arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۱ - ۱۲ تير ۱۳۹۲

جنبش تمرد خواستار بازداشت مرسی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: جنبش تمرد مصر با اعلام اینکه گروه‌های مسلح بر همه مکان‌های اصلی این کشور تسلط کامل یافته‌اند از رئیس‌جمهوری این کشور خواست هر چه سریعتر استعفای خود را تقدیم کرده و مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام را فراهم کند.

به گزارش سایت اینترنتی النشره، جنبش تمرد در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما اظهارات اخیر محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر را تهدیدی علیه مردم مصر می‌دانیم.

در این بیانیه همچنین از محمد مرسی می‌خواهیم هر چه سریعتر از قدرت کناره‌گیری کند.

جنبش تمرد علاوه بر این از گارد ریاست جمهوری مصر دعوت کرده است امروز (چهارشنبه) مرسی را بازداشت کند.

در این بیانیه اعلام شده است، تنها پاسخ به بیانیه مرسی، حضور میلیونی مردم طی امروز در خیابان‌هاست تا به این وسیله مرسی و رئیس اخوان المسلمین و گروهش صدای مردم مصر را بشنوند که فریاد می‌زنند مشروعیت چیزی است که نه مرسی و نه اخوان المسلمین آن را درک نمی‌کنند.

علاوه بر این جنبش تمرد در بیانیه خود تاکید کرده است: ما فقط برکناری مرسی را نمی‌خواهیم بلکه محاکمه وی و گروهش را نیز خواستاریم. ما از نیروهای گارد ریاست جمهوری می‌خواهیم مرسی را بازداشت کرده و هر چه سریعتر وی را به دادگاه تحویل دهند.

در همین راستا، عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر در صفحه شخصی خود در پایگاه‌های اینترنتی اعلام کرد: ارتش آماده است با خون خود از مردم مصر حمایت کند.

وی ضمن تعهد برای حمایت از مردم در برابر گروه‌های تندرو و تروریست اعلام کرد: برای ما چیزی افتخار آورتر از این نیست که در جنگ با کسی بمیریم که مردم مصر را تهدید می‌کند و می‌ترساند. به خدا سوگند برای مصر و مردم جانمان را فدا می‌کنیم و از آنها در برابر گروه‌های تروریستی و تندرو حمایت می‌کنیم.

حمدین صباحی، نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر و از چهره‌های برجسته جبهه نجات ملی این کشور نیز خبر تماس ریاست جمهوری مصر با اعضای جبهه نجات ملی را برای گفت‌وگو در خصوص طرح پیشنهادی مرسی رد کرد.

وی در سخنرانی تلویزیونی که در پی اظهارات محمد مرسی برگزار شد، اعلام کرد: فایده‌ای ندارد اکنون مرسی بندهای پیشنهادی مخالفان را که قبلا آنها را پیشنهاد داده بودند، قبول کند.

صباحی درباره دیدگاهش در خصوص اظهارات مرسی عنوان داشت: مرسی اکنون مشروعیتش را از دست داده و از اظهارات نشان می‌دهد که او به مردم مصر ایمان ندارد.

این رهبر جبهه نجات ملی از تظاهرکنندگان مصری در میدان‌های این کشور خواست زمان برکناری نظام در خیابان‌ها بمانند.

وی همچنین خطاب به طرفداران مرسی اعلام کرد: خود را از خشونت و آلوده شدن دست‌تان به خون مردم که هر حال حاضر در خیابان‌های مصر جاری است، دور کنید.

وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به اوضاع مصر اعلام کرد: جان کری، وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه مصر تاکید کرده است که مقام‌های مصری باید به خواسته‌های مردم گوش دهند.

وی افزود: آمریکا به روند دموکراسی مصر پایبند است.

علاوه بر این وزارت خارجه آمریکا گزارش‌های منتشر شده درباره درخواست آمریکا از مصر جهت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را شایعه و نادرست خواند.

دفتر ریاست جمهوری مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: نتایج مذاکرات کنونی برای حل بحران مصر هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

شبکه خبری الجزیره به نقل از یک منبع در دولت موقت فلسطین گزارش داد: ارتش مصر به دنبال ناآرامی‌های سیاسی در این کشور و تظاهرات روزهای اخیر در سراسر مصر تانک‌های خود را در مرزهای غزه مستقر کرده است.

بنا به گفته این منبع که خواست نامش فاش نشود، تانک‌های ارتش مصر از چند روز گذشته در مرزهای غزه مستقر شده‌اند.

دولت موقت فلسطین پیشتر اعلام کرده بود، به منظور تضمین امنیت مرزها و ممانعت از فرصت طلبی برخی از گروه‌ها حضور امنیتی‌اش را در مرزهای غزه با مصر افزایش می‌دهد.

در همین راستا، ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد: فعالیت‌های نظامی مصر در صحرای سینا با هماهنگی نیروهای امنیتی اسرائیل صورت گرفته است.

این اقدامات به دنبال بحران سیاسی مصر صورت گرفت که به تظاهرات سه روز گذشته مردم و کشته شدن حدود ده‌ها تن و زخمی شدن بیش از 700 تن دیگر در درگیری‌های کشور انجامید.
نظرات بینندگان