arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۲

بازار خودرو جان گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای اقتصاد: دو هفته از شروع تابستان می‌گذرد و با وجود آغاز فصل مسافرت‌ها، هنوز در بازار خودرو از خرید و فروش خبری نیست.
 
 البته گویا روز گذشته خرید و فروش از رکودی که تا پیش از این بر بازار حاکم بود کمی خارج شده و فعالان بازار به معاملاتی که در بازار شکل گرفته کمی خوش‌بین شدند. به این ترتیب برخی از آنها پیش‌بینی می‌کنند خرید و فروشی که از دیروز در بازار رقم خورده است ادامه‌دار باشد.
 
البته آغاز تابستان و افزایش مسافرت‌ها یکی از بهانه‌هایی است که باعث افزایش خرید و فروش در بازار شده است، به عقیده فعالان بازار دلیل دیگری که باعث رونق خرید و فروش شده است و بازار را به حرکت انداخته است، تحریم‌هایی است که آمریکا از چند روز گذشته علیه صنعت خودروی کشورمان آغاز کرده است.
 
از آنجایی که تحریم‌ها باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود و خودروسازان هم بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند، به نظر می‌رسد نگرانی افزایش قیمت‌ها در آینده، بازار را به حرکت انداخته است.
 
هرچند طی هفته گذشته و بعد از کاهش چشمگیر نرخ ارز این امیدواری به وجود آمد که قیمت خودرو نیز با کاهش همراه باشد و همه در انتظار این اتفاق دست از خرید کشیده بودند، اما آغاز تحریم‌های جدید آمریکا و همچنین افزایش دوباره نرخ ارز این امیدواری را از بین برد و خرید و فروش‌ها با این اطمینان که قیمت‌ها از این پایین‌تر نخواهد آمد، آغاز شده است.
 
بر همین اساس اگر تا پیش از این پژو پارس سال با قیمت ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار خریداری نداشت، حالا همین خودرو با همین قیمت در حال معامله است؛ بنابراین به نظر می‌رسد با تمام شدن اتفاقاتی که در انتظار آنها بازار خودرو در رکود مانده بود، این بازار جانی دوباره گرفته است، اتفاقاتی نظیر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و تاثیر کاهش نرخ ارز که تا حدود زیادی بازار را در انتظار نگاه داشته بود.
 
اما به نظر می‌رسد با وجود تمام انتظارها برای کاهش قیمت، تجربه همیشگی اینجا هم تکرار شد: قیمتی که بالا رفت دیگر پایین نخواهد آمد و بازار خودرو نیز بار دیگر این را اثبات کرد، هرچند طی هفته گذشته قیمت‌ها افت محدودی را تجربه کردند اما به نظر می‌رسد با رونق خرید و فروش این قیمت‌ها بار دیگر با افزایشی نسبی همراه باشند.
 
اما خرید و فروش خودرو در حالی آغاز شده است که بازار طی هفته گذشته نوسانات کمی را پشت سر گذاشته و معتدلانه به پیش رفته است. در ادامه قیمت‌هایی را می‌بینید که این هفته در بازار خودرو جریان داشته است.
 
قیمت وارداتی‌ها، رو به بالا
 
بازار وارداتی‌ها طی هفته گذشته در بیشتر مدل‌ها با ثبات قیمت همراه بوده، اما برخی مدل‌ها با افزایش قیمتی همراه بوده‌اند که ثبات قیمت دیگر مدل‌ها را جبران کرده‌اند.
 
بر همین اساس دو مدل از خودروهای تویوتا با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. اوریون که طی دو هفته گذشته ۱۹۸ میلیون تومان قیمت داشت، این هفته با افزایشی ۵ میلیون تومانی به ۲۰۳ میلیون تومان رسید و دیگر مدل آن یعنی کرولا هم با جهشی ۱۰ میلیون تومانی به ۱۲۰ میلیون تومان رسید تا این دو خودرو تنها وارداتی‌های گران شده در این هفته باشند.
 
اما از خانواده هیوندایی بشنویم که با یک کاهش قیمت همراه بوده، آن طور که از بازار خبر می‌رسد سوناتا با ۵ میلیون تومان کاهش قیمت از ۱۵۶ میلیون تومان به ۱۵۱ میلیون تومان رسید تا آرزوی کاهش قیمت را برای مدتی به بازار خودرو هدیه داده باشد. آزرا دیگر مدل این خانواده روی قیمت قبلی خود، یعنی ۲۰۲ میلیون تومان ماند.
 
دو شاسی‌بلند هیوندا هم ثابت بوده‌اند، IX55 و IX35 به ترتیب روی ۲۱۵ و ۱۵۶ میلیون تومان باقی ماندند.  مدل i30 این خانواده هم طی هفته گذشته ۱۰۵ میلیون تومان قیمت داشته.  اما از خانواده کیا هم خبر از ثبات قیمت‌ها می‌آید، بر همین اساس کیا اسپورتیج طی هفته گذشته ۱۵۸ میلیون تومان قیمت داشته. کیا سراتو و اپتیما نیز به ترتیب ۱۱۵ و ۱۴۵ میلیون تومان بوده‌اند.
 
رشد نسبی قیمت‌ها در مدل‌های داخلی
 
اما خودروهای داخلی که طی هفته گذشته کاهش محدود قیمت‌ها را تجربه کردند این هفته باز به قیمت‌های قبلی خود بازگشتند. بر همین اساس پرایدها که کاهش قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی را طی هفته گذشته داشتند، بیشتر از یک هفته نتوانستند کاهش قیمت‌ها را تحمل کنند و باز اوج گرفتند؛ بنابراین پراید ۱۱۱ با رشدی ۵۰۰ هزار تومانی به ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.
 
مدل ۱۳۱ این خودرو هم با افزایشی مشابه ۱۱۱ به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. اما پراید۱۳۲ هم کاهش ۳۰۰ هزار تومانی هفته گذشته‌اش را پس گرفت و ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد.
 
تیبا اما مانند هفته گذشته ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت.  از پرایدها که بگذریم به خانواده پژو می‌رسیم که افت قیمتی محدود داشته. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهشی ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته به ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.
 
تیپ ۵ این خودرو هم بعد از افت قیمت هفته گذشته‌اش روی ۴۰ میلیون تومان باقی‌مانده است. V9 نیز روی ۵۲ میلیون تومان باقی ماند، اما ۲۰۶ مدل V8 با ۲ میلیون افت قیمت به ۴۱ میلیون تومان رسید.
 
V20 هم به عنوان معمولی‌ترین مدل ۲۰۶ روی قیمت ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باقی ماند.  
 
پژوهای قدیمی‌تر هم با ثبات قیمت همراه بوده‌اند، ۴۰۵ بنزینی همان ۲۷ میلیون تومان است و مدل دوگانه‌سوز آن هم ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان.  
 
سراغ تندر برویم، این فرانسوی بازار که قرار بود قیمتی همپای پیکان داشته باشد تا عموم مشتریان بازار خودرو از آن بهره‌مند شوند. تندر پارس خودرو طی هفته گذشته با افزایشی ۵۰۰ هزار تومانی به ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و تندر ایران خودرو هم روی ۳۶ میلیون تومان باقی ماند. مدل E1 این خودرو هم که از امکانات کمتری برخوردار است. این هفته ۳۳ میلیون تومان بود که نشان‌دهنده افزایشی ۵۰۰ هزار تومانی بود.  
 
نیسان تیانا، میهمان تازه‌وارد پارس خودرو هم بعد از جهش ۵ میلیون تومانی هفته گذشته، تغییری نداشته و روی ۱۴۷ میلیون تومان باقی ماند. ماکسیما هم همچنان ثابت است و روی ۱۱۶ میلیون تومان باقی‌مانده است.  
 
گراند ویتارا، خودروی لوکس ایران‌خودرو هم نسبت به هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده است و در مدل دنده اتومات کلاس ۸ خود به ۱۳۲ میلیون تومان و در کلاس ۵ هم به ۱۲۸ میلیون تومان رسید.
نظرات بینندگان