arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۲

رئيس سازمان زندان‌ها: اکثر نامه‌هاي منتشر شده از سوي زندانيان امنيتي متعلق به آنها نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئيس سازمان زندان‌ها گفت: اکثر قريب به اتفاق نامه‌هاي منتشر شده در فضاي مجازي به نام زندانيان امنيتي، متعلق به آنها نيست.

غلامحسين اسماعيلي رئيس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني و تربيتي کشور در گفت‌وگو با تسنيم درباره نامه‌هايي که بعضا به‌نام برخي زندانيان امنيتي منتشر مي‌شود و اينکه اين نامه‌ها با وجود نظارت‌ها چگونه منتشر مي‌شود اظهار داشت: براساس تحقيقات انجام شده بايد بگويم اکثر قريب به اتفاق مطالبي که از زبان زندانيان در فضاي مجازي منتشر مي‌شود، نامه زنداني و نگاشته شده توسط خودش نيست.

وي ادامه داد: افراد ديگري در بيرون از زندان مي‌نشينند متني را توليد مي‌کنند و به عنوان نامه زنداني در فضاي مجازي توليد مي‌کنند و به عنوان نامه يک زنداني در فضاي مجازي منتشر مي‌کنند و به هيچ عنوان شخص زنداني از اين موضوع خبر ندارد و بعضا متن نامه‌ را هم نمي‌پذيرد.

رئيس سازمان زندان‌ها با بيان اينکه اين موارد کار دشمنان نظام و انقلاب است که فکر مي‌کنند انتشار مطلب از قول زندانيان مي‌تواند جاذبه ايجاد کند گفت: در برخي از اين موارد سراغ اين زندانيان که نامه‌ها به نقل از آنها منتشر شده مي‌رويم که اذعان مي‌کنند که از اين موضوع بي‌خبر هستند؛ همان زنداني امنيتي که شايد از اين موارد بدش هم نيايد، اما امضا مي‌دهد که اين نامه‌ها از سوي او نگاشته نشده است. مثلا يک نامه را به عنوان نامه جمعي از زندانيان منتشر کردند و زير آن اسم و امضاي ۱۰ زنداني گنجانده شده بود. اما وقتي بررسي کرديم معلوم شد بيشتر اين افراد در زندان‌ها و شهرهاي مختلف زنداني هستند. سوال اينجاست که چطور ممکن است در مدت کوتاهي بعد از وقوع حادثه‌اي از چند زنداني در چند شهر مختلف اسم و امضا تهيه کرد؟

اسماعيلي با بيان اينکه کساني که اهل تشخيص هستند، مي‌دانند اين نامه‌ها اصالت ندارند، خاطرنشان کرد: اين موارد مربوط به کساني بود که نامه‌ها را منکر مي‌شدند اما برخي از نامه‌ها مربوط به کساني است که نامه‌ها منسوب به آنها است و آنها هم قبول مي‌کنند. زندانيان باوجود طبقه‌بندي، به صورت گروهي نگهداري مي‌شوند. مثلا سارقين باهم، زندانيان مهريه‌ باهم، تصادفي‌ها باهم و زندانيان امنيتي هم باهم نگهداري مي‌شوند. در زندان هم هميشه گروهي در حال ورود و گروهي در حال خروج يا مرخصي هستند. زماني اين پيام‌ها به صورت مکتوب تبادل مي‌شد که در حال حاضر، با بازرسي‌هاي انجام شده تلاش مي‌کنيم مطلب مکتوبي خارج نشود اما وقتي به صورت شفاهي از کسي مي‌خواهند مطلب يا پيامي را منتقل کنند، ديگر نمي‌توان کاري کرد.

وي گفت: محور اصلي اين مطالب، موضوعاتي است که عناصر خودفروخته سياسي در خارج از کشور تهيه مي‌:کنند و به نام شخص زنداني منتشر مي‌کنند. در برخي موارد شاهد هستيم که نامه‌اي خطاب به بنده يا حتي رئيس قوه‌قضاييه منتشر مي‌شود اما خبري از اصل نامه نمي‌شود وقتي هم پيگيري مي‌کنيم متوجه مي‌شويم وجود خارجي ندارند. اينگونه نامه‌ها هيچ‌وقت به مقصد نمي‌رسند.

نظرات بینندگان