arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۱۳ تير ۱۳۹۲

دادگاهی در ترکیه حکم لغو پروژه توسعه میدان «تقسیم» را صادر کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یک دادگاه ترکیه در حکمی ساخت یک پروژه ساختمانی تحت حمایت نخست وزیر این کشور را که جرقه تظاهرات سراسری علیه دولت این کشور را زد، لغو کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که مقامات ترکیه ممکن است علیه لغو این پروژه که هدف آن ساخت یک پادگان به سبک عثمانی در میدان تقسیم استانبول بوده، خواهان تجدیدنظر شوند.

اما حکم این دادگاه یک پیروزی برای ائتلاف نیروهای سیاسی مخالف اردوغان و ضربه‌ای به وی است که اعتراضات و آشوب‌ها را کار تروریست‌ها و غارتگران خوانده بود.

کان آتالای، وکیل "اتاق معماران" ترکیه که این اقامه دعوی را انجام داده، اظهار داشت: دادگاه اداری اوایل ماه ژوئن و در اوج ناآرامی‌ها حکم داد که این پروژه ناقض قوانین حفاظتی بوده و به طرز قابل پذیرشی باعث تغییر هویت میدان "تقسیم" می‌شود.

مشخص نشده است که چرا این حکم اکنون منتشر شده است.

آتالای به رویترز گفت: این تصمیم شامل همه فعالیت‌ها در میدان تقسیم می‌شود. پروژه ساختمانی دولتی که اساس این پروژه ها بوده لغو شده است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه عنوان کرده که منتظر حکم نظام قضایی و فرآیند تجدید نظر خواهد ماند پیش از اینکه به پروژه میدان تقسیم که یکی از چندین پروژه بزرگ استانبول از جمله یک فرودگاه بزرگ و یک مسجد بزرگ است، ادامه دهد.

اعتراضات ماه ژوئن در ترکیه هنگامی آغاز شد که پلیس این کشور علیه تظاهرات کوچک در اعتراض به پروژه های میدان تقسیم و پارک گزی ماشین آبپاش و گاز اشک آور استفاده کرد.

این پاسخ خشونت آمیز پلیس سبب تظاهرات بی‌سابقه علیه اردوغان شد. در صورتی که دادگاه اداری عالی ترکیه به نفع توسعه میدان "تقسیم" رای دهد، اردوغان همچنان ممکن است به وعده خود برای برگزاری همه پرسی در استانبول در خصوص پروژه دولت عمل کند.

آتالای به خبرگزاری رویترز، گفت: من انتظار دارم که طرف مقابل قطعا علیه این تصمیم درخواست تجدید نظر کند، اما در این فاصله آنها باید به آن پایبند باشند و این به معنی خروج پلیس از میدان تقسیم و اجازه به شهروندان برای بازگشت به پارک گزی است.
نظرات بینندگان