم و همه دختران و پسران، جوانان و مردم را پسر و دختر خودمان بدانیم وقتی با آنها حرف می زنیم همانطور حرف بزنیم که با پسر و دختر خودمان حرف می زنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه عزت مردم باید محفوظ باشد و به آن اهانت نشود و تحقیر مردم قابل قبول نیست ولی تذکر قابل قبول است، افزود: در این شادی ها دو طرف مراعات کردند و امیدواریم این شادی ها در کشور مستدام باشد و شرایط برای شادمانی مردم فراهم باشد.

رئیس جمهور منتخب گفت: از صدا و سیما می خواهم در بحث اعتدال کمک و این گفتمان را باز کند و ترویج نماید.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی در ادامه سخنانش، افزود: اعتدال در سیاست خارجی نه تسلیم و نه ستیز، نه انفعال و نه تقابل است؛ اعتدال، تعامل موثر و سازنده با جهان است.

وی گفت: می دانیم در روابط خارجی و صحنه سیاست خارجی با شرایطی ویژه مواجهیم و جهان دوران گذار را می گذارند، دوره انتقالی را طی می کند ساختار حاکم بر نظام بین الملل یعنی نظام دو قطبی در دهه آخر قرن 20 پایان پذیرفت و هنوز نظام جدید جایگزین، استقرار نیافته است.

رئیس جمهور منتخب افزود: همه در حال چانه زنی و تلاش هستند، آن یکی می خواهد جهان تک قطبی بسازد و دیگران می خواهند جهان چند قطبی بسازند و همه در حال فعالیت و کنشگری در صحنه سیاست خارجی هستند؛ این دوران دوران بسیار حساسی است چون هنوز نظام جدید استقرار نیافته است .

روحانی گفت: در این دوران اگر محاسبه قدرت درست انجام نشود و قدرت ملی را کمتر از آنچه هست ببینیم بسیار خطرناک است و اگر قدرت را بالاتر از واقعیت هم تعریف کنیم بازهم می تواند، خطرناک باشد.

وی افزود: درهمین دوره در منطقه خودمان کشورهایی دچار اشتباه محاسبه شدند و سرنوشت آنها را دیدید، کشورهایی هم در آسیا هستند که محاسبه درست انجام دادند و پیشرفت و جایگاه جدید و ظهور آنها را مشاهده می کنید.

رئیس جمهور منتخب گفت: در این دوره باید برداشت ما منطبق با شرایط جهانی، رفتار سایر بازیگران و توانایی های ملی خودمان باشد اگر محاسبه دقیق در این زمینه شود و واقعیت ها برای ما روشن باشد آنگاه می توانیم رفتار محاسبه شده بهتری برای تعیین منافع ملی خود داشته باشیم.

روحانی افزود: ایران می تواند و باید در این فرصت نقش تاریخی خود را ایفا کند، جمهوری اسلامی ایران بعنوان قدرت بزرگ منطقه یا بزرگترین قدرت منطقه ای در شرایط گذار تاریخی قدرت بتواند نقش خود را ایفا کند و برای این کار نیاز به اعتدال داریم.

رئیس جمهور منتخب با تبیین ضرورت اعتدال در عرصه سیاست خارجی گفت: موفقیت ها یا ناکامی هایی در سال های گذشته بود که آن را در جای خود می توان بررسی کرد اما اکنون باید به فکر فردای کشور باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی افزود: اکنون کشورمان شرایط خاص و ویژه ای دارد که باید از این شرایط عبور کرد.

رئیس جمهور منتخب اضافه کرد: دشمن می خواهد کشورمان را در عرصه جهانی با چهره ای امنیتی معرفی کند که ما باید نقشه دشمن را بشکنیم و برای این کار به تدبیر، برنامه و برداشتن قدم های مطمئن و در عین حال اساسی نیاز داریم.

دکتر روحانی، واقع بینی را در گفتمان اعتدال در زمینه سیاست خارجی اصل دانست و افزود: اعتدال باید باتوجه به ارزش ها و آرمان های جمهوری اسلامی ایران، میان واقع بینی و آرمان خواهی توازن لازم را برقرار کند.

وی، خودباوری، اتکا به قدرت عظیم ملت بزرگ ایران، فرهنگ بسیار غنی، ایمان سرشار مردم، انگیزه های قوی و منابع عظیم کشور را از منابع اقتدار جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

رئیس جمهور منتخب با طرح این پرسش که کدام کشور می تواند در یکی دو هفته صحنه اجتماعی را برگرداند، مردم را قانع و زمینه سیاسی، فکری و فرهنگی را آماده کند؟ افزود: 73 درصد مردم در این انتخابات پای صندوق های رای آمدند؛ این رای بسیار افتخارآمیز است.

دکتر روحانی گفت: آن چند درصدی هم که نیامدند می گویند اگر می دانستیم این انتخابات به این زیبایی است ما هم می آمدیم و اکنون پشیمانند.

وی افزود: مناسب است در نظرسنجی از کسانی که به هرعلت در انتخابات شرکت نکردند پرسیده شود اگر می دانستید صحنه انتخابات این همه زیباست، نمی آمدید؟ من خودم مکرر از افراد مختلف شنیدم که گفتند نمی دانستند انتخابات این قدر زیبا و جذاب است.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به اینکه این بسیار مهم است، خیلی کار بزرگی شده است وفرصت بازکردن این موضوع را ندارم، افزود: مایل هستم مقداری هم درباره رسانه ملی در همایش افق رسانه سخن بگویم وگرنه این موضوع را بیشتر تبیین می کردم.

رییس جمهور منتخب در ادامه سخنان خود و بار دیگر خاطرنشان کرد: اعتدال در سیاست خارجی، واقع بینی با توجه به آرمان گرایی و حفظ ارزش ها، خودباوری با اتکا به توان ملی و تعامل موثر و سازنده با جهان است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی افزود: تعامل و گفتگو با دیگران از جایگاه برابر، تعامل با دیگران با توجه به احترام و منافع متقابل، تعامل با دیگران با توجه به تنش زدایی متقابل و بالاخره تعامل برای ایجاد اعتماد اما اعتماد سازی متقابل است.

وی گفت: این کار با توجه به همه حقوق ملت ایران و همه خواست ملی و با توجه به عزت ملی به حول و قوه الهی و اذن الهی با حمایت مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری انشاء الله انجام خواهد شد.

رییس جمهور منتخب افزود: این دوره یعنی دوره انتقال که تا زمان 12 مرداد و دوره تنفیذ، تحلیف و معرفی وزرا و استقرار دولت جدید خواهد بود تلاش ما این است که به بهترین وجه سپری شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی گفت: با رییس جمهور محترم در این زمینه صحبت کردم و مذاکراتی داشتم و نمایندگانی از دو طرف تعیین شده اند و از وزارتخانه ها نیز مستقیماً و از طریق کارگروه ها که تشکیل شده، گزارش هایی را دریافت کرده ام که البته در برخی موارد نیاز به هماهنگی های بیشتری دارد که امیدوارم انجام شود.

وی افزود: لازم می دانم به مردم عزیز کشورمان بگویم دولت آینده به وعده هایی که داده است وفادار می ماند.

رییس جمهور منتخب گفت: قدم به قدم با کمک شما مردم و با لطف پروردگار، مشکلات را با هم پشت سر خواهیم گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی افزود: البته حل مشکلات انباشته شده نیاز به زمان لازم برای عبور دارد و مردم ما بخوبی آگاهند و می دانند توقعات در چارچوب امکانات دولت و کشور خواهد بود.

وی گفت: کابینه آینده طبق وعده ،یک کابینه فراجناحی با تکیه بر شایسته سالاری خواهد بود و با توجه به اینکه این دولت هیچ تعهدی به هیچ حزب و جناحی نداده است و وام دار هیچ حزب و جناحی نیست؛ شایسته ترین افراد از هر طیف و جناح که باشند البته به شرط اعتدال و میانه روی، برای خدمت به مردم برگزیده خواهند شد.

دکتر روحانی گفت: از هم اکنون از همه کارشناسان، مدیران و کارکنان در تمام دستگاه های دولتی تقاضا می کنم خودشان را برای خدمت در دولت اینده اماده کنند و در این دوره نیز فکر و نظری دارند، منتقل کنند تا همه دست به دست هم، بتوانیم در اینده خدمت بیشتر و بهتری برای این کشور و مردم داشته باشیم.

رئیس جمهور منتخب در ادامه سخنان خود گفت: با وجود همه مشکلاتی که تا حد زیادی مطلع هستم و برخی از آن مشکلات را در دوران تبلیغات انتخاباتی بیان کردم ـ که البته آن چه من گفتم بخشی از مشکلات بود ـ کاملاً به آینده امیدوارم.

دکتر حسن روحانی ادامه داد: مطمئن هستم به اذن و لطف پروردگار و با حضور و حمایت مردم ما خواهیم توانست از مشکلات عبور کنیم و آینده بهتری را برای مردم انشاءالله بوجود خواهیم آورد.

رئیس جمهور منتخب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه صداو سیما در غیبت احزاب قدرتمند و فعال ناچار است یک تنه بار انتقال مطالبات دو طرفه هم دولت و هم مردم را بر دوش بکشد، افزود: از صداوسیما می خواهم همه تلاش ها را برای دولت آینده و مردم با توجه به حفظ استقلال رسانه ملی و افزایش اعتبار و اثربخشی صداوسیما و کمک به پیشبرد برنامه های دولت در راستای بهبود زندگی مردم و تحقق مطالبات به حق مردم انجام دهد.

رئیس جمهور منتخب گفت: از صدا و سیما می خواهم تا گفتمان اعتدال را در ابعاد مختلفی که مورد رای و نظر مردم بود و البته دولت هم خود را متعهد به اعتدال می داند، برای مردم با حضور صاحبنظران و صاحبان اندیشه بیشتر تبیین و تشریح کند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی افزود: در برخی رسانه ها گمانه زنی هایی در خصوص افراد کابینه آینده مطرح کرده اند که من به صراحت می گویم اینها صرفا گمانه زنی است و نسبت به هیچ فردی از اعضای کابینه هیچ تصمیم گیری نشده است.

وی گفت: در این دوره دنبال مشورت با همه صاحبنظران و گروه های مختلف هستم بنابراین آنچه گفته می شود، مردم بدانند که صرفا یک گمانه زنی بیش نیست.

رئیس جمهور منتخب در خصوص افق رسانه نیز افزود: باید بگویم در روند اجتماعی شدن زندگی انسان شاید هیچ عاملی به اندازه رسانه هر روز بیش از پیش اهمیت و تاثیرش نافذتر نشده است.

رئیس جمهور منتخب گفت:تصور نادرست یا ناقص این است که فرض کنیم رسانه فقط یک تریبون است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی در ادامه سخنانش افزود: تکرار مونولوگ بی تأثیر نیست و اما دوران مونولوگ رسانه ای دیگر سپری شده است.

وی گفت: در رسانه باید با مخاطب رابطه دوسویه برقرارشود، هم نور آگاهی تابانده شود و هم آینه ای باشد که واقعیت ها را بازتاب دهد، سفره ای که رسانه برای مخاطب پهن می کند باید ترکیبی موزون و سودمند از نیازهای دینی، فرهنگی، فکری، عاطفی، رفتاری و اخلاقی مردم و سایر نیازها باشد.

رئیس جمهور منتخب افزود: باید مضمون پیام رسانه سطح آگاهی مردم را افزایش دهد، سطحی نگری، قشری نگری از مشکلاتی است که جامعه ما با آن کم و بیش مواجه بوده و هست.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه رسانه باید از آسیب خطرناک معیار دوگانه در بازتاب دادن واقعیت ها پرهیز کند، برخورد دوگانه یعنی یک بام و دوهوا، افزود: اگر ظلم بد است برای همه بد است، فرقی بین مرکز کشور و دورترین روستا وجود ندارد، فرقی بین اقوام مختلف وجودندارد، اگر توهین، اهانت و افترا بد است برای همه بد است، افترای خوب و افترای بد نداریم .

دکتر روحانی افزود: این از آن بداندیشی هایی است که برخی ها گروهی را تشویق کردند وگفتند در برابر دیگران هر کار می توانید بکنید، هتاکی هم اشکال ندارد، توهین هم اشکال ندارد هیچ کس و هیچ کشوری را حق نداریم تحقیرکنیم نه دربرابرکشورهای دیگر سرفرود آوریم نه آنها را تحقیرکنیم.

رئیس جمهور منتخب گفت: همه مردم محترم هستند مخصوصا همه کسانی که در یک کشور زندگی می کنند، نمی شود اگر ظلمی درکشور دشمن بود بگوئیم ظلم است، اگر در کشور دوست بود بگوئیم ظلم نیست یا کمی ظلم است، ظلم ظلم است.

رئیس جمهور منتخب گفت: ظلم ظلم است و حقوق بشر حقوق بشر است، معیار دوگانه همان است که ما غرب را به خاطر آن محکوم می کنیم، بنابراین حواس ما باید جمع باشد تا در دام معیارهای دوگانه گرفتار نشویم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با طرح این پرسش که سرمایه رسانه چیست؟،
تصریح کرد: آیا نیروی انسانی حرفه ای و کارآمد، آیا امکانات سخت افزاری و نرم افزاری که البته اینها مهم است اما از هر دو مهمتر اعتماد مخاطب است، یادمان باشد اعتماد بالاترین سرمایه یک رسانه است.

رئیس جمهور منتخب گفت: اعتماد مخاطب به رسانه سرمایه بسیار ارزشمندی است که در بستر زمان و در تعامل با مردم و مخاطبان و قطره قطره جمع خواهد شد.

دکتر روحانی افزود: حواسمان باشد مبادا به خاطر یک اشتباه انچه که قطره قطره پشت یک سد جمع کردیم و دریاچه زیبایی شده است از دست بدهیم.

وی گفت: فکر نکنیم شاخص اعتماد به یک رسانه به میزان بیینده یا شنونده است، مخاطب ممکن است سریالی را انتخاب کند و فیلم سینمایی را برگزیند و یا ستون روزنامه را بپسندد اما یادمان باشد که در عین حال خبر و تحلیل را از رسانه های دیگر نیز می گیرد، سبد رسانه ای مردم امروز تک رسانه ای نیست و باتوجه به این مسئله ما باید برنامه ریزی کنیم.

رییس جمهور منتخب گفت: واقعیت نمایی، صداقت رسانه ای و مزیت نسبی در فرم، محتوا و به هنگام ارائه کردن تولیدات در مقایسه با رقیبان می تواند امتیاز بزرگی برای رسانه ملی باشد.
نظرات بینندگان