arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۱۵ تير ۱۳۹۲

وزير نفت از مسکو دست پُر برگشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنيم: دومين نشست سران کشورهاي صادرکننده گاز جهان در مسکو دستاوردهايي براي ايران به همراه داشت که نتايج آن را در معادلات و مبادلات آتي تجارت انرژي جهان شاهد خواهيم بود.

حضور در هر همايش و نشست منطقه اي و جهاني به ويژه در حوزه انرژي اگر با برنامه ريزي و استراتژي هدفمند صورت گيرد براي کشورها دستاوردهاي سياسي و اقتصادي فراواني به همراه خواهد داشت.
مهمترين رويداد بين المللي هفته گذشته در حوزه انرژي گردهم آمدن سران کشورهاي صادرکننده گاز جهان بود که ايران نيز در متن اين رويداد جهاني حضور پررنگي داشت.
با آغاز نشست کارشناسان در صبح روز شنبه (هشتم تير) تبادل نظرها در حوزه صادرات گاز، راهبري يکپارچه تجارت جهاني اين حامل انرژي، تدوين فرمولي مشخص در تعيين قيمت ها، رقابت پذيري گاز با ديگر منابع انرژي و ... بين نمايندگان کشورهاي عضو کليد خورد.
پس از جلسه کارشناسان، نشست فوق العاده وزراي نفت و انرژي کشورهاي صادرکننده گاز به منظور بررسي آخرين وضعيت تجارت جهاني اين حامل انرژي و دستيابي به اجماع نظر پيش از برگزاري نشست سران، برگزار شد.
مهمترين دستاورد نشست هاي کارشناسان و وزاري کشورهاي عضو GECF براي ايران، اجماع نظر بر روي ميزباني ايران در سومين نشست سران کشورهاي صادرکننده گاز بود.
خبرهاي غيررسمي از مذاکرات نمايندگان کشورهاي عضو در حاشيه نشست هاي روز شنبه حکايت داشت. در اين بين خبرها حاکي از ديدارها و رايزني هاي وزير نفت ايران و هيئت همراه با وزراي انرژي کشورهاي حوزه خليج فارس و کشورهاي آفريقايي بود.
افزايش سطح مبادلات تجاري در حوزه هاي نفت، گاز، فرآورده هاي نفتي و پتروشيمي محور اصلي اين مذاکرات بود که بيشتر در راستاي ايجاد توافق براي توسعه صادرات از سوي ايران به کشورهاي مختلف صورت گرفت.
از سوي ديگر، مقامات نفتي ايران پيش از رسمي شدن مذاکرات تعيين دبيرکل آينده اين مجمع جهاني، رايزني هايي براي بسترسازي حضور موفق نماينده ايران در اين رقابت را در برنامه خود داشتند. اينکه تا چه ميزان پياده سازي استراتژي هاي گازي کشور در حاشيه دومين مجمع سران صادرکننده گاز موفقيت آميز بود را بايد در نتايج نشست آتي تهران جستجو کرد.
نتايج رايزني هاي انجام شده توسط مديران نفتي و همچنين ديدارهاي رياست جمهوري ايران در حاشيه دومين نشست سران کشورهاي صادرکننده گاز، در سفرهاي دوجانبه مقامات کشورهاي عضو و مقامات ايراني در ماههاي پيش رو مشخص خواهد شد.
در مجموع به نظر مي رسد ايران پس از رايزني هاي ناموفق انتخاب دبيرکلي اين مجمع جهاني در دور گذشته، در دور جديد با ديپلماسي مطلوب تري وارد گود شده و با توجه به اينکه ايران امروز در مجامع جهاني به عنوان بزرگترين دارنده ذخاير گازي جهان شناخته مي شود، موضع ايران در جهت دهي آينده تجارت جهاني گاز تأثير به سزايي خواهد داشت.
نظرات بینندگان