arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۹۳۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۲

دفاع میشل عون از حضور حزب‌الله درسوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنیم: رئیس جنبش آزاد ملی لبنان گفت: روابط وی با حزب‌الله هیچ تغییری نکرده و از حضور این جنبش در بحران سوریه که با هدف جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در دره بقاع صورت گرفته است، دفاع می‌کند.

به گزارش دیلی‌استار، میشل عون رئیس جنبش آزاد ملی لبنان اوایل این هفته گفت: روابط وی با حزب‌الله هیچ تغییری نکرده  و از حضور این جنبش در جنگ سوریه که با هدف جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در دره بقاع صورت گرفته است، دفاع می‌کند.

عون افزود، روابط  ما با حزب‌الله همچنان در سطح استراتژیک وجود دارد و تحت شرایط جاری متقاعد شده‌ایم که مقاومت مانع طراح‌های اسرائیل می‌شود و امنیت ما را حفظ می‌کند.

وی تصریح کرد، حزب‌الله پس از اینکه دولت نتوانست مرزها را کنترل کند، برای جلوگیری از ورود و خروج آزادانه شورشیان به داخل کشورمان اقدام به مداخله در سوریه کرد.

در همین خصوص رئیس جنبش آزاد ملی خاطرنشان کرد، مرز‌های لبنان از عرسال تا عکار رها شده بود و شورشیان به راحتی وارد کشورمان می‌شدند که در صورت ادامه آن منجر به جنگ  داخلی بین ساکنین هرمل و عرسال می‌شد، بنابرین حزب‌الله مجبور به دخالت در سوریه شد.

عون در ادامه اظهار داشت: در اصل ما مخالف دخالت در امور داخلی کشورهای خارجی هستیم اما در این مورد خاص، دو دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه اول معتقد است که حزب‌الله برای جلوگیری از آغاز جنگ داخلی که به نزدیکی‌های دره بقاع رسیده بود، باید در سوریه دخالت می‌کرد. دیدگاه دوم بر این باور است که حزب‌الله نباید دخالت کند.

رئیس جنبش آزاد میهنی همچنین تاکید کرد که حزب‌الله اولین گروهی لبنانی نیست که در بحران سوریه دخالت می‌کند.

سید حسن نصر الله دبیر کل حزب‌الله لبنان در تاریخ در تاریخ 25 جولای در یک سخنرانی تلویزیونی با اعلام اینکه مقاومت بیش از این نمی‌توانست در مقابل این جنگ جهانی که علیه سوریه به عنوان پشتوانه مقاومت  راه افتاده است بی‌تفاوت باشد به صورت رسمی اعلام کرد، رزمندگان این جنبش در جنگ قصیر مشارکت دارند.

نصرالله در این سخنرانی دشمنان خود را گروه‌های تکفیری عنوان کرد که جز خشونت و کشتار چیز دیگری نمی‌شناسند و هدف بعدی آنها مسیحیان و شیعیان لبنان است. وی در این عین حال تاکید کرد، هیچ کس نمی‌تواند حزب‌الله را به فرقه‌گرایی متهم کند چرا که سابقه آن در دفاع از فلسطین و عراق روشن است و حتی رزمندگانی از این جنبش در کنار سایر مسلمانان در بوسنی جنگیده‌اند.

این جنگ پس از 16 روز نبرد با پیروزی نیروهای دولتی سوریه و حزب‌الله پایان یافت که ضربه سنگینی به شورشیان مسلح بود.

نظرات بینندگان