arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۶۴۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۲

چرا «تهران نو»،«مهرآباد»شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پنجمين نشست نقد و بررسي شبکه تهران ويژه سريال «مهرآباد» با حضور فريد سجادي حسيني کارگردان، علي تقي پور تهيه کننده، مهران احمدي بازيگر نقش نعيم، هومن سيدي بازيگر نقش عادل ،علي سرابي بازيگر نقش کيا ، نويسندگان سريال اميد سهرابي و امير رضا طلاچيان و احسان ناظم بکايي به عنوان منتقد عصر سه شنبه 11 تيرماه ساعت 17 در فرهنگسراي انديشه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي شبکه تهران ، در ابتداي اين نشست که جمعي زيادي از اعضاي باشگاه مخاطبان نيز حضور داشتند ، قرار شد تا به سوالات اعضاي باشگاه مخاطبان پاسخ داده شود که ترانه دفک به نمايندگي از ديگر اعضاي باشگاه مخاطبان از عوامل توليد سريال مهرآباد پرسيد، چرا شخصيت کيا در اين سريال گاهي بسيار ساده لوح و گاهي بسيار باهوش و رزنگ ظاهر است ،اين موضوع مخاطبان سريال را دچار دوگانگي مي کرد؟

اميد سهرابي نويسنده سريال در اين باره گفت:فيلمنامه سريال مهرآباد ريتم و شخصيت پردازي متفاوتي نسبت به ساير سريالهاي ديده شده در قاب تلويزيون دارد. اين سريال بسيار پر شخصيت و پر بازيگر است و هر يک از کاراکترها ويژگي هاي خاصي دارند. شخصيت کيا به دليل شرايط فيلمنامه بايد بعضي اوقات ساده لوح و گاهي بسيار باهوش ديده شود.

در ادامه مراسم ،احسان ناظم بکايي منتقد برنامه با انتقاد از زمان پخش سريال و گم شدن آن در زمان انتخابات و مناظره هاي تلويزيوني گفت:سريال مهرآباد در ژانر کمدي درام اجتماعي بسيار متفاوت از ديگر سريال هاي تلويزيوني ظاهر شد،اما زمان پخش اين سريال بسيار نامناسب بود و اين موضوع سبب کمرنگ شدن سريال در پيگيري مخاطبان شد، چرا ؟

تقي پور تهيه کننده مهرآباد در جواب به اين سوال گفت: زمان پخش سريال بر عهده شبکه است و جواب اين سوال را مديران شبکه بايد بدهند.

منتقد برنامه در بخش ديگري پرسيد سريال مهرآباد را مي توان يک مجموعه تلويزيوني شهري همراه با پيچيدگي هاي زياد تلقي کرد که از بازيگران تئاتري و حرفه اي زيادي استفاده کرده است ، اين دو ويژگي چگونه در اين سريال ايجاد شده است؟ که سجادي کارگردان اثر پاسخ داد:حضور بازيگران تئاتري و حرفه اي در اين مجموعه را بايد از اقبال بلند ما به حساب آورد. اما واقعيت اين است که ما صرف نظر از اينکه فلان بازيگر گران باشد يا نباشد، تئاتري باشد يا نه و فاکتورهاي ديگر،در ساخت اين سريال براي ما مهم نبود. بلکه مي‌خواستيم آنها شخصيت‌ها را آن طور که فکر مي‌کنيم، ايفا و نقششان را خوب بازي کنند. اين در حالي است که در انتخاب بازيگران اين مجموعه ما از نظرات بازيگران ، نويسندگان محترم سريال به دليل حساسيت کار و ساختار فليمنامه استفاده کرديم و اين شيوه سبب تفاهم بيشتر بين اعضاي مجموعه مي شد. همچنين در اين مجموعه ما حدود يک ماه و نيم تا 2 ماه وقت صرف دورخواني کرديم.

بکايي در سولي از مهران احمدي پرسيد شما از جمله بازيگران موفق عرصه سينما و تلويزيون هستيد که سال گذشته موفق به دريافت سيمرغ جشنواره شديد؛در کنار پرکار بودن شما تفاوت در ايفاي نقش همواره يکي از ويژگي هاي کار شماست، اين تفاوت در کارهاي شما چگونه خلق مي شود؟که وي توضيح داد:حرفه اصلي من بازيگري است و موظفم هستم نقش هاي متفاوت بازي کنم و اعتقاد دارم که بازيگر بايد چند نوع نقش متفاوت را بازي کند و قبول ندارم بازيگري 40 سال بازي کند و نقش هاي زيادي را بپذيرد، اما تفاوت نيز در کارش وجود نداشته باشد اما با همه اين تفاسير، برخي از آنها نيز سوپراستار هم مي شوند. اما من به دليل فاکتور هايي مانند نداشتن زيبايي و خوش تيپي سوپر استار نيستم.

او ادامه داد: درباره شخصيت نعيم هم بايد بگويم، بچه‌ها مي‌دانند من چقدر عاشقانه شخصيت نعيم را دوست دارم و زمان پخش نيز پا به پايش گريه مي کردم. يکي از ديالوگ هاي دوست داشتني نعيم در مهرآباد اين بود که مي‌گفت عيال گذشته دارم عيال آينده هم دارم ،اما عيال حال ندارم که اين ديالوگ براي من بسيار ماندگار است.

بکايي در ادامه از هومن سيدي بازيگر نقش عادل پرسيد شما تجربه کارگرداني چند اثر را در کارنامه هنري خود داريد، در اين سريال نگاه شما بيشتر به بازيگري معطوف بود يا اينکه از تجربه کارگرداني خود نيز استفاده کرديد؟ که او پاسخ داد:همواره دوست دارم که در هر کاري وظيفه ام را به درستي و به بهترين شکل انجام دهد. اما اگر کارگرداني علاقه‌مند به مشارکت اعضاي سريال باشد،حتما نظرات و ايده هاي خود را بيان مي کنم.خوشبختانه با شناختي که من از آقاي سجادي و ارتباط او در هنگام کار با عوامل داشتم ، شرايطي براي من در مهرآباد به وجود آمد تا بازيگر محض نباشم که صرفا 12 ساعت کارم را انجام بدهم و بروم. اما از طرفي هم در اين مجموعه من نگاه کاملا کارگرداني نداشتم و اگر قبول همکاري با اين گروه داشتم شايد دليل آن اطمينان خاطر من به برخي از عوامل و شرايط سريال بود. من آقاي سجادي را از قبل مي شناختم و با سوابق ايشان آشنايي داشتم و از طرفي ديگر برايم مهم بود بدانم چه بازيگراني در اين سريال حاضر هستند.

او در پاسخ به اينکه آيا بازي در اين سريال براي او يک نوع ريسک نبود؟،گفت:خير من شناخت خوبي از فيلمنامه و عوامل داشتم.در اين ميان شخصيت و کارآکتر نقشم برايم بسيار مهم بود تا ساير موارد. من پيش از اين نيز ثابت کرده بودم برايم نقش اول و دوم مهم نيست. همانطور که در قبل از اين تا ثريا با مهران احمدي همبازي بودم و پس از «يک تکه نان» و «پابرهنه در بهشت»، براي اصغر فرهادي در «چهارشنبه سوري» دو سکانس کوتاه بازي کردم که از اين کار پشيمان نيستم. به نظرم وقتي بازيگر مبنا کار را بر اعتماد مي گذارد و نتيجه خوبي هم حاصل مي شود ،برايم پذيرش کار بسيار خوشايند است. در مجموعه مهرآباد بررسي خاصي در مورد شخصيت نقش داشتم که آيا ويژگي هاي نقش کار را جلو مي برد يا خير.

بکايي در ادامه از علي سرابي پرسيد: خيلي ها شما را هنرمندي تئاتري مي دانند که بسيار هم در اين کار فعال است اما يکي دوسالي است که به سمت تلويزيون گرايش داشته اي؛تفاوت ظاهر شدن در روي صحنه و در پشت قاب دوربين چيست؟

علي سرابي بازيگر نقش کيا مقدم در پاسخ گفت:در موردپيچيدگي هاي شخصيت کيا مقدم که در بعضي از سکانس هاي متفاوت ظاهر مي شد بايد بگويم ، اميد سهرابي بايد به اين سوال جواب دهد. او شخصيت ها را طراحي کرد و من هم به متن وفادار بودم. اعتقاد دارم بازي در مديوم هاي مختلف تئاتر ، سينما، تلويزيون ذاتا هيچ تفاوتي ندارد. بازيگر کارش بازي کردن است،ولي کار در تئاتر ، سينما و تلويزيون از نظر ارائه تکنيک متفاوت است . هر چند که من تجربه زيادي در تلويزيون نداشتم و به صورت موردي در چند کار کوتاه تصويري ديده شده ام . اما دليل حضور م در سريال مهرآباد فليمنامه آن بود که برايم بسيار خوشايند و باور پذير بود. اما آنچه باعث دلگرمي من در اين سريال بود ، حضور هنرمندان ارزشمند سريال همچون مهران احمدي ، هومن سيدي و.. بود که در اين کار به من کمک زيادي کردند .

او ادامه دا:تلويزيون از زمان انقلاب تا کنون پيشينه طولاني تئاتر داشتند، هنرمنداني همچون انتظامي، کشاورز، نصيريان، پرستويي، کيانيان تا مهدي هاشمي و مهران احمدي حتي محسن تنابنده و... اما اينکه چرا شاهد حضور اهالي تئاتر در مديوم تصوير هستيم بايد گفت ، علاقه خود هنرمندان تئاتري ، پيشنهادي ها کاري از سوي کارگردان ها و تهيه کنندگان دليل اين موضوع باشد و خوشبختانه ديده مي شود که اهالي تئاتري موفق هم ظاهر شده اند و بازي هاي شگفت انگيزي نيز ارائه کرده اند. از طرفي حضور بازيگران تصويري در تئاتر هم تبادل خوبي بوده و باعث رونق تئاتر شده است.

مهران احمدي هم در اين باره گفت: من ياد ندارم که بازيگري ، ريشه در تئاتري نداشته باشد . به نظرم ريشه همه ما در تئاتر است . من از سال 68 تئاتر بازي مي کنم و همچنان هم کار مي کنم . اگر شرايط اقتصادي به من اجازه مي داد تئاتر را رها نمي کردم. تئاتر نان و پنير و خيار و گوجه همراه با چاي شيرين است. تئاتر عقب افتادن اجاره خانه است. در واقع همين فقرش است که باعث مي شود به تئاتر اصالت داده شود. به نظرم هر کسي لياقت مقابل دوربين و جلو دوربين آمدن را ندارد مگر اينکه پروسه طولاني روي صحنه تئاتر کار کرده باشد و به قول معروف خاک صحنه را خورده باشد .از همين رو که بايد به احترام هنرمنداني همچون پرويز پرستويي و مهدي هاشمي بايستيم و در مقابل برخي بازيگران بايد سريع از کنارشان بگذريم .

بکايي در بخش ديگري از اميد سهرابي نويسنده سريال سوال کرد: موضوع و نگارش فيلمنامه سريال مهرآباد بسيار متفاوت از ساير فيلمنامه هايي است ما تاکنون شاهد ساخت آن ها از قاب تصوير بوده ايم ، شايد بتوان گفت قصه اين فيلمنامه به قول معروف خطي نيست و پر از پيچيدگي در شخصيت هاي و کارآکترهاست ، چطور توانستيد تهيه کننده و کارگردان اين کار را توجيه به ساخت اين سريال کنيد ؟که او گفت:ابتدا قبل از پاسخ به سوال شما بايد دو تشکر ويژه از آقاي علي تقي پور تهيه کننده به خاطر فراهم کردن بستر اين کار و نگارش آن با ويژگي هاي خاص فيلمنامه سريال مهرآباد به دور از قصه هاي خطي و از امير رضا طلاچيان که همکار و همفکري بسيار خوبي در قسمت هاي مختلف اين سريال با من داشت ، داشته باشم . پيچيدگي در موضوع شخصيت ها و داستان سريال که همواره گفته مي شود ، شايد بخشي از اين پيچيدگي مربوط به زمان پخش سريال باشد اگر اين سريال بعد از زمان انتخابات و ساعت بهتري پخش مي شود، پيگيري منسجم تري را از سوي تماشاگر شاهد بوديم.

امير رضا طلاچيان ديگر نويسنده سريال نيز گفت: همکاري دو نويسنده براي نگارش يک فيلمنامه کار عجيب و غير متعارفي نيست و در آثار زيادي شاهد اين موضوع هستيم.آقاي سهرابي تجربه بيشتري در عرصه نويسندگي فيلمنامه دارند که من در اين کار از او بسيار آموختم.از طرف ديگر من فکر مي کنم که فرم ذهني‌مان شبيه به هم است و مهندسي شده فکر مي کنيم و آن را روي صفحه کاغذ مي آوريم .

اميد سهرابي نيز در بخش پاياني اين نشست درباره تغيير نام سريال گفت: هر چند که ما نام مهرآباد را براي تهران نو انتخاب کرديم اما براي نام اين سريال منطق خاصي داشتيم . نو براي نام تهران به معني پوست انداختن،نو شدن روابط آدم ،تغيير در ارتباطات شهري و ... .بود آن هم براي شبکه اي که قرار بود ، از آن پخش شود. يعني تهران نو براي شبکه تهران اما اشکالي جزيي در کار پيش آمدکه قرار شد نام او را تغيير دهيم و بگذاريم مهرآباد. يعني جايي از مهر که آن را مي سازد و آباد مي کند.

در پايان اين مراسم از عوامل سريال مهرآباد با حضور مديران شبکه تهران و فرهنگسراي انديشه تقدير و قدرداني شد.

نظرات بینندگان